3 trin til at skabe content, der viser dig som den superhelt dine ideelle kunder leder efter

Skab content der viser dig som superhelt
Madelleine Muller

LÆSETID: 7 min.
ORD: 1192

Jeg indrømmer det gerne: Superhelte serier er min største guilty pleasure.

Særligt Marvel’s menneskelige ‘hverdags-superhelte’ som Daredevil og Jessica Jones.

For what’s not to like?

En blind, ninja-mand med ekkolokation som en flagermus, og en højt-springende, alkoholiseret kvinde med superstyrke, der løser de mest umulige katastrofer man kunne tænke sig at stå overfor.

Der er tider, hvor man tænker ‘Sh*t, kan de nu?’.

Men jeg stoler fuldt og fast på, at de nok skal klare den. For jeg ved, at de kan deres kram. Jeg føler mig tryg i deres hænder.

Det er DEN følelse din ideelle kunde leder efter. Og nu vil jeg fortælle dig, hvordan du kan vise din ideelle kunde, at du er deres superhelt.

Hvad din ideelle kunde i virkeligheden leder efter

Din ideelle kunde leder ikke efter en guru, som har hele sandheden og forsøger at proppe det ned over hovedet på dig som et kondom.

De leder heller ikke efter en mor, der gør det hele for dem.

De leder efter:

  • En helt, der kan mere end de selv kan, der ved mere end de selv ved, og som derfor kan hjælpe dem selv til at skabe et bedre liv
  • En, der selv er menneske, og som selv har fejlet – og som derfor har en dyb empati og forståelse for lige netop deres situation
  • En, der har de rigtige evner og kompetencer til at hjælpe dem ud af de umulige situationer, de befinder sig i – præcis som en superhelt.

Sådan tiltrækker du din ideelle kunde

For at tiltrække din ideelle kunde, skal du vise dem, at du er denne superhelt de leder efter – den menneskelige hverdags-superhelt, der kan sit kram og har en dyb empati for den situation de står i, så de kan se, at lige netop du kan hjælpe dem videre.

Det er DET dit marketing content skal gøre.

Dit content skal ikke bare sælge dine ydelser og produkter – det skal vise dig som den hverdags-superhelt din ideelle kunde leder efter.

Men hvordan gør du det?

blog-guide

Få flere potentielle kunder forbi din blog ved at skrive indlæg de rent faktisk gider læse:

3 teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

1. Udvis dyb empati

En gentagende pointe i superhelte-serier er altid at deres virkelige superheltekræfter ligger i deres med-menneskelighed og empati – ikke i deres styrke og seje ninja-tricks.

Deres evne til at forstå et andet menneske, er det som gør at de ved, hvordan de bedst kan hjælpe andre mennesker – og dermed verden.

Du skal vise, ved hjælp af dit content, at du forstår din ideelle kunde – du forstår hvad de føler, tænker, gør, ser, hører.

På den måde skaber du tillid og din potentielle kunde vil føle, at KUN DU kan hjælpe dem – ingen andre.

Et tip til at udvise dyb empati i dit content:

Den mest brugte, og mest simple metode til at udvise dyb empati er at fortælle dit publikum at du kender deres inderste hemmeligheder.

“Vågner du også om natten, badet i sved, og du har lige haft endnu et mareridt om, at du glemte at hente børnene i børnehaven igen igen?” – er noget du skriver til din målgruppe som er stressede mødre med konstant skyldfølelse.

Ved at beskrive en konkret situation, som din potentielle kunde oplever, men som ingen andre kender til – noget de føler er lidt skamfuldt eller pinligt, vil de mærke dine empatiske superkræfter. De vil føle at du kender dem, bedre end de kender sig selv – og dermed også have tillid til at du aldrig dømmer dem. Deres hemmeligheder er sikre hos dig.

Når du skal skabe dit content så spørg dig selv: Hvordan kan jeg fortælle min ideelle kunde at jeg ved, hvad de tænker, føler, hører og ser og at jeg forstår dem?

2. Show it, don’t tell it

Superhelte – og særligt hverdags-superhelte – praler aldrig om deres evner. De bruger dem til at hjælpe andre mennesker.

En superhelt, der står foran en brændende bygning og laver krumspring og ‘se-mig-se-mig’ ninja-kicks, uden at forsøge at slukke ilden eller hjælpe ofrene, svarer til at du bare brillerer med en masse fagsprog uden din modtager egentligt ved, hvad de skal bruge det til.

