Skriv fængende overskrifter, der virker hver gang, med disse 5 uundværlige tips

5-tips-til-fængende-overskrifter_low
Madelleine Muller

LÆSETID: 8 min.

Sidst opdateret: maj 16, 2019 @ 5:29

Overskrifter er så vigtige, at selv fantastisk content med en dårlig overskrift ikke vil blive læst. Derfor skal du altid skrive en fængslende overskrift - uanset om det er et blogindlæg, en video, eller et online kursus. Her er 5 tips til at gøre lige netop det.

Den kalder på dig, den har fanget din opmærksomhed, du ser ikke andet.

Det røde glitrende papir med gyldne hjerter. Det silkebløde guldbånd. Den dedikation, der er investeret i at pakke den ind - uanset hvad der er indeni, så må det være fantastisk.

Du håber inderligt at denne gave er til dig.

Det, du ikke ser, er en anden gave, pakket ind i en gammel, krøllet avis. Et snusket stykke snor er bundet tilfældigt omkring den med så ringe interesse, at du tvivler det overhovedet er en gave.

Og det, du ikke aner er, at denne dårligt-indpakkede gave faktisk indeholder det ‘first edition’ bogsæt, som du har ønsket dig i årevis. Men du kommer aldrig til at åbne den - den er simpelthen ikke indbydende nok.

Det samme sker med dit content, hvis dine overskrifter ikke er fængende.

Gør du ingen indsats med dine overskrifter svarer det til, at du pakker dit content eller dit produkt ind i en krøllet avis.

Ingen vil have det.

Det skader ikke kun dig og din online forretning, det skader også dine læsere og potentielle kunder, der faktisk har brug for din hjælp og din visdom.

Du har en forpligtelse overfor din læser til at pakke dit eminente content og produkter ind i den lækreste (og mest præcise) overskrift, så de ikke går glip af de vigtige ting, du har at sige.

Så i dag har jeg 5 uundværlige tips til dig, når du skriver din næste overskrift.

Tip #1: Din overskrift skal fortælle klart, hvad man kan forvente

Forestil dig, at du går på restaurant og beder om menuen, men de eneste to ord der findes i den er ”Kød”, og på en anden linje “Grøntsager”.

Er det tillokkende?

Løber din mund i vand ved disse ord?

Og er du spændt på at bestille deres mad?

Nej, vel?

Når du åbner en menu, så vil du vide præcis, hvad du bestiller.

Du vil have beskrivelser, der får din mund til at løbe i vand, så du næsten kan smage maden, før den bliver serveret - og så ved du, at du har valgt den rigtige ret.

Det samme gælder dit content.

Vær præcis omkring, hvad din læser kan forvente.

En overskrift som ”Konflikter i hjemmet” - hvad kan vi forvente af det?

Et digt?

En liste over forskellige typer konflikter, der kan opstå i hjemmet?

En novelle om en mor og hendes teenage datter?

Vi ved det simpelthen ikke.

Men med en overskrift som ‘Søskendejalousi: 5 redskaber til færre konflikter mellem dine teenagere’, ved vi præcis, hvad vi kan forvente.

Denne overskrift fortæller os, at vi kan forvente at løse en bestemt type konflikter (søskendejalousi) mellem en bestemt gruppe af mennesker (teenage søskende).

TIP TIL DEN GODE OVERSKRIFT

Dårlig overskrift: "Konflikter i hjemmet"

God overskrift: "Søskendejalousi: 5 redskaber til færre konflikter mellem dine teenagere".

Tip #2: Fortæl din læser, hvad de får ud af det

Dine læsere har ikke alverdens tid til at sortere gennem strømmen af content, der flyder rundt på deres skærm.

De skal selv bruge krudt på at udvælge det.

Og en måde, som dine læsere helt ubevidst vil gøre dette på, er at spørge sig selv: ”Hvad får jeg ud af det?”.

Det om at være produktiv med vores tid. Vi gider ikke spilde den.

