Sådan skriver du et eminent blogindlæg, der fastholder din læser fra start til slut [9-punkt tjekliste]

Sådan skriver du et blogindlæg 9 punkt tjekliste
madellein-blog

LÆSETID: 13 min.

Sidst opdateret: okt 2, 2018 @ 9:48

Hvis du vil fastholde din læsers opmærksomhed fra start til slut skal du skrive et blogindlæg, der er eminent - ikke bare 'godt'. Lær de 9 punkter, der tager dit blogindlæg fra 'blah' til eminent med denne tjekliste.

Har du skrevet et blogindlæg, hvor du ikke helt kan sætte fingeren på, hvorfor den føles lige så farverig som en vandpyt på en brakmark?

‘Blah’ er det mest positive udtryk du kan finde til at beskrive det. Og din læser synes det samme. De når knap nok igennem din tekst til at høre din vigtige pointe, og indlægget får derfor ikke skabt den forbindelse du gerne vil opnå til dit publikum.

Du er træt af at famle i blinde og ikke vide, hvordan du skal skrive et eminent blogindlæg - og hvad du præcist skal gøre for at få det op på det høje niveau, alle de andre eminente blogindlæg, som har berørt dit liv, er på.

Og du kæmper videre - alt imens dit hårde arbejde får selv Sisyfos til at ligne en skøjteprinsesse på lykkepiller.

Men frygt ej. Der er hjælp at hente. Jeg er her for at gøre dit arbejde lettere.

Jeg har nemlig udarbejdet en tjekliste, der hjælper dig med at skrive et eminent blogindlæg.

Med den kan du også pinpointe præcist, hvad dit blogindlæg mangler for at dit publikum slubrer det i sig som var det boeuf bourguignon på en kold vinterdag.

Brug den som guide til at skrive nye blogindlæg eller som redigeringsværktøj. Du vil opleve, at du bliver bedre gang for gang.

Sådan bruger du tjeklisten til at skrive eminente blogindlæg

Er du garvet, så brug tjeklisten som en påmindelse. Du kender sikkert alle punkterne, men er måske faldet lidt af på en af dem. Hvor kan du blive bedre? Find én ting, du vil fokusere på for at forbedre dine tekster.

Er du nybegynder, så start med ét punkt. Tag en af dine tekster og start fx med at pifte indledningen op. Gør dette med dine andre tekster, indtil du føler du har fået indledninger ind under huden, og fortsæt dernæst med et nyt punkt.

Vil du lære, hvordan du skriver eminente blogindlæg, der bliver bemærket og læst? 

Få min guide: 3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

Her er din 9-punkt tjekliste, der lærer dig at skrive eminente blogindlæg og tager enhver tekst fra blah til eminent:

1. Er din overskrift fængende?

Du kan have skrevet et nok så genialt indlæg, men hvis overskriften ikke er klar og viser dit publikum, hvad de får ud af at læse det, bliver det ikke læst.

Tag denne overskrift:

Jeg blev forelsket

Den fortæller mig intet - andet end at du er forelsket, og det er der mange der er.

Et simpelt tweak kunne være at tilføje ordet ‘sådan’:

Sådan blev jeg forelsket

Eller endnu bedre:

Sådan fandt jeg kærligheden

Men den kan sagtens spices mere op. Lige nu er den kedelig og meget bred. Så måske du kan tilføre en ‘zig-zag’.

En ‘zig-zag’ er noget man tilfører for at fortælle folk, at det ikke er det sædvanlige de skal høre på igen.

Dit publikum har sikkert hørt en masse om online dating, og er blevet trætte af at høre om det.

Så din overskrift kunne se sådan ud:

Sådan fandt jeg kærligheden (helt uden Tinder)

Nu bliver den interessant og den vækker nysgerrighed. Vi ved at vi finder ud af, hvad du gjorde for at finde kærligheden. Og vi ved, at vi ikke skal høre på, at vi bare skal slå en online profil op.

Hvis du vil arbejde videre med dine overskrifter (og forskellige typer content), så få fat på min workbook: Conscious Content Workbook. Du får overskrift-skabeloner til hver type content så du aldrig løber tør for gode ideer og fængende overskrifter.

Du kan også få fat min gratis guide med 54 overskrift skabeloner lige her.

Men selv med en fængende overskrift kan du ikke tage for givet at dit publikum læser videre.

Derfor er næste punkt på tjek-listen - you guessed it - din indledning.

2. Lokker indledningen dit publikum til at læse videre?

Næst efter din overskrift er indledningen det mest afgørende for, om dit publikum læser videre, eller forlader siden øjeblikkeligt.

Indledningen skal vise at det, man er ved at læse er interessant og relevant, og at man er kommet til det rette sted.

