Begår du disse 7 fatale skrivefejl og skræmmer kunderne væk?

7-skrivefejl_low
Madelleine Muller

LÆSETID: 10 min.

Sidst opdateret: feb 3, 2019 @ 12:39

Hvis du ikke ser resultater med dine tekster, så begår du måske en eller flere af disse skrivefejl. Sådan fikser du det.

"Argh! Gør jeg det rigtigt?"

Jeg gætter på, at dette spørgsmål lurer indvendigt, hver gang du sætter dig ned for at skrive.

Især når du skriver tekster til din hjemmeside.

Om det så er en salgstekst, din ‘Om’ side, forsiden, eller en tilmeldings-side til din freebie.

Ja, en hvilken som helst tekst, der skal få din potentielle kunde til at tage en bestemt handling.

Før jeg lærte det, der på engelsk hedder copywriting, var jeg også konstant usikker, når jeg satte mig ned for at skrive.

Det føltes som et timelangt værtshusslagsmål, bortset fra, at jeg var den eneste, der deltog.

Men jeg fandt hurtigt ud af, at der var en videnskab (og en anelse kunst) til at skrive tekster, der får folk til at handle.

Og videnskab har regler.

Ja, jeg ved godt, at du hader regler - det gør jeg også - fordi med regler opstår der fejl.

Og muligheden for at lave fejl er en ubehagelig tanke.

Men når du kender de mest almindelige fejl, så ved du også, hvordan du skal undgå dem.

Da jeg først fik lært, hvilke fejl jeg skulle undgå - og hvordan man fiksede dem, så fik jeg meget mere selvtillid til at skrive mine tekster.

De indre solo-slagsmål blev færre og færre.

Og mine tekster begyndte at konvertere til flere kunder.

Så i dag giver jeg dig de mest fatale skrivefejl, så du også kan undgå dem.

Og for hver fejl har jeg medtaget et tip om, hvad du skal gøre i stedet. For fejl er kun brugbare, hvis vi lærer af dem.

Vil du lære at skrive fængende overskrifter, der tiltrækker flere ideelle kunder? 

Få 54 overskrift skabeloner og en guide til at skrive fængende overskrifter

1. Din tekst handler om mig, mig selv og så mig selv

Jeg vil ikke ryste dit ego, men din kunde elsker dig ikke.

Og din kunde elsker bestemt ikke alle dine uddannelser og præstationer.

Din kunde elsker, hvad du kan gøre for hende eller ham.

Og det er alt, hvad din kunde leder efter, når hun eller han besøger dit website.

Hvis den første tekst, din kunde ser, handler om, hvor mange år din virksomhed har eksisteret, hvor meget du elsker pindsvin, og at du mediterer stående på hovedet hver morgen, så vil de lukke browseren hurtigere, end du kan nå at sige “hej med dig”.

Fokuset for din tekst skal være på din kunde.

Hvad hun eller han ønsker.

Hvad der holder dem vågne om natten.

Find derfor ud af, alt om din kunde. Hvad de ønsker at opnå. Og lær hvilke præcise ord de bruger til at beskrive det.

TIP TIL AT FOKUSERE PÅ DIN KUNDE I DIN TEKST

Find ud af, hvad din kunde ønsker mest, og hvordan du kan hjælpe din kunde.

I stedet for at starte din tekst med: Jeg er en New York Times bestseller forfatter, og jeg skrev min bog på 3 måneder.

Skriv: Drømmer du om at se dit navn på New York Times Bestseller listen? Jeg kan hjælpe dig med at skrive din bestseller-roman på 3 måneder.

Det sætter din kunde i spotlightet.

Derefter kan du fortsætte med at fortælle din historie. Din historie skal vise dem, hvorfor du er den rette person til at hjælpe dem ved at fortælle dem, hvordan du opnåede, det de selv ønsker.

2. Du glemmer de emotionelle "benefits"

Okay, nu ved du, at din kunde skal være midtpunktet for alle dine tekster.

Lad os tage det ét skridt videre.

Har du hørt om det man på engelsk kalder features, advantages og benefits?

Jeg vil lave et mere dybtgående blogindlæg om dette i den nærmeste fremtid. Men nu og her får du et hurtigt resumé.