Derfor skal din overskrift besvare mindst ét af disse spørgsmål:

  • Hvad får jeg ud af det?
  • Vil jeg blive klogere som følge af at læse dette content?
  • Vil jeg have lært, hvordan jeg overvinder frygt, frustration eller problemer, når jeg har læst dette content?
  • Vil jeg være mere underholdt og i et lettere humør, når jeg har læst dette indhold?
  • Vil jeg føle mig mere accepteret og motiveret, når jeg har læst dette content?
  • Vil jeg være i stand til at skabe noget nyt, efter jeg har læst dette indhold?

En overskrift som "Sådan skriver du en email" lover ikke din læser noget.

Ja, vi lærer, hvordan vi skriver en e-mail, og hvad så? Jeg ville spørge “...jamen, hvad får jeg ud af det?”, hvis jeg faldt over denne overskrift.

Men en overskrift som "Sådan skriver du emails, der får folk til at hive kreditkortet frem", ville fortælle mig, hvad jeg får ud af det. Hvis jeg læser dette content, så vil jeg potentielt lære, hvordan jeg sælger mere.

Det er hvad, din læser får ud af det.

TIP TIL DEN GODE OVERSKRIFT

Dårlig overskrift: "Sådan skriver du en email"

God overskrift: "Sådan skriver du emails, der får folk til at hive kreditkortet frem"

Tip #3 Find en vinkel, der gør dit content levende

Føler du nogensinde, at internettet gentager sig selv?

Uanset om du ser en video på Facebook eller tjekker en artikel ud på Google, så kommer der horder og horder med det samme indhold op.

Og det virker som en umulig opgave at skrive noget om dit emne, der ikke er skrevet før.

Originalitet er vanskeligt at finde i denne informationsalder.

Hvordan vil du nogensinde komme til at skille dig ud?

Svar: Du tilføjer en unik vinkel til din overskrift.

En overskrift som "7 blog ideer" har ingen unik vinkel.

Men en overskrift som ‘"7 nemme blog ideer til dage, hvor du ikke har nok tid, men gerne vil se resultater" har en unik vinkel.

En anden unik vinkel kunne være: "7 extraordinære blog ideer, der vil imponere dine læsere”.

Vi spotter øjeblikkeligt forskellen imellem de to.

Den første er en samling af nemme ideer til blogindlæg. Ikke noget indviklet, eller kompliceret, der tager flere måneder at sammensætte, men blog ideer, som du kan skrive på ingen tid.

Den anden overskrift lover ekstraordinære blogindlæg. Idéer, der vil imponere dine kunder - og ja, de vil tage længere tid og flere kræfter at gennemføre end de nemme.

Men sagen er, at det er to vidt forskellige indlæg.

TIP TIL DEN GODE OVERSKRIFT

Dårlig overskrift: "7 blog ideer"

God overskrift: "7 extraordinære blog ideer, der vil imponere dine læsere"

Tip #4 Skriv for din døve bedstemor

Er du nogensinde faldet over en overskrift, der har fået dig til at tænke, ”Hvad i alverden handler det om”?

Det er det, der sker, når vi forsøger at være for smarte. Eller for kreative.

Din læser vil surfe videre, hvis de ser en overskrift, de ikke forstår.

Et godt trick er at skrive din overskrift, som om du skrev for din døve bedstemor.

Til nogen som ikke kender til dit fags jargon eller endda, hvad dit emne handler om.

Med andre ord skal din overskrift være så klar og sprød som en solskinsmorgen i december.

En overskrift som "Delfiner, djævle og dildoer" lyder muligvis smart og kreativt, men den eneste reaktion du får ud af det er; "Åh, en dildo, ha ha", og det er det.

En overskrift som "10 hotteste stykker sexlegetøj, par kan bruge sammen" er klar.

Vi ved præcis, hvad det handler om (okay, indrømmet: Du skriver muligvis ikke dette for din døve bedstemor, men du fanger pointen, ikk'?).

TIP TIL DEN GODE OVERSKRIFT

Dårlig overskrift:  "Delfiner, djævle og dildoer"

God overskrift: "10 hotteste stykker sexlegetøj, par kan bruge sammen"

Tip #5 Find på så mange forskellige versioner som muligt

De fleste mennesker forventer at skrue en perfekt overskrift sammen i et hug.