Problemet med de fleste indledninger er, at vi - skribenten - bruger indledningen til at finde ud af, hvad vi egentligt skal skrive om. Flere afsnit kan gå med at snakke rundt om det, vi i virkeligheden prøver at sige. Og så glemmer vi at slette tankemylderet bagefter.

Derfor skal indledningen redigeres med dit mest ubarmhjertige blik.

Hvis du ikke gør dette vil din indledning føles som at læse om en flues livscyklus og din læsers hjerne vil blive bløde som den agurk du havde glemt allerbagerst i køleskabet.

For at undgå at din læser smutter videre er der to ting din indledning skal gøre:

  1. Fortælle læseren, at de er kommet til det rette sted
  2. Fortælle læseren, hvad de får ud af at læse videre

Til dette kan du fx bruge den klassiske PAS formel. Den findes i enhver tekstforfatters redskabskasse, og den skal også ned i din.

PAS står for Problem - Agitate - Solve

Og du kan se et real life eksempel af PAS formlen i indledningen af dette blogindlæg.

Lad os starte med P for Problem:

Du skal for det første vise at du forstår de problemer dit publikum står overfor..

Jo mere levende du kan male smerten, desto mere viser du at du forstår. Din læser skal føle, at du nærmest er trådt ind i den indre samtale, der foregår i hovedet på dem. Det er med til, at de føler de er kommet til det rette sted.

Det gør jeg med denne tekst:

Har du et blogindlæg, hvor du ikke helt kan sætte fingeren på, hvorfor den føles lige så farverig som en vandpyt på en brakmark?

‘Blah’ er det mest positive udtryk du kan finde til at beskrive det, og indlægget får ikke skabt den forbindelse du gerne vil opnå til dit publikum.

Der er to problemer på spil her. Det ene er forvirringen over, hvorfor ens indlæg føles kedelige. Den anden er, hvorfor ens indlæg ikke skaber en respons.

Dernæst tager vi A for Agitate

Nu skal du skrabe lidt mere i såret. Du skal minde din læser om at deres problem er smertefuldt, og igen, viser du at du forstår dem, og at du ikke dømmer dem. Din læser vil føle en tillid til dig allerede her, fordi du kan forklare de følelser de sidder med.

Det gør jeg med denne tekst:

Du er træt af at famle i blinde og ikke vide, hvad præcist du skal gøre for at få det op på det høje niveau, alle de andre eminente blogindlæg, som har berørt dit liv, er på. Du kæmper videre - alt imens dit hårde arbejde får selv Sisyfos til at ligne en skøjteprinsesse på lykkepiller.

Og slut af med S for Solve

Nu kommer du med salven til det sår du lige fik prikket lidt mere hul i. Tricket er ikke at køre for meget salt i såret - kun en knivspids, og lynhurtigt fortælle læseren at der er lindring på vej.

Det gør jeg med denne tekst:

Men frygt ej. Det er hjælp at hente. Jeg er her for at gøre dit arbejde lettere.

Jeg har nemlig udarbejdet en tjekliste...

Der findes mange andre typer indledninger som fx at starte med en personlig historie, et citat, metaforer, en filosofisk optakt, stille spørgsmål, og mange flere.

Men en fængende overskrift og en lokkende indledning er ikke nok, hvis du vil fastholde læserens opmærksomhed. Din læser skal også få noget ud af at læse indlægget.

3. Er det brugbart for dit publikum?

Hvis du vil opnå en dybere forbindelse til dit publikum skal dit blogindlæg være brugbart. Din læser skal have noget igen, for at bruge sin tid på at læse dit content.

Tænk på det sidste blogindlæg, du læste, hvor du virkelig følte at det rykkede noget i dig.

Hvad var det særlige?

Var det, at du lærte, hvorfor visse kulhydrater forstyrrer mavens fordøjelse - noget du ikke vidste i forvejen?

Var det, at du fik en bedre grund til, hvorfor du skal meditere? Siden du læste det indlæg har du stået op hver dag kl. 5 og mediteret i 30 minutter, og fået mere indre ro.

Var det, at du følte at du er helt ok, som du er, og at den angst du får ikke er fordi du er svag, men blot et kreativt og dybsindigt menneske?

Den følelse din læser står tilbage med når de har læst et blogindlæg, der ændrede noget i deres liv er det, der gør at de vender tilbage igen og igen.

I dette blogindlæg får du 4 spørgsmål du kan bruge til at sikre dig at dit content er brugbart for dit publikum.

Men selv om dit blogindlæg er brugbart, skal der alligevel lidt mere til for at det virkeligt skiller sig ud som et eminent blogindlæg jo gør. Det kigger vi på nu.