Jeg vil bruge mit kommende kursus 'Skriv fængende overskrifter, dine favorit kunder ikke kan modstå' som et eksempel:

En feature er noget, dit produkt eller ydelse gør eller har. Hvad mit overskrift-kursus angår, så er det korte videolektioner, checklister, en ultimativ guide til at skrive fængende overskrifter, en liste med over 700 danske power words, et online læringsværksted og meget mere.

Et advantage er hvad du kan gøre med produktet eller ydelsen, og hvorfor der er brug for det. Hvad mit overskrift-kursus angår så er det, at du lærer at skrive overskrifter. Bum. Simpelt.

En benefit er, hvordan dette gør dit liv bedre. Hvad mit overskrift-kursus angår, så er det en ‘benefit’, at du vil komme til at tiltrække flere kunder, når du lærer at skrive fængende overskrifter.

Her kommer det vigtigste: Features og advantages er ren fakta.

Men benefits er emotionelle.

Tænk over det.

Hvilken emotionel respons får du fra "korte videolektioner" eller fra "at lære at skrive en overskrift"?

Du reagerer højst sandsynligt med:

"Nå ok, jeg skal lære at skrive overskrifter. Det lyder sikkert som en god ide, jeg skriver det på min huskeliste. Og ja, det er da også smart med de korte videolektioner".

En rationel og fornuftig respons.

Men ikke en emotionel respons.

Hvad sker der, når jeg fortæller dig, at når du lærer at skrive fængende overskrifter, så vil du kunne tiltrække de rigtige kunder?

Kan du mærke det? Det brændende ønske?

“JA sgu’! Jeg ønsker at tiltrække de rigtige kunder.”

Jeg kunne også fortælle dig, at med en fængende overskrift vil mange flere mennesker læse dine blogindlæg.

Hvad ville din reaktion på det være?

“Selvfølgelig! Jeg vil helt sikkert have flere mennesker til at læse alle de ord, jeg har knoklet med at få ned på skærmen.”

TIP TIL AT FINDE DEN EMOTIONELLE BENEFIT I DINE TEKSTER

Bliv ved med at spørge; "og hvad så"? Dette vil bringe dig til kerne-følelsen af, hvordan dit produkt eller din service i sidste ende gavner din kunde.

Eksempel:

Jeg hjælper dig med at lave en madplan for hver uge. Og hvad så? Så du altid ved, hvad du skal købe. Og hvad så? Så du ikke bliver stresset og dropper din diæt. Og hvad så? Så du taber dig uden besvær.

Her er din emotionelle benefit: Tab dig uden besvær.

3. Du bakker ikke dine "benefits" op med "features"

Jep, jeg ved det godt. Jeg har lige fortalt dig, at du ikke skal fokusere på de rationelle ‘features’ og ‘advantages’ kun.

Og det er stadig sandt.

Du skal lade dine emotionelle benefits være hovedfokus i din tekst.

Men uden features, der kan bakke dine påstande op, vil din tekst ikke være troværdig.

Her får du et eksempel:

Når du tager dette kursus, vil du være i stand til at tiltrække alle de rigtige kunder, imens du sover.

Hvis der ikke er noget konkret til at bakke denne påstand op med, så vil din kunde tænke;

"Åh nej, det er bare en eller anden tilfældig person, der forsøger at sælge mig et middelmådigt produkt, der ikke virker!".

Men, hvis du bruger dine features og advantages til at argumentere for, HVORDAN de vil være i stand til at tiltrække alle de rigtige kunder, imens de sover, så vil din salgstekst lyde troværdig.

TIP TIL AT BRUGE FEATURES TIL AT GØRE DINE BENEFITS MERE TROVÆRDIGE

Eksempel:

"Med den dybtgående video, "3 trin til perfekt SEO for begyndere", vil du være i stand til at tiltrække kunder, imens du sover. Er du bange for teknik? Ingen problemer. Jeg vil ikke bare vise dig hver knap, du skal klikke på, jeg vil besvare alle dine spørgsmål i forummet."

Ved at bakke dine benefits op med features viser du din kunde, hvad der er muligt, du fortæller det ikke kun. Og det fører os frem til den næste fejl.

