Uinspirerende salgstekster? Her er 7 essentielle trin til at skrive overbevisende tekster, der sælger

Overbevisende-salgstekster_low
Madelleine Muller

LÆSETID: 10 min.

Sidst opdateret: maj 16, 2019 @ 5:46

Hemmeligheden til en overbevisende salgstekst ligger i forberedelsen. Når først du har forberedt dig, flyder dine ord. Og din salgstekst vil føles mere som en fortrolig og kærlig samtale med din kunde end som et sæt tomme klichéer. Her får du 7 fundamentale ting, du skal gøre, før du skriver din salgstekst.

Åh, vi har alle prøvet det.

Du sætter dig ned for at skrive din salgstekst, men det eneste, der kommer ud, er en bunke generisk bla-bla-bla, der får selv din guldfisk til at gabe.

Du kan ikke finde de perfekte ord. Dem, der siver ind i din ideelle kundes hjerte og hjerne (og tegnebog).

De ord, der vil få din yndlings kunde til at tænke; ”Wow, hun skrev dette SPECIELT til mig!”

I stedet for kommer der bare ord som:

“Få denne FANTASTISKE ting!”

“Dette er det bedste, der nogensinde vil ske for dig!”

“Du kan ikke leve uden!”

"Det er banebrydende!"

"Slip fri for stress!"

.... og andre meningsløse udtryk, som din kunde har hørt en trillion gange før (host, host "åben dit hjerte", "revolutionerende", "tag din power tilbage", "ninja rock star", host, host).

Nøj, hvor er det frustrerende, når man ved, hvor vigtig ens arbejde er, men ikke kan omsætte det til ord, der rammer.

Men sandheden er, at selv den mest erfarne tekstforfatter sidder fast, hvis hun forventer, en perfekt salgstekst lander på hendes skærm i det øjeblik, hun sætter sig for at skrive.

Og det skyldes, at 80% af skrivearbejdet handler om forberedelse.

Når først du har forberedt dig, flyder dine ord. Og din salgstekst vil føles mere som en fortrolig samtale med din kunde end som et sæt tomme klichéer.

I dag skal du lære, hvad du skal gøre, før du sætter dig for at skrive din salgstekst.

1. Lav et dokument, hvor du skriver alt hvad dine kunder siger ned.

Overbevisende salgstekster er skrevet af dine ideelle kunder.

Dine potentielle kunder vil tro at du har taget en guidet tur i deres hoveder og hjerter, når du bruger deres egne ord.

For husk nu: Din salgstekst handler i virkeligheden ikke om at sælge. Den handler om at skabe empati.

Og empati sælger.

De vil ikke tøve med at bede om din hjælp, hvis du viser dine kunder, at du forstår dem på et dybt niveau, og at du taler deres sprog.

Så opret et dokument (jeg bruger Evernote til dette formål), og skriv alt det ned, som du hører dine potentielle kunder sige.

Du kan finde dine potentielle kunders ord:

  • I sociale medie opslag. Du skal ikke kun se på, hvad folk kommenterer på dine egne opslag. Tjek andre sociale medieprofiler i din niche. Hvad siger de? Skriv de nøjagtige ord ned.
  • I kommentarer til andre blogs i din niche.
  • I salgssamtaler med dine potentielle kunder.
  • I én til én sessioner med dine kunder (jeg bruger altid 10 minutter efter hver session til at skrive alle de ting de spurgte om, eller havde problemer med ned).
  • I kommentarer på din egen blog.
  • I e-mails som dine læsere sender dig.
  • På dine kurser.

Skriv de nøjagtige ord ned, som dine kunder bruger.

Lad være med at opsummere, hvad din kunde siger, eller udskifte kundens ord med dine egne ord.

Hvis en kunde siger; "Jeg kan ikke se mig selv i spejlet om morgenen, jeg ser en anden," skriv ikke; "Jeg føler mig grim." Det er ikke, hvad kunden siger.

Når du har oprettet et dokument med dine ideelle kunders ord, kan du fortsætte til næste trin.

[OBS: I denne guide får du en kraftfuld øvelse, til at finde dine ideelle kunders ord. Øvelsen hedder ‘Den empatiske vejviser’, og det er en af teknikkerne i min guide 3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente. Download den her.

2. Få øje på deres indgangs-problem

Ja, jeg ved det godt.

Du løser masser af problemer for dine kunder. Du løser ofte kæmpe dele af deres liv.

Men forestil dig dette:

Dit afløb er tilstoppet.

Så du går ud for at finde nogen, der kan hjælpe dig.

Du går forbi en butik, der reklamerer med:

Vi fikser alt i dit hus, din have og din bil, og vi tilbyder endda at bage dit morgenbrød for dig.