Og når den første overskrift, de skriver, ikke er fantastisk, så er de overbeviste om, at de ikke dur til at skrive overskrifter.

Men her er en hemmelighed:

Din første overskrift vil sjældent være den bedste.

De bedste copywriters tilbringer timer med at skrue deres overskrift sammen.

Det er en proces at skrive overskrifter. Det er lidt ligesom at arbejde med et puslespil.

Du prøver nogle ord.

"Njah, det passer ikke rigtigt"

Så prøver du noget andet.

"Hmmm. Bedre. Men hvad hvis jeg gjorde sådan her? Og så tilføjede lidt af dette"?

Sådan ser en af mine overskrifts brainstorm sessioner ud:

OVERSKRIFT BRAINSTORM SESSION: 

"Keeeedeligt content? Sådan tryllebinder du dine læsere i stedet for at kede dem"

"Se hvordan du slipper af med kedeligt business content en gang for alle"

"Tilføj disse 7 ingredienser til ‘blah’ content og fang dine læseres opmærksomhed"

"Tilføj Disse 7 Ingredienser til dit content og imponer dine læsere"

"Imponer dine læsere med disse 7 syndige ingredienser, der gør kedeligt content fængslende"

"Keeedeligt Content? Imponer dine læsere med disse 7 syndige ingredienser, der tryllebinder"

"Brug disse 7 højkvalitets ingredienser til at skrive fængslende online content, dine kunder faktisk gider læse"

Endelig: "Ignorerer dine kunder dig? Tilføj disse 7 ingredienser til dine blogindlæg og fascinér deres røv i laser"

BONUS TIP: Hold, hvad du lover

Det er sket alt for tit, at jeg har været ovenud begejstret for at læse et blogindlæg og halvvejs igennem det næsten har smadret skærmen i skuffelse.

Jeg fik lovet noget spændende i overskriften - at lære en ny færdighed eller få ny indsigt, blot for at opdage at det egentlige content ikke leverede det, der blev lovet.

Det er den bedste måde at jage læsere væk på.

Du ødelægger dit omdømme og de vil ikke komme tilbage efter mere.

Hvis din overskrift lover dine læsere at vise dem, hvordan man skriver en e-mail, der skaffer dem nye kunder, og alt hvad du skriver om er, hvor vigtige e-mails er for din virksomhed, så har du ikke leveret, hvad du lovede.

Vis dem i stedet, hvordan man skriver sådan en e-maiI. Giv dem eksempler, fortæl dem hvordan de virker, giv dem en trin-for-trin proces, giv dem en mini lektion.

Når dine læsere oplever, at det, de læser, er deres tid værd, vil de fortsætte med at komme tilbage efter mere.

Det er ikke et medfødt naturtalent at skrive fængende overskrifter

Du kan ikke forvente at være god til skrive overskrifter, hvis du ikke lærer det.

Det er ikke noget, du er født med.

Det er noget, du lærer.

Trin for trin.

Byggesten for byggesten.

For at blive bedre til at skrive overskrifter skal du lære:

  • Hvad der gør en overskrift fængende - og hvad der gør, at den bliver ignoreret
  • Hvordan du bygger en fængende overskrift op fra bunden, så den rammer din favorit kunde
  • Hvordan du øger den emotionelle marketing værdi, så flere klikker på dine overskrifter
  • Og meget mere...

Alt det lærer du på mit 6-ugers online kursus, der giver dig det sorte bælte i overskrifts skrivning. Det hedder "Skriv fængende overskrifter, dine favorit kunder ikke kan modstå". Og du kan læse mere om det lige her.

Del dine tanker og skriv en kommentar

2 Comments

  1. Helle den 12. april 2019 kl. 10:59

    Tak for din blog om fængslende overskrifter 🙂 Absolut noget jeg kan bruge.

    • Madelleine Muller den 12. april 2019 kl. 14:05

      Dejligt at høre, Helle 🙂

Efterlad en kommentar