Show don’t tell: Sådan skriver du så overbevisende, at dine ideer vil klistre sig til din læsers hjerne

Show-dont-tell_low
Madelleine Muller

LÆSETID: 9 min.

Sidst opdateret: mar 13, 2019 @ 10:32

Brug denne litterære teknik i dine tekster og dine ideer vil klæbe sig fast til din læsers hjerne.

Hvis jeg fortalte dig; “Jeg er stresset og udbrændt” - ville du så tro på mig?

Eller hvad hvis jeg sagde; “Vær mere empatisk i dine tekster” - ville du vide, hvordan du gør det?

Og hvad hvis jeg fortalte dig; “Husk at være taknemmelig” - ville du så være det?

Det tror jeg ikke.

Så hvordan kan det være, at nogle mennesker kan tale om deres oplevelser og få os til at tro på dem øjeblikkeligt, mens andre, selv med samme oplevelser, ikke formår at røre vores hjerter?

Og hvordan kan det være, at nogle menneskers ord ansporer dig til livsændrende handlinger med det samme, når andre menneskers ord blot får dig til at tænke "hvad i alverden er det, de vil have mig til at gøre"? Selv når de beder dig om at gøre den samme ting.

Og hvordan kan det være, at nogle menneskers ideer, klæber sig fast i din hjerne for altid? Når de samme ideer, skrevet af andre, blot bliver til et tomt ekko i dit sind?

Det er en færdighed og en disciplin at kunne skrive uforglemmeligt og med effekt.

Men der findes en klassisk skriveteknik, der kan hjælpe dig godt på vej.

Den kaldes; “Show don’t tell’ (Vis det, fortæl det ikke bare).

Dette råd er kendt fra den skønlitterære verden.

Men med en smule finesse kan du tilpasse det til dit business content, så det bliver åh så meget mere mindeværdigt.

Og nu vil jeg vise (ikke blot fortælle) dig, hvordan du bruger "show, don't tell", for at gøre dit business content så mindeværdigt, at dine ideer vil klistre sig til din læsers hjerne.

Men først, skal vi lige vide, hvad forskellen egentligt er.

Vil du lære, hvordan du skriver eminente blogindlæg, der bliver bemærket og læst? 

Få min guide: 3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

Hvad er forskellen mellem ‘show’(at vise) og ‘tell’ (fortælle)?

‘Show’ (at vise) trækker læseren ind i din verden. Det får dem til at se, føle, høre, forstå verden - på samme måde, som du gør.

Lad mig vise dig det.

“Hun var vred ”

Det er ‘tell’ (at fortælle).

Men prøv nu at tage et kig på denne linje fra Doris Lessings “The Grass is Singing” (min egen oversættelse):

"Hendes ansigt blev så rødt som oksekød, hendes øjne var vrissende, stirrende - derefter blev hun mindre intens igen, foldede sine skælvende hænder over hinanden og lukkede øjnene".

Det er ‘show’ (at vise).

Vi kan se for os, hvordan Mary (det er navnet på Lessings karakter) bliver vred. Hvilken farve hendes ansigt får, og hvordan hun tager kontrol over sin vrede. Det føles som om, vi står lige ved siden af Mary.

Hvis Lessing blot havde fortalt os, at Mary var vred, ville vi ikke vide, hvilken form for vrede, hun følte. Vi ville ikke kunne forestille os det. Og det ville ikke være uforglemmeligt.

Det ville ikke klistre sig til vores hjerne.

Lad mig give dig et andet eksempel:

“Det er vigtigt at fokusere”.

Det er ‘tell’ (at fortælle).

Men kast nu et blik på denne linje fra Anne Janzers ‘The Writer's Process’. Her taler Janzer om en indre persona vi, som skrivere, kan tage frem.

Hun kalder denne indre persona for ‘The Scribe’ (min oversættelse):

"[The Scribe] får forfattere ud af fjerene i de tidlige morgentimer eller holder os slavebundne og hårdt arbejdende, selv når vi hellere vil lave alt andet end arbejdet foran os."

Anne Janzer kunne have fortalt os direkte, at det er vigtigt for skribenter at fokusere.