4. Har blogindlægget en original vinkel?

Du kan finde svar på næsten alt på internettet i dag.

Du kan derfor ikke altid introducere nye og originale emner og ideer til dit publikum - det meste er skrevet om et utal af gange før.

Men du behøver ikke en original idé til at skrive et unikt blogindlæg. Tricket er at tilføje din egen originale vinkel til dit indlæg.

Din vinkel er den præcise måde du vælger at fortælle din historie på og de tanker og ideer du deler - det er det, der adskiller dit content fra resten.

Vil du finde på gode ideer og originale vinkler til dit content? Download min guide: 

3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

En anden måde at skille sig ud på er også ved at tilføje den rigtige dosis kreativitet til dit sprog, som vi kigger på i næste punkt.

5. Bruger du farverigt billedsprog og relevante eksempler?

Du kan gøre dit blogindlæg mere originalt ved at bruge et mere farverigt billedsprog og relevante eksempler.

Kunne du forestille dig dette blogindlæg uden eksempler? Ville du få noget ud af, havde jeg blot skrevet Du skal skrive en lokkende indledning, uden at have givet dig et eksempel på hvad en god indledning er?

Nej, vel.

Eksempler er en effektiv måde at sørge for, at læseren forstår dit budskab. Det er også en god måde at vise din læser, at du forstår dem.

Ved at sørge for, at de eksempler du bruger er fra dine kunders verden, viser du også din læser, at indlægget er skrevet til dem. De kan se din pointe for sig, fordi du viser dem, hvordan det kan se ud i netop deres liv.

Du kan også bruge sammenligninger til at sørge for, at din pointe bliver forstået samtidig med, at du underholder læseren.

“... lige så farverig som en vandpyt på en brakmark”, er et eksempel på en sammenligning. De sammenligninger du bruger er et udtryk for dit indre univers - den måde du ser tingene på. Og læseren får dermed et fornemmelse for din personlighed.

Din læser er altså godt på vej nu. Du har draget dem ind i teksten, og de synes det er interessant at høre din unikke måde at fortælle på.

Men der er lidt vej endnu. For de er jo ikke nået til slutningen... endnu.

6. Er der et hypnotisk flow, så læseren glider let igennem teksten

Du kan hjælpe din læser let igennem teksten ved at bruge flydende overgange.

Men hvordan skriver du flydende overgange, der skaber et hypnotisk flow i din tekst? Det viser jeg dig nu.

Du kan stille spørgsmål, som jeg lige har gjort:

Men hvordan skriver du overgange, der skaber et hypnotisk flow i din tekst? Det viser jeg dig nu.

Eller du kan sætte dig ind i din læsers hjerne og skrive:

Jeg kan nærmest høre dig tænke: “Jamen, hvordan får jeg så mit blogindlæg ud til flere mennesker når det er skrevet? Det fortæller jeg dig mere om nu.

Eller du kan stoppe op og fortælle dit publikum, at det er nu de skal spidse øre:

Og nu kommer vi til det mest interessante: Over 25% får ikke nok ud af diæten, selvom videnskaben har lovprist den til skyerne.

Når du har skrevet dit blogindlæg færdigt, så læs det højt. Er der steder der ‘hopper’ eller flyder?

Hvad ville det mest naturlige være at sætte ind. Lad som om dit indlæg er en samtale med en anden person. Det er oftest der, vi finder på de bedste overgange.

Blogindlæg tjekliste

Klik her eller på billedet for at downloade en PDF af tjeklisten. Du kan printe den og hænge den op over dit skrivebord så du altid har den i nærheden når du har mest brug for den.

Nu er din læser langt om længe nået slutningen!

Yes! We made it! Men der er mere endnu. Ja. Undskyld.

For glemmer du at afslutte dit indlæg, eller ikke fører læseren videre til næste skridt, vil det være ligesom din kæreste faldt i søvn midt i et godt knald. Så ligger man der og ved ikke hvad man skal gøre af sig selv.

For at undgå at din læser også står der og ikke aner hvad de nu skal gøre, skal vi se på slutningen.

7. Opfordrer slutningen læseren til næste skridt?

Slutninger er som regel det, der bliver glemt eller nedprioriteret. Når man endelig er nået dertil, vil man bare gerne være færdig. Men det kan betale sig at få den ekstra krølle på halen, der gør at læseren bliver efterladt med pointen, der sidder lige så godt fast som sværdet i den berømte sten.

Din slutning skal gøre to ting for læseren:

  1. Minde dem om, hvad de har fået ud af at læse indlægget
  2. Fortælle dem, hvad de nu skal gøre, for at komme videre

Tag fx denne slutning fra et af mine blogindlæg

Det er nu du skal på med kappen (eller de slidte cowboybukser og grå tørklæde) og vise dig som den superhelt du i virkeligheden er. For du er en superhelt – i din ideelle kundes øjne. De skal blot have lov til at opdage dig. Og det gør de ved hjælp af dit content.

