Tiltræk din ideelle kunde med fascinerende værdi-baseret content

Tiltræk kunde med værdibaseret content
madellein-blog

LÆSETID: 5 min.
ORD: 708

I 1984 lancerede Apple den mest kontroversielle og samtidig mest uforglemmelige reklame som startskuddet på den nye Macintosh computer.  

En reklame, der i virkeligheden mindede mere om content marketing end en traditionel reklame.

Mange i Apple’s daværende bestyrelse var imod den. Den var for voldsom, for værdi-ladet, den viste ikke selve produktet og de var bange for at den ikke ville virke.

Men Steve Jobs, som var masterminden bag reklamens budskab vidste noget som bestyrelsen ikke gjorde:

At god og effektiv markedsføring i virkeligheden handler om at snakke direkte til din ideelle kundes værdier og dermed verdenssyn. Der findes simpelthen ikke markedsføring, der appellerer til alle.

Og derfor skabte de en reklame som handlede om oprør mod etablissementet, om kritisk-tænkning, og om kreativitet.

Apple’s ideelle kunde var ikke en traditionalist.

Det var ikke en konservativ slipse-type.

Og det var bestemt ikke firmaets mand.

Jeg behøver vel ikke argumentere for om reklamen virkede eller ej?

Idag, hvor vi befinder os i et clash af verdens-syn - bare tag den voldsomme debat omkring vacciner - er det blevet endnu vigtigere for os at finde tilhør i en ‘tribe’ af folk, der tænker ligesom vi selv gør.

Og hvis du formår at tale direkte til lige netop din ‘tribe’ - dem som deler dine værdier og verdenssyn, vil de helt naturligt bliver tiltrukket af dig.

publikumguide

Få fingrene i min populære publikum guide

Forstå de 5 typer og tiltræk dit perfekte publikum

Tag et kig på din Facebook news-feed

Hører du til Palæo-triben får du med god sandsynlighed ikke opslag op fra Burger King, og jeg gætter på, at du nok heller ikke får opslag fra Inger Støjberg.

Synes du til gengæld at ‘spis rent’ bølgen, gluten-fri bølgen og alt-muligt-andet-fri bølgen er for hypet, useriøst og noget værre flipper-bavl, får du sikkert ikke opdateringer fra Ninka Mauritson og nok heller ikke Uffe Elbæk (Alternativet).

Der er et for stort clash af værdier.

Vi vælger den information vi helst vil læse/høre/se baseret på vores værdier. Hvis noget er i strid med vores værdier og dermed verdens-syn føles det ikke rart.   

Der findes forskning, der mener at os mennesker oplever nydelse - et dopamin-rus - når vi læser/ser/hører information, der understøtter den måde vi i forvejen ser verden på.

Og modsat: Vi oplever angst, når vi bliver mødt med information, der ikke understøtter vores verdenssyn.

Det samme gælder køb: Vi tager pengepungen frem, når noget føles rart. Hvis vi oplever at det produkt vi er ved at købe clasher med vores værdier, oplever vi angst, og kreditkortet ryger ned i lommen igen.

Det fungerer derfor ikke at være neutral i din markedsføring.

Vil du skræmme folk væk med content, der er mere værdi-baseret?

Ja! Og det skal du!

Markedsføring handler mindst ligeså meget om at få filtreret dem fra som aldrig bliver til kunder (eller som bliver så tunge kunder, at det dræner dig og din forretning), som det gør at tiltrække kunder.

Så hvordan kan du lave værdi-baseret content, der tiltrækker din ideelle kunde?

Det allerførste du skal have styr på er: hvilke værdier og hvilke verdenssyn man skal have for at få resultater hos dig?

Arbejder du med naturlig kost og kroppen som sin egen healer, skal du ikke forsøge at tale til folk, der allerhelst bare vil have en pille som fikser deres problemer.

Din ideelle kunde er en som er klar til at arbejde med dig. Det er ikke en som skal overtales eller konstant er skeptisk over din metode - de får ikke resultater.

Det er altså en som har de værdier og verdenssyn det kræver for at forstå og acceptere den metode du bruger til at hjælpe andre mennesker.

Du skal derfor, i dette eksempel, skrue godt og grundigt op for dine tanker og ideer om, hvor fantastisk kroppen er til at heale sig selv, i stedet for at holde igen og forsøge at omvende skeptikerne.  

Så giv den los med dit eget verdenssyn. Vær ikke bange for at snakke om det du tror på (indenfor dit fokusområde).

I denne publikum guide får du et overblik over 5 forskellige publikumtyper, der hver især tilhører forskellige verdenssyn. Du lærer også hvordan du skal kommunikere til de forskellige typer.

For hvordan kan din målgruppe vide hvilket verdenssyn og værdier du har, hvis du ikke taler om det?

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden. 

 

 

7 Comments

  1. Martha Herold Voss, Cand. Agro. den 15. november 2017 kl. 8:31

    Spændende og tankevækkende artikel.
    Det lyder også forjættende at give den gas som sig selv. Og det inspirerer mig til at definere mere præcist, hvad værdisættet egentligt er i den måde jeg vil arbejde på. TAK 🙂

    • Madelleine den 16. november 2017 kl. 13:53

      Dejligt at det kunne inspirere, Martha 🙂 Kh Madelleine

  2. Esther den 15. november 2017 kl. 9:27

    har du et godt råd ti en foredragsholder? Jeg sælger ikke decideret vidensbaserede foredrag, men kunstneriske fortællinger – jeg fortæller om historiske personer eller historiske perioder. Her i reformationsåret har jeg solgt en del forestillinger om reformationen til kirker, og kirker er en af mine største kundegrupper i det hele taget.

    • Madelleine den 16. november 2017 kl. 13:52

      Hej Esther, det er i princippet det samme. Det er måske ikke din metode som så, der skal beskrives, men stadig dine værdier og dit verdenssyn. Hvis en kirke skal hyre dig til et foredrag skal de være sikre på at du deler deres verdenssyn og værdier (eller at du kender deres verdenssyn og værdier).

  3. […] Nu er det et ekstremt eksempel. Men min pointe er, at folk køber sjældent noget af nogen, der ikke deler deres værdier og verdenssyn. […]

  4. […] Jeg ved godt jeg har sagt det mange gange før. Og nu siger jeg det igen: Lad være med at forsøge at sige det samme som alle andre – og gøre det samme som alle andre. Vi vil høre hvad DU har at fortælle om dit emne.  […]

  5. […] du er ivrig efter endelig at komme ud med dine værdier og måde at se verden på, så du kan tiltrække den rigtige type […]

Efterlad en kommentar