Men det ved vi allerede. Vi har hørt det en million gange før, og vi hader at blive belært.

I stedet viser hun os, hvad fokus kan gøre for os.

Hun giver det et navn, ‘the Scribe’, så vi har noget konkret at forholde os til. Vi kan nærmest mærke denne persona inden i os.

Og hun viser, hvordan den får os ud af sengen om morgenen, hvordan den holder os i gang, selv når vi ikke har lyst.

Det er meget mere motiverende.

Vi får også et indblik ind i Anne Janzer’s personlighed. Den måde hun tænker på og ser verden.

Og det gør dit content dybere og mere vedkommende.

Hvis du kun bruger "tell", så frarøver du din læser en dybere oplevelse. Og dit content bliver blot endnu en dråbe i et uinteressant hav af content.

Så hvordan bruger vi denne teknik?

Det kommer her.

1. Appellér til sanserne

Hvilken tekst er den mest troværdige:

# 1:

"Jeg var stresset og sagde mit job op".

Eller # 2:

"Jeg lå søvnløs hver nat, imens tankerne hoppede rundt i mit sind som kaniner, der løb væk fra en sulten ræv. På arbejde bankede mit hjerte så hårdt i brystet, at jeg kunne se det gennem blusen. Og jeg skældte konstant ud på folk, der irriterede mig. Jeg kunne ikke huske almindelige ting, såsom hvor jeg havde gemt sidste års rapport. Sådan havde det været i fem måneder. Jeg kunne ikke mere. Så jeg gik ind på chefens kontor, smækkede min opsigelse ned på hendes skrivebord og gik derfra med rank ryg".

Jep, du gættede rigtig.

Ved at vise, hvordan stress ser ud, snarere end blot at fortælle det, bliver sidstnævnte tekst mere troværdigt.

Og jeg vil vædde på, at billedet allerede har klistret sig fast i dit sind, imens den første tekst er langt væk nu.

Og hvordan kan det være?

Fordi vi som mennesker opfatter verden gennem vores sanser. Dette gør billedet levende:

Du kan mærke, at hendes hjerte rammer hendes bryst så hårdt gennem blusen.

Du kan høre hende skælde ud på folk og smække hendes opsigelse ned på skrivebordet.

Du kan føle hendes tanker hoppe.

Du kan se hende gå væk med rank ryg.

TIP TIL AT APPELLERE TIL SANSERNE I DINE TEKSTER

Luk dine øjne og visualiser scenen for dit indre øje. Skriv alt, hvad du ser, hører, lugter, føler eller smager ned. Du skal ikke bekymre dig om at finde de rigtige ord lige nu. Når du er færdig med at tage notater, kan du omskrive og redigere scenen, så du fremhæver de vigtige elementer.

2. Brug stærke verber

Når du “fortæller” er du afhængig af adjektiver (som langsomt, blød, etc).

Tag et kig på dette:

“Emilie gik langsomt mod døren.”

Hvad ser du for dit indre øje?

Ikke meget, vel?

Men hvad hvis jeg sagde:

"Emilie humpede mod døren”.

Det er også en langsom måde at gå på. Men du får et levende indvendigt billede om præcis, hvordan Emilie går. Måske har Emilie skadet sin fod.

Eller hvad med det her:

"Hun slentrede mod døren".

Dette tyder på, at Emilie ikke er for ivrig efter at nå døren. Også et mere levende billede end "gik langsomt".

TIP TIL AT BRUGE STÆRKE VERBER TIL AT PUSTE NYT LIV I DINE TEKSTER

Når du skriver om en handling, tænk på dit ordvalg. Kan jeg bruge et stærkere verbum i stedet for et adjektiv?

Hvis jeg fx beskriver handlingen ‘at skrive’, så kunne jeg, i stedet for blot at fortælle at "jeg skriver effektivt”, skrive:

“Ordene flyder fra min hjerne til mine fingre”.

Eller hvis det modsatte er sandt, og jeg skriver langsomt, ville jeg skrive:

"Jeg må klemme ordene ud som gennem en sigte".

Et mere levende billede.

3. Giv eksempler

Når du skriver business content, underviser du også dine læsere.