Hvad mangler du at gøre, for at din ideelle kunde ser at du er superhelten i deres liv?

Jeg kunne også have sagt at de skulle få fat på min Conscious Content Workbook for at få flere ideer til, hvordan de viser deres ideelle kunde, at de er superhelten i deres liv.

Men det essentielle er her, at læseren bliver mindet om pointen igen (at det er vigtigt at vise, at man er superhelten), og at de nu skal reflektere over, hvad de selv skal gøre ved det.

Er du ikke i det kreative hjørne i dag, så slut af med et spørgsmål til din læser. På den måde opfordrer du læseren til at reflektere over dine ord - og selvfølgelig også kommentere på dit indlæg. En win-win situation.

Men ligesom du troede at din læser var nået til slutningen af indlægget og alt er godt og der er fred i verden, er der én ting til, der er vigtig for at din læser kommer igennem hele teksten:

8. Er layoutet læsevenligt?

Når din læser klikker sig ind på dit blogindlæg er noget af det første de (ubevidst) spørger sig selv om:

"Er dette let at læse?"

Og:

“Er dette min tid værd?”

Får de et ‘Nej’ til disse to spørgsmål, vil de flygte hurtigere end du kan smutte en mandel.

Og det ‘Nej’ får de, hvis din tekst ligner en side fra din 9.klasses historie bog, fyldt med kæmpe blokke af småt-skrevet tekst.

Eller din tekst er fyldt med udeladelsesprikker og STORE RÅBENDE BOGSTAVER... FORDI... DU IKKE HAR EN MERE... KREATIV MÅDE AT FANGE DIT PUBLIKUMS OPMÆRKSOMHED PÅ...

Eller dit indlæg er lige så rodet som det loft du forsøgte at muge ud i sidste sommer, men måtte opgive. Det er fyldt med reklamer, irriterende pop-ups, bannere, widgets, og billeder, der distraherer og forvirrer læseren - nok til, at de også giver op.

Sørg derfor for, at dit blogindlæg er læsevenligt. Det gør du ved at gøre brug af:

  • Overskrifter og under-overskrifter
  • Mindre afsnit
  • Mellemrum mellem hvert afsnit
  • Bullets og lister
  • En tekststørrelse, der er nem at læse.
  • Pop-up bokse, der er nemme at navigere væk, eller tilmeldingsbokse midt på siden, hvor du snildt kan scrolle videre i teksten eller vælge at få den brugbare viden.
  • Eller en slide-in pop-up boks, som ikke er alt for insisterende, men alligevel minder læseren om, at der er yderligere hjælp at hente.

Tillykke! Din læser er nu nået igennem hele indlægget! Men vent lige lidt. Der er en ting til vi skal huske, for at vores læser også kommer igen.

9. Holder blogindlægget det, den lover?

Der er ikke noget værre end at klikke sig ind på et indlæg, der lover 5 urter til en forstoppet mave, for blot at nå slutningen og kun have fået en opsang om, hvorfor urtemedicin er så fantastisk.

Min tillid til afsenderen ville forsvinde for hvert ord jeg læste, og jeg ville stå tilbage og føle mig snydt: Jeg vil ha’ mine 5 urter!

Derfor er det vigtigt, når dit blogindlæg er færdigskrevet, at spørge dig selv:

Holder mit indlæg det, min overskrift lover?

Der sker tit det, at vi finder ud af, hvad vi egentligt vil sige imens vi skriver. Og nogle gange ændrer vores pointe sig.

Det kan sagtens være, at du har skrevet et helt andet blogindlæg end det, du oprindeligt havde i tankerne.

Sørg derfor for at tjekke, om der er overensstemmelse mellem overskriften og teksten. Også selv om det virker banalt.

Du behøver ikke være perfekt

Det, du skal gøre nu er at bookmarke dette indlæg, så du altid kan vende tilbage.

Du skal ikke være perfekt til alt på én gang, som Ernest Hemingway skrev til F. Scott Fitzgerald i 1934:

“I write one page of masterpiece to ninety one pages of shit. I try to put the shit in the wastebasket.”

Start med at forbedre dine overskrifter. Dernæst, bliv bedre til indledninger, osv.

Og nu er det din tur: Hvilket et af disse punkter skal du arbejde mere med?

Læs mere om at skrive bedre blogindlæg:

Vil du skrive eminente blogindlæg? Få mine bedste teknikker her >>>

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden. 

 

 

Efterlad en kommentar