4 trin til at skabe engagerende content dit publikum sulter efter

Content dit publikum sulter efter
madellein-blog

LÆSETID: 7 min.

Sidst opdateret: okt 5, 2018 @ 13:30

Engagerende content rykker ved noget i din læser. Der skal ske noget efter de har læst dit indlæg. Find ud af hvad, og hvordan du skriver engagerende content.

Vores største frygt når vi skal skrive en blog er om det overhovedet bliver læst.

Der er ikke noget værre end at bruge alt sin tid på at skrive et blog-indlæg (eller lave en video eller podcast episode for den sags skyld), og så finde ud af, at folk er fuldstændig ligeglade med det.

Du skriver jo din blog for at få flere potentielle kunders opmærksomhed. Alt det arbejde, for ingen verdens nytte.

Har du flere gange oplevet dette, begynder du måske endda at tro, at det er dig der er noget galt med. Minderne fra skolegården, hvor du følte dig usynlig og mærkelig, pibler ligeså stille frem igen. Og sådan bliver dit content marketing eventyr til et mareridt fra folkeskolen.

Men de tanker og følelser skal stoppes med det samme.

Nu!

Stop det.

Det er slet ikke det, det handler om.

Det har intet at gøre med, at du ikke er underholdende nok, ikke har en forfatter gemt i maven, ikke er ekstrovert nok, eller ikke har en overnaturlig evne til at vælge de helt rigtige ord, der ved magisk vis rammer plet.

Du har bare aldrig lært den rigtige metode til at skrive brugbare blogindlæg

For når dit content er brugbart for dit publikum - og ikke bare en sludder for en sladder - vil du få flere potentielle kunder forbi din blog.

Brugbart content er noget, der rykker folk

Der skal ske noget efter de har læst dit blogindlæg. Det er det, der gør, at de bliver rørt af dit content og deler, kommenterer, liker, eller husker hvor hjælpsom du er og vælger dine ydelser.

Men hvad er brugbart content? Og hvordan skriver du et indlæg, der er brugbart for dit publikum? Svaret kommer her.

Vil du lære, hvordan du skriver eminente blogindlæg, der bliver bemærket og læst? 

Få min guide: 3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

4 spørgsmål du skal stille dig selv for at skrive en brugbar blog

For at skabe content, der er brugbart er der 4 spørgsmål vi skal stille os selv hver gang vi laver nye indlæg.

Selv de mest garvede bloggere, podcastere, talere, osv., har disse 4 spørgsmål i baghovedet (om end ubevidst) når de laver deres content.

Du kan selv vælge, om du vil stille dem først som en måde at planlægge dit blogindlæg på inden du skriver - eller om du vil stille dem til sidst for at redigere og finpudse det.

Efterhånden som du har brugt de fire spørgsmål nok gange, vil de sive ind i din underbevidsthed og du vil kunne lave brugbare blogindlæg uden, bevidst, at skulle tage spørgsmålene frem.

Gør det, der virker bedst for den måde du arbejder på.

1. Hvilket problem løser mit indlæg for min læser?

Det er vigtigt at hvert enkelt indlæg fokuserer på at løse ET problem.

Det er derfor vi oftest starter med overskriften, før vi begynder at skrive selve indlægget.

For det er overskriften, der fortæller os om, hvilket problem vi hjælper med at løse.

Dette indlæg hjælper f.eks. med at løse problemet med at lave blogindlæg, som dit publikum rent faktisk gider læse.

Selvom dit indlæg ikke er problem-fokuseret som så - det kan f.eks. være et personligt indlæg, hvor du fortæller om noget du har lært eller overkommet - så er der stadig et underliggende problem.

Lad os tage et eksempel:

Du er psykolog eller coach for mødre med sensitive børn. Du vil gerne dele din oplevelse om, hvordan du råbte af dine børn, og hvordan du lærte hvordan man i virkeligheden skal sige undskyld til sine børn bagefter.

Jo, det er en personlig fortælling. Men alt afhængigt af hvilke fokus du vil have for dit blogindlæg er der forskellige problemer du kan løse:

  1. Hvordan man fremover undgår at råbe af sine børn
  2. Hvad man gør når man er kommet til at råbe af sine børn
  3. Hvordan man behandler sin skyld og skam når man kommer til at råbe af sine børn

Vælg ET problem at fokusere på (du kan altid lave et nyt indlæg om hver af de andre problemer). Det gør det meget nemmere at skrive, og din pointe vil sidde fast hos din læser.

2. Hvordan transformerer dit blogindlæg din læsers liv?

Det næste spørgsmål du skal stille dig selv er:

Hvordan transformerer dit indlæg din læsers liv?

Dette blogindlæg gør at min læser føler mere kontrol over sin skrive-proces og vil føle det bliver nemmere at skrive.

Du behøver ikke redde hele verden med dit content - det kan sagtens være en mindre transformation, som gør at noget bliver nemmere, lettere, sjovere, hurtigere, mere effektivt, etc.

Hvis vi fortsætter med eksemplet på det personlige indlæg om oplevelsen af at komme til at råbe af ens barn, kunne transformationen måske være at man føler mindre skam som mor.

Det kan også være, at man føler sig bedre klædt på som mor.

Eller at din læser føler de ved hvad de skal gøre for at få en bedre relation til sine børn.

3. Hvad GØR min læser som konsekvens af at have læst mit indlæg?

Det tredje spørgsmål du skal stille dig selv er:

Hvad GØR min læser som konsekvens af at have læst mit indlæg?