4. Du fortæller i stedet for at vise

Hvad ville dit svar være, hvis din ven brasede ind gennem døren og råbte:

"Min chef var sådan et røvhul i dag!"?

Det ville nok være "Jamen, hvad gjorde hun?", fordi du er endnu ikke overbevist om, at din vens chef rent faktisk var et røvhul.

Din ven har kun FORTALT dig, at hendes chef er dum, hun har ikke VIST det.

Så i stedet siger hun:

"Hun kaldte mig ind på sit kontor. Med skingrende stemme, så alle kunne høre det, skældte hun mig ud for at have sendt den email til vores donorer. Og gæt hvad problemet var? To stavefejl! TO! Hun sagde det var uprofessionelt, og at jeg ikke kunne skrive, om det så gjaldt mit liv.”

Og nu er du enig med din ven, Jep. Sikke et røvhul.

Det samme gælder din salgstekst.

Hvis du ønsker, at folk skal være enige med dig, så er du nødt til at vise dem. Ikke fortælle dem.

TIP TIL AT VISE I STEDET FOR BLOT AT FORTÆLLE I DINE TEKSTER

Dyk ned i detaljerne og undgå at bruge for generelle vendinger..

Er du overvældet og udbrændt? Dette er for generelt. Alle er overvældede og mange er udbrændte. Men på hvilken måde? Og kan du vise dem med empati, at du ved nøjagtigt, hvordan det udarter sig?

Prøv dette i stedet:

Dine venner tror, at du har helt styr på tingene. Men i al hemmelighed kan du ikke træffe en beslutning uden at rådføre dig med dit pendul, tarot-kort eller dit daglige horoskop. Det er som om den beslutningsdygtige kvinde gemmer sig et eller andet sted dybt inde i dig - for træt til at komme frem.

Din kunde kan mærke overvældelsen og udbrændtheden i denne beskrivelse.

5. Du bruger for mange klichéer

Hvor mange gange har du set sætninger som; "tænk uden for boksen", "tag tyren ved hornene", "toppen af isbjerget"?

Og i disse dage ser jeg en masse "tag din power tilbage" og "stå ikke i vejen for dig selv".

De lyder smarte.

De lyder attraktive.

Og det er fordi de en gang, da de var nye, faktisk var smarte og attraktive.

Men nu er disse sætninger blevet brugt for meget. Og de vil ikke virke i din salgstekst.

Hvorfor? Fordi disse sætninger ikke er specifikke.

Tag fx. “tænk uden for boksen”. Selv om din kunde kan forstå, hvad du siger, så forbliver det en mental prut og ikke noget, der klæber sig fast i hjernen.

Hvad mener du præcis, når du siger “tænk uden for boksen”?

Mener du at komme med løsninger, som er mere praktiske og brugervenlige? At finde billigere måder at gøre ting på? At tænke frit og uden begrænsninger?

Vi bruger klichéer, fordi vi er for dovne til at tænke over, hvad vi virkelig mener. Jeg er også skyldig i dette. Det er bedre at skrive præcist, hvad du mener.

TIP TIL AT SLIPPE AF MED KLICHÉER OG SKRIVE KLART

Når du redigerer, så fremhæv alle klichéer (eller få en ven til at gøre det). Spørg dig selv, hvad du rent faktisk mener. Hvis du ikke ved, hvad du mener, så lad være med at skrive det. Hvis du ved, hvad du mener, så skriv den mere præcise mening i stedet for.

6. Du bruger unødvendige ord

Jeg er en stor fan af at skrive som man taler. Det hjælper mig med at få ordene ud af hjernen og ned på papiret.

Men du ved ... øhm ... hvis din tekst bliver bogstaveligt talt meget, meget fuld af rigtig, rigtig mange ord, så bliver det bare fysisk rigtig, rigtig irriterende at læse.

Men hvis din tekst er fuld af unødvendige ord, så bliver den svær at læse.

Og vi bruger tonsvis af unødvendige ord, når vi snakker.

Ord som bogstaveligt, rigtig, meget og kun er tit unødvendige.