Og de bedste undervisere relaterer deres undervisning til deres elevers liv.

På den måde kan de se, hvordan man bruger det, du siger i deres eget liv. Og det vil motivere dem til handling.

Men hvordan gør du det?

Ved at vise eksempler fra dine læseres egne liv.

Du skal bakke hvert undervisnings moment op med et eksempel.

Start med at fortælle, men bak det op med at vise.

En penge mentor ville måske sige:

"Du kan ikke forvente at få orden i din økonomi, hvis du ikke healer dine pengeproblemer først. Ellers fortsætter de samme mønstre".

Din læser skal oversætte det til et billede i hendes sind. Og hun skal oversætte det til sin egen kontekst.

Det er hårdt mentalt arbejde.

Din læser ved måske nogenlunde, hvad du mener, og hun synes endda, at det lyder klogt.

Men hun ved ikke, hvordan det vedrører hendes situation.

Så det vil ikke sætte sig fast i din læsers sind, og hun vil ikke huske din pointe.

Prøv i stedet for dette, hvor du bruger 'show' til at få dine pointer til at klistre sig til din læsers hjerne:

TIP TIL AT FÅ DINE POINTER TIL AT KLISTRE SIG FAST I DIN LÆSERS HJERNE

"Du kan ikke rette op på din økonomiske situation uden at heale dine tidligere problemer med penge. [TELL]

Følelser har nemlig en betydelig indflydelse på, hvordan vi håndterer penge. [TELL]

Skammer du dig stadig over den gæld på 100.000 kr du akkumulerede sidste år? [SHOW]

Føler du dig ydmyget over, at du ikke kunne give din søn det nye Lego-sæt, han ønskede til jul? [SHOW]

Hvis du stadig har følelser som skam, sårethed eller ydmygelse i forbindelse med dine penge, som endnu ikke er helet, så vil du ikke være i stand til at være objektiv omkring din nuværende pengesituation. [TELL]

Det vil være for smertefuldt at se på, hvor meget du brugte, hvad du brugte det til, og hvor meget du tjener. Dine følelser vil få dig til at lyve om realiteterne af din økonomiske situation. [SHOW]

Og derfor vil du fortsat ikke se klart og lave de samme fejl igen og igen.”

Nu har du lavet det mentale arbejde for din læser.

Du har givet hende eksempler, der kunne vedrøre hendes situation. Du har altså VIST læseren, hvorfor hun skal hele sine gamle følelser omkring penge, ikke bare FORTALT det.

4. Vær ikke bange for detaljer

Du har hørt, at online læsere har en kort koncentrationsevne, og at dit content ikke må være for langt.

Du må ikke sludre, prædike eller teoretisere for meget, det bliver for trælst for din læser.

Og du hader det selv, når andre bliver ved og ved. Så du er bange for at jage læsere væk, hvis du skriver for detaljeret.

Men det er ikke længden og slet ikke detaljerne, der er problemet. Det er hvorvidt detaljerne understøtter din pointe eller ej, der er det vigtige.

For ofte bliver online content for overfladisk og fladt uden understøttende detaljer. Det bliver blot en sludder for en sladder, og noget vi har hørt en million gange før.

Og du kan bide dig selv i næsen på, at overfladisk content vil jage dine læsere væk.

Tag Malcolm Gladwells bog "The Tipping Point" ("Det magiske vendepunkt" på dansk).

På de første få sider i bogen maler han stemningen med masser af detaljer:

“For ikke så mange år siden blev de desperat forarmede New York-bydele, der hedder Brownsville og East New York, efter solnedgang forvandlet til rene spøgelsesbyer. Ingen almindelige mennesker gik på fortovene. Ingen børn cyklede i gaderne. Og ingen ældre mennesker sad på hustrapperne eller på bænkene i parken. Narkohandel og gadebander florerede i den grad, at når mørket faldt på, foretrak de fleste borgere sikkerheden i deres lejligheder." (Oversættelse af Flemming Chr. Nielsen)

Er det en sludder for en sladder?

Nej.

Prædiker han?

Nej.

Teoretiserer han?

Nej.

Viser han dig, hvor bange folk var?