Ændrer de mening om noget?

Måske gik de og troede at de skulle til at tælle kalorier igen og gå amok på trænings-båndet for at tabe de ekstra kilo. Men efter de har læst din blog ved de nu, at de skal have styr på deres hormoner ved at slappe mere af og spise de rigtige ting for lige præcis deres kropstype.

Forestil dig, hvor brugbart dette er at finde ud af?

Du kan nærmest mærke hjertet, der falder lidt mere på plads: “YES, aldrig mere sult og ømme balder for at kunne passe mine jeans!”

Eller gør de noget anderledes som en konsekvens af at have læst din blog?

Måske de får ryddet op i klædeskabet efter dit indlæg om ‘Tag testen: hvad dit klædeskab siger om dig’, eller ‘3 enkle måder du kan ligne en Hollywood stjerne i det tøj du i forvejen har.’.

Måske får de endelig bagt den gluten-fri, laktose-fri, sukker-fri, kemi-fri, alt-muligt-andet-fri lasagne som deres multi-allergiske børn har råbt og skreget på i lang tid. Din opskrift og ‘trin-for-trin’ video var lige det der skulle til for at gøre det nemt og lækkert.

Måske siger de undskyld til kæresten efter at have læst dit indlæg, der hedder ‘Sådan f*cker dit indre barn dit forhold op’.

Eller vælger de at købe noget (win-win for både dig og vedkommende) som konsekvens af dit indlæg og dermed få den hjælp de længe har gået og ventet på?

4. Hvorfor vil din læser tro på dig og dermed følge dine råd?

Det sidste spørgsmål, og et som rigtig mange glemmer er:

Hvorfor vil din læser tro på dig og dermed følge dine råd?

Jeg må indrømme - den her glemmer jeg selv meget tit!

Jeg er ikke perfekt.

Og dette blogindlæg har jeg skrevet, mindst lige så meget for at minde mig selv om de her spørgsmål igen, som for at hjælpe dig.

I det her blogindlæg har jeg valgt at ‘walk the talk’. Jeg har lavet et blogindlæg som er meget brugbart, og direkte implementerbart for dem, der sidder med dette problem.

Men du kan også gøre brug af andre metoder til at skabe autoritet:

  • Citér videnskabelige undersøgelser, hvis det er relevant for dit emne og målgruppe
  • Forklar hvordan andre har oplevet eller løst det problem du fortæller om
  • Vis hvordan du selv har gjort det

Jo mere du inkorporerer de 4 spørgsmål ind i hver af dine indlæg, jo bedre respons vil du også få fra dit publikum - med den simple begrundelse, at det er brugbart for dem, og inspirerer dem til at gøre noget anderledes.

Denne teknik er 1 ud af 3 teknikker i min brugbare Blog-guide: 3 teknikker, der gør gode blogindlæg eminente (som kun koster din email). I guiden er der skrivbare felter, som du kan bruge hver gang du skal lave et nyt indlæg. Du får også 2 andre kraftfulde teknikker, du kan bruge til at gøre dine i forvejen gode blogindlæg eminente, så de bliver bemærket og læse.

Var dette indlæg brugbart for dig og hvad er det vigtigste du har taget med dig? Lad mig vide i kommentar-feltet herunder:

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden. 

 

 

11 Comments

  1. Britt Bolving den 22. november 2017 kl. 10:30

    Hej Madeleine.
    Jeg kan godt lide din strukturerede måde at stille tingene op på. Easy-to-go og meget praktisk.
    Og på en eller anden måde rammer du mig Spot-on med de eksempler du giver. Det må være din erfaring, der taler 🙂
    Jeg har i hvert fald brug for at lave en blog, der når ud til folket.

    kh
    Britt

    • Madelleine den 22. november 2017 kl. 18:23

      Dejligt at høre, Britt. Og ja, jeg kender jo min målgruppe 😀 Held og lykke med din blog! Kh Madelleine

  2. […] når du har fået dine følgeres opmærksomhed, med godt kvalitets-content, vil de også følge dig (også selvom de skal ind i en ny feed for at finde […]

  3. […] det skal være brugbart, relevant og […]

  4. Christina den 29. december 2017 kl. 11:19

    Tak for en meget simpel og brugbar tjekliste som jeg selv har savnet da jeg har så meget inden for formidling så man næsten ikke kan finde hoved og hale i det. Men det kan klares så simpel så de bliver skrevet ned og brugt ved alt jeg nu laver😘

    • Madelleine den 4. januar 2018 kl. 12:11

      Dejligt du kan bruge det Christina!!! 🙂

  5. […] mere du skaber content, der hjælper og er brugbart for dit publikum, jo mere vil de se dig som den ægte […]

  6. […] er allerede sat, og du kan mærke inspirations-boblerne pibler frem. Du glæder dig til at lave content der er brugbart for dit […]

  7. […] Blog: Sådan skaber du content, der er brugbart for dit publikum […]

  8. Britta den 7. februar 2018 kl. 9:46

    Tak for et vældig brugbart blogindlæg. Jeg stoppede med at skrive blogindlæg jævnligt af præcis de grunde, du nævner 🙂

    • Madelleine den 13. februar 2018 kl. 19:51

      Dejligt du finder det brugbart, Britta 🙂 Og håber du bliver inspireret til at genoptage blogskrivningen. Kh Madelleine

Efterlad en kommentar