Ja, du bruger dem bogstavelig talt til at understrege noget, når du taler, men du har ikke rigtig brug for dem, når du skriver.

SÅDAN SKÆRER DU ORD VÆK FOR AT SKÆRPE DINE SÆTNINGER

Du skal ikke bekymre dig om dette, når du skriver. Du skal blot fjerne unødvendige ord, når du redigerer din tekst. Kig efter ord som virkelig, meget, det, så, bare, totalt, fuldstændig, absolut, bogstaveligt, fysisk, temmelig, ganske, på en eller anden måde eller måske.

Skal du slette hvert ord? Nej. Spørg dig selv om meningen ændrer sig, når du fjerner det, eller om du kan vælge et bedre ord.

"Meget flot" bliver til "smuk", "rigtig hurtigt" bliver til 'spæne', og "han læste bogstaveligt talt min bog" bliver til "han læste min bog".

7. Du taler som en professor (eller robot)

Som jeg lige skrev: Jeg er en stor fan af at skrive som vi taler.

Der er intet værre end robotagtig eller højrøvet akademisk sprog.

Se på dette eksempel:

Konsekvenser af kyndigt fagsprog, når det anvendes uanset nødvendighed.

(Jeg har oversat det fra engelsk, som lyder endnu mere kompliceret: Consequences of Erudite Vernacular Utilized Irrespective of Necessity)

Hvad i h…?

Jeg må vride min hjerne for at oversætte det til noget, jeg forstår.

Faktisk vidste forfatterne af denne overskrift det også. Deres anden titel lyder sådan:

Problemer ved at bruge unødvendigt lange ord

(Jeg har oversat det fra engelsk: Problems with Using Long Words Needlessly)

Aha! Nu forstår jeg det!

Når vi sætter os ned for at skrive, tror vi, at det skal være klogt, perfekt, smart, intelligent eller endda vittigt, sjovt og dybsindigt.

Men det kommer ofte til at lyde uforståeligt eller spøjst og u-autentisk.

Pil alt det smarte væk, og bare skriv.

TIP TIL AT SKRIVE SOM ET MENNESKE

Når du sætter dig ned for at skrive - så tænk: "Alt, hvad jeg behøver at gøre, er, at have en samtale med min kunde".

Og slap så af. Glem alt om at lyde vittig eller sjov eller intelligent eller smart. I det mindste lige nu.

Tænk i stedet på, hvem du taler med. Forestil dig selv tale med din kunde, når du skriver dine tekster. Dette får ordene til at flyde ud på papiret.

Redigér det derefter omhyggeligt og ryd op i ord-rodet og omformulér mudrede sætninger, så du skriver præcis, hvad du mener (og mener præcis, hvad du skriver.

Sig “Nej!” til interne slagsmål

At lære at skrive dine egne tekster er det bedste du kan gøre for dig selv og din forretning.

Når først du forstår det grundlæggende, så har du en superkraft, som få andre har:

Du ved, hvordan du overtaler og motiverer til at folk skal tage en handling. Og ikke blot i din tekst – men i alt, der involverer ord.

I mit intensive coaching program hjælper og coacher jeg mine kunder til at skrive fængende blogindlæg, motiverende emails, overbevisende salgtekster og andet materiale. Og jeg coacher dem gennem alle disse fejl.

Er det hårdt for mine kunder?

Jep! Der er meget at absorbere. Men med øvelse bliver de bedre og bedre. Og deres skrivning bliver mere flydende.

Hvis du oplever det overvældende at tænke på alle de fejl, du laver, så vælg ‘en fejl at arbejde med.

Og gå igennem dine egne tekster og ret den ene fejl.

Gør det bevidst. Forstå, HVORFOR du laver disse rettelser.

Og se på andre, der er gode til at skrive, og spørg dig selv "hvorfor virker denne tekst så godt"?

Jo mere du øver dig bevidst, og jo mere du skriver, jo lettere bliver det.

Ikke flere ensomme værtshusslagsmål til dig.

Læs mere om at skrive overbevisende tekster:

Vil du skrive eminente blogindlæg? Få mine bedste teknikker her >>>

Del dine tanker og skriv en kommentar

Efterlad en kommentar