Du vil blot blive set som en pause-klovn, som ikke engang er underholdende. Det er lidt hårdt sagt. Men det er sandheden.

Dit content skal gøre noget for dit publikum og det skal være brugbart.

Jo mere du skaber content, der hjælper og er brugbart for dit publikum, jo mere vil de se dig som den ægte helt.

De vil ikke kun vide at du kan dit kram og at du kan hjælpe dem, de vil kunne mærke det, helt ind i cellerne.

Et tip til at vise (i stedet for at fortælle om) dine superhelte kræfter.

Vi er vant til at tænke i problemer – men prøv i stedet at tænke i situationer!

Tænk på en frustrerende situation en af dine kunder har stået i lige inden de bad om din hjælp.

Kan du skrive et blogindlæg, eller lave en mini-guide, der hjælper dem i lige netop den situation?

Måske din kunde skal holde et foredrag og tre minutter inde glemmer alt hvad hun havde forberedt at sige.

Skriv direkte til den situation.

Du kan lave et indlæg om forskellige teknikker man kan bruge til at memorere indhold. Eller skrive om, hvorfor hjernen lige pludseligt stopper med at virke, når man er allermest afhængig af den og et tip til hvad man kan gøre for at holde den i skak.

Når du skal skabe dit content, så stil dig selv spørgsmålet: Hvilken frustrerende situation står min ideelle kunde i, og hvad kan jeg hjælpe hende/ham med i dag?

3. Vis din personlighed (og sårbarhed)

Du behøver ikke gå all out, som Jessica Jones og vise hvor meget whisky du kan bunde på en halv time. Hun har det med at miste sin superhelte status, når hun bliver for meget af et røvhul.

Men vi vil gerne have en fornemmelse for, hvem der sidder bag tastaturet (eller optageren).

Din kunde skal kunne lide dig som person. At være vellidt er en del af det at være en superhelt.

Hvordan ville du selv have det, hvis du købte et produkt eller en ydelse og næste dag fandt ud af, at vedkommende du købte det af havde heilet Hitler til en gammel klassefest?

Nu er det et ekstremt eksempel. Men min pointe er, at folk køber sjældent noget af nogen, der ikke deler deres værdier og verdenssyn.

Men inden du overhovedet går i gang med at plapre løs om, hvor fuld du blev i går til din mors 70 års fødselsdag og væltede kagebordet så faster Oda fik hindbærmarmelade ud over sin hvide silke jump suit, så sæt dig lige ned og besvar dette spørgsmål:

Hvor går grænsen for, hvor meget jeg vil dele ud af mig selv?

Det er ikke alt du behøver at dele. Det er DIG (og kun dig), der sætter grænsen for, hvor meget du vil dele ud af dig selv.

Jeg er selv en meget privat person. Jeg får paranoia, hvis jeg deler for meget ud af mit privatliv – men jeg er også opvokset og har arbejdet i overvågnings-samfund, hvor man ikke skulle sige præsidentens navn alt for højt når man gik på gaden – så jeg er ekstra speciel hvad det angår.

I stedet spicer jeg mine tekster op med mine interesser – som superhelte nørderi!

Et tip til at vise, hvem du er

Lav en liste over mindst fem bøger, artikler, film, serier, eller musik du bedst kan lide. Og her snakker jeg ikke kun om ting du synes er lidt gode – det er ting du ELSKER, og som rører dig.

Brug tid på at reflektere over dem. Hvordan er de ens? Hvordan er de forskellige? Hvordan er de kommunikeret/skrevet? Er sproget noget, der fascinerer dig? Hvorfor? Det vi beundrer er oftest det vi stræber efter at være mere af.

Hvordan ville det være at bruge dine kulturelle påvirkninger og ynglings underholdning som referencer i dit content? Vil din ideelle kunde forstå dem – eller blive inspireret af dem?

Når du skal skabe skriftligt content, så gennemlæs din tekst og stil dig selv spørgsmålet: er det sådan jeg normalt snakker?

Det er nu du skal på med kappen (eller de slidte cowboybukser og grå tørklæde) og vise dig som den superhelt du i virkeligheden er. For du er en superhelt – i din ideelle kundes øjne. De skal blot have lov til at opdage dig. Og det gør de ved hjælp af dit content.

Hvad mangler du at gøre, for at din ideelle kunde ser at du er superhelten i deres liv?

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden. 

 

 

Efterlad en kommentar