Ja.

Han kunne være sluppet afsted med den første linje, hvor han fortæller os at: “For ikke så mange år siden blev de desperat forarmede New York-bydele, der hedder Brownsville og East New York, efter solnedgang forvandlet til rene spøgelsesbyer. ”

Men vi aner ikke, hvordan det rent faktisk ser ud.

Er det en spøgelsesby, fordi folk er dovne og depressive og ikke gider at gå en tur på gaden om aftenen?

Nej.

Med hans yderligere detalje viser han os frygten og gør hele scenen mere mindeværdig (og værd at læse).

Desuden er hans argument nu stærkere med de yderligere detaljer.

Gladwell har gjort et godt stykke arbejde med at vise os, at situationen i New York virkelig var uhyrlig før det magiske vendepunkt, hvor kriminaliteten faldt.

Når du tilføjer detaljer kan du gøre kedelig læsning til en spændende oplevelse. Og det kan gøre et svagt argument stærkt.

Men husk at gå efter relevante detaljer.

Lad være med at blive ved og ved om, hvor dejligt vejret er, og beskrive de faldende blade i alle deres fascinerende farver, når du taler om, hvor vigtigt fleksibiliteten i din ryg er for din sundhed og trivsel.

TIP TIL AT TILFØJE RELEVANTE DETALJER TIL DINE TEKSTER

Når du redigerer dit content, skal du kigge på de vigtigste pointer eller påstande, du laver. Understreg dem i dit dokument.

Spørg dig selv: Er det troværdigt? Eller har jeg brug for flere detaljer til at cementere budskabet i mine læseres sind?

Hvis du finder ud af, at du har brug for flere detaljer, så kig på, hvad der kan være forvirrende for din læser. Eller hvor de måske bliver skeptiske eller endda mistroiske overfor dine påstande.

I stedet for at tilføje mere "tell/fortæl"og hamre dine pointer flade med flere argumenter, tilføj i stedet visuelle detaljer, der understøtter din pointe.

Ingen grund til at overdrive, du SKAL også fortælle

Er du en show fan nu?

Det håber jeg.

Men må jeg så aldrig fortælle?”, spørger du måske.

Jo, bestemt. Fortæl løs, men fremhæv dine vigtige pointer med ‘show’.

Business content er ikke det samme som fiktion.

Dine læsere leder ikke efter at blive lullet ind i en anden verden og glemme deres egne sorger, når de læser dit business content.

De læser dit business content for at lære, for at blive motiverede og for at få ny viden og inspiration.

Hvis du bruger ‘show’ for meget på irrelevante steder - så drukner du dine vigtige pointer i beskrivelser og billedsprog.

Så du skal også bruge ‘tell’.

Men brug ‘show’ til at fremhæve et vigtigt punkt (ikke blot for at vise dine flotte skrivefærdigheder).

Show don’t tell’: Den nemmeste vej til at skille dig ud

Med show don’t tell teknikken vil dit content og tekster skille sig ud og det hele vil pulsere med personlighed.

(Dette gør også dine ord vanskeligere at kopiere).

To stresscoaches kan tale om, hvordan stress er dårligt for helbredet, men på to vidt forskellige måder.

Dine tekster bliver også øjeblikkeligt mere troværdige, fordi du viser, at du ved præcis, hvad du taler om.

Din viden, visdom og erfaring kan ikke benægtes på nogen måde, når du kommer med nyttige eksempler og levende, beskrivende billeder.

Show’ giver dig også en mulighed for at være sårbar, på en tryg måde - uden at skulle hænge dit beskidte vasketøj ud til offentlig beskuelse.

Du fjerner dit forsvar og inviterer læseren ind i din verden uden fordømmelse.

Dine læsere føler, hvad du føler, de hører, hvad du hører, og oplever din verden og dit sind.

Alt sammen noget, der gør dit content mere mindeværdigt, og får dine ideer til at klistre sig fast i din læsers sind.

Læs mere om at skrive overbevisende:

Vil du skrive eminente blogindlæg? Få mine bedste teknikker her >>>

Del dine tanker og skriv en kommentar

Efterlad en kommentar