Pomodoro teknikken: Sådan kan tomater hjælpe dig med at få mere gjort på kortere tid – med mindre stress

Få mere gjort på kortere tid
Madelleine Muller

LÆSETID: 6 min.
ORD: 1243

Lær, hvordan Pomodoro teknikken kan hjælpe dig til at fokusere bedre, undgå at blive overvældet, og komme i mål med selv de mest komplicerede projekter.  

Er du sådan en der bliver let overvældet?

Du har en stor opgave foran dig - måske skal du til at designe et helt nyt kursus; måske er du igang med at tage en uddannelse, der skal hjælpe dig i din forretning; måske skal du designe en markedsføringskampagne; eller måske skal du bare skrive et nyhedsbrev, som du inderst inde håber skriver sig selv, for du aner ikke, hvad du skal skrive om.

Men det hele roder oppe i hovedet, du ved ikke hvor du skal starte, du føler ikke du har nok tid og energi til at lave det hele, og al den forvirring skaber en enorm mængde stress indvendigt.

Så meget, at du nærmest bliver handinglingslammet - og ikke får gjort en sk*d.

Det er sådan set en meget menneskelig reaktion.

For  ‘disciplin’ og ‘produktivitet’ er noget der skal læres - det er ikke nødvendigvis noget der kommer naturligt til os.

Og det er her Pomodoro teknikken kommer ind - og jeg kommer til den lige om lidt.

Men inden du er ved at kaste op af ordene 'disciplin' og 'produktivitet, og ser robotter, samlebånd og piskesmæld på din indre lystavle, så vil jeg forklare, hvad jeg egentligt mener med de to ord - de betyder nemlig ikke, hvad du tror.

Hvad 'disciplin og produktivitet i virkeligheden handler om

‘Disciplin’ og ‘produktivitet’ handler om at huske på, hvad der er vigtigst, og sætte det, som ikke er vigtigt lige nu til side.

Det handler om fokus.

Ikke at du skal være militant omkring dit arbejde og stå op hver dag kl. 5 om morgenen - fordi ‘sådan får du succes med tre nemme trin’ - det troede jeg man skulle engang - nøj det var stressende!

Det handler heller ikke om, at du skal arbejde 10 timer om dagen og presse din krop og hjerne til det yderste. Det eneste du får ud af det, er udbrændthed og færre venner.

Det handler om at bruge hjernen rigtigt, og behandle den som din bedste ven og dygtigste kollega:

  • Giv den din fulde opmærksomhed
  • Stol på at den kan sit kram når du bare giver den det, den skal bruge
  • Lad den samtidig få fred og pusterum til at lade op igen. 

Hvordan en Italiensk student opfandt Pomodoro teknikken - en metoden til mere fokus og færre distraktioner

Det er her tomaten kommer ind.

I slutningern af 1980erne ledte en studerende fra Guido Carli universitetet i Rom, Francesco Cirillo, efter en måde at være mere produktiv på. Han blev nemt overvældet, mistede fokus, og blev distraheret.

Han tog sit tomat-ur (den italienske pendant til ægge-uret) og begyndte at studere i intervaller, først af 10 minutter, og senere af 25 minutter. Med pauser ind imellem hvert interval.

Han har senere kaldt denne teknik for Pomodoro teknikken - altså tomat teknikken.

Pointen med at gøre det på denne måde er at undgå mentalt udbrændthed - som gør dig distraheret og ufokuseret i dit arbejde. Ved at tage pauser tillader du hjernen at få luft, og man kan fortsætte arbejdet med samme klarhed og fokus, som da man startede.

Noget andet, teknikken også gør er, at du undgår at blive overvældet - fordi du bryder alt op i små bider, istedet for at takle alt på en gang.

Dette hjælper Pomodoro teknikken dig med

Ved at bruge Pomodoro teknikken, vil du:

  • Undgå mental (og fysisk) udbrændthed, fordi du lærer at lytte til din krop og hjerne og virkelig indse hvor meget energi du rent faktisk bruger på forskellige opgaver
  • Skære ned på distraktioner. Vores sind er generelt ret så udisciplineret - når noget bliver svært får den som regel lyst til liiiiige at checke Facebook, eller email, eller ringe til en ven. Ved at bruge teknikken træner du din hjerne til at vælge distraktioner fra.
  • Planlægge dine aktiviteter mere realistisk - i og med du lærer hvad det reelt kræver af energi og tid at udføre en opgave bliver din fremtidige planlægning meget mere realistisk, og du undgår at overskride deadlines, eller at sidde til klokken tre om natten, fordi du ikke lige havde regnet nok tid og energi ind.
  • Undgå at blive overvældet, fordi du lærer at bryde dine opgaver ned i mindre (og mere spiselige) bidder.

Hvordan bruger man Pomodoro teknikken i praksis?

Der er mange måder at bruge Pomodoro teknikken på - alt efter, hvad der passer dig bedst. Mit forslag er, at prøve den originale version af et par gange for at se, hvordan krop og hjerne reagerer på teknikken.

Dernæst kan du bruge ideerne bag teknikken og gøre den til dit eget.

1. Start med at liste de opgaver du gerne vil fokusere på i dag.
Det kan være en blanding af simple (men trælse) opgaver som at ‘ryde op i indbakken’, eller ‘send kvitteringer til revisor’. Det kan også være en større opgave, så som at lave indhold til dit kursus.

2. Hvis der er store opgaver så start med at dele dem ud i så små bidder som giver mening. Hvis du har som opgave at lave indholdet til dit kursus kan første skridt måske være at ‘lave en oversigt over alt det materiale der skal laves’. Hvis du allerede har det, kan en mindre opgave f.eks. være ‘skriv manuskriptet til video 1’, ‘lav opgaveark til modul 1’ osv. Det vigtigste er at det bliver inddelt i overskuelige bidder, ellers er du lige vidt.

3. Sæt nu dine opgaver i prioriteret rækkefølge.
Jeg foretrækker personligt at starte med det som jeg synes er sjovest og mest nærende (det giver mig mere energi til det kedelige, og jeg bliver mindre irriteret). Andre kan bedst lide at starte med det kedelige så det er overstået. Hvordan du prioriterer dine opgaver er helt op til dig.

4. Sæt nu dit æggeur (eller bare uret på mobilen) til 25 minutter
Dette interval kaldes en Pomodoro - altså ‘tomat’ på Italiensk. Sørg for at sætte din telefon på lydløs, luk for email og Facebook - bare rolig, om 25 minutter kan du få lov til at se hvad dine venner har gang i igen. Og hvis dit sind begynder at larme og får lyst til at lave alt muligt andet, så sig til det, at det får den lov til liiiige om lidt.

5. Nu skal du arbejde uafbrudt og fokuseret på din opgave
Hvis du pludselig finder ud af der er andre ting du skal huske, så bare skriv det på din liste og kom tilbage til din opgave med det samme. Hvis du bliver færdig med en opgave kan du gå direkte videre til næste - eller tag en pause.

6. Når dit ur ringer, så giv dig selv et klap på skulderen
… eller bare sæt et hak af ved den opgave du har lavet.

7. Sæt uret til 5 minutter og tag en pause
Her kan du selv vælge hvad det skal være - men det skal være ikke arbejdsrelateret. Dvs. ikke noget med at checke mails - det er en opgave der skal på din liste. Se om du kan komme væk fra skærmen. Stræk ud, tag en snack. Jeg bruger mine 5 minutter til at forberede madlavning og bagning - veje ting af f.eks.

8. Når du har været igennem 4 Pomodoros tager du en længere pause
Det vil altså sige efter 2 timer, så holder du en pause på ca. 30 minutter. Igen, lav noget helt andet. Kom ud af hjernen. Giv den en pause til at fordøje og hvile inden du fortsætter. Det er tit at jeg kan nøjes med 2 timer arbejde om dagen - simpelthen fordi jeg får lavet så meget, med meget lidt spildt lidt.

Nogle synes den er åndsvag, andre synes den er genial - det eneste jeg kan sige er PRØV DET og vurder selv om det virker for dig.

Efterlad en kommentar