Du tænker, “nå...", og går videre. Du bemærkede overhovedet ikke, at de hjælper med at fikse dit afløb, fordi alt var blandet sammen. Du har 'fiks afløbet' på hjernen.

Så passerer du en anden butik. På deres skilt står der;

Vi kan fikse dit afløb!

“Perfekt! Lige hvad jeg har brug for!”

Og du vader lige ind. Fordi det er præcis, hvad du har brug for lige nu.

Nu ved jeg godt, at det, du hjælper dine kunder med, er åh så meget mere kompliceret end at fikse et afløb. Du hjælper dem jo med at opdrage deres børn, spise sundt, skrive bedre, blive lykkelig og tilfreds, få flere kunder, få mere selvtillid, overkomme angsten etc.

Men du skal stadig finde ét indgangs-problem, som du løser. Det problem, der får dem til at vade gennem porten og lige ind i dit hus.

For mit kommende skrivekursus, der udkommer i anden halvdel af 2019, fandt jeg på flere indgangs-problemer, før jeg endelig fandt et, der resonerede dybt i mine kunder (og ja, det kan sagtens være jeg ændrer det, når jeg kommer tættere på udgivelsen).

Først troede jeg, at indgangs-problemet var ‘mangel på kreativitet’. Jeg testede det, men ingen responderede (bogstaveligt talt ingen!).

Og helt korrekt. Det er ikke indgangs-problemet.

Mine læsere vågner ikke midt om natten og tænker:

"Åh Gud, jeg mangler kreativitet."

En digter eller en kunstner gør måske. Men ikke mine læsere. Ja, de ønsker at udfolde deres kreative potentiale, men det er ikke et brændende ønske.

Så jeg gik tilbage til tegnebrættet. Og denne gang kiggede jeg nærmere på de nøjagtige ord, folk brugte, da de skrev om deres frustrationer (ja, nogle gange glemmer jeg at lytte til mine egne råd!).

Og en ting, som folk konstant skrev om, var:

“Jeg kan ikke få mine ord fra hjernen og ned på papiret. Det føles som om al den visdom, der findes indeni, sidder fast og ikke vil komme ud.”

Hmmm. Ok. Så det indgangs-problem, jeg hjælper folk med at løse, er at få deres visdom fra deres hjerne ud på papiret så det lyder godt.

Jeg kunne også hjælpe dem med at løse problemet; "Folk responderer ikke på mit content." Men det er et helt andet problem. Og et helt andet kursus.

Og husk: Bliv ved med at bruge dine kunders egne ord! Skriv dit indgangs-problem som om din kunde selv sagde det.

Når først du har fundet dit indgangs-problem, er det meget nemmere at finde ud af, hvilket resultat du tilbyder.

Og det er det næste på dagsordenen.

3. Bestem det ENE resultat, du hjælper folk med at få

Når først du har fået øje på din potentielle kundes indgangs-problem, så ved du, hvilket resultat du tilbyder.

Du opdagede måske, at dine kunders indgangs-problem var "Jeg føler mig irriteret på mine børn hele tiden, og jeg kan ikke holde op med at råbe. Jeg skammer mig sådan.”

Så tilbyder du måske dine kunder at blive en rolig, cool og selvsikker mor. Eller at finde en dyb forbindelse med deres børn. Eller at blive den mor, de altid har drømt om at være.

For at finde resultatet kan du stille dig selv spørgsmålet; Hvad forhindrer deres indgangs-problem, din kunde i at få/føle/opleve/være?

Når du konstant er irriteret på dine børn og ikke kan holde op med at råbe, så forhindrer det dig i at være " den mor du altid har drømt om at være". Se nu bare her. Vi har fået vores ene resultat.

For mit skrivekursus tænkte jeg først, at resultatet ville være at overvinde skriveblokeringen. Men det var knap så kraftfuldt.

Så jeg tænkte - okay, hvad forhindrer disse skrive-blokeringer min læser i at gøre? Det forhindrer dem i at skrive med autoritet, troværdighed og kraft. Og jeg fik mit ene resultat.

Med dit ENE resultat bliver din salgstekst sprød og skarp. Og din læser vil få et klart billede af, hvordan deres liv vil blive, efter de har taget kurset, læst din bog eller arbejdet med dig 1:1.

Dette vil få dit budskab til at klæbe sig fast i dine læseres hjerner.

Husk også at gentage dit resultat igen og igen i dine blogindlæg, i dine e-mails, i dine podcasts, i dine videoer:

"Hvis du vil [HAVE RESULTAT], så hent mit/min [INDSÆT PRODUKT eller YDELSE].

Okay, vi har de oplysninger, vi har brug for til hovedparten af vores salgstekst, men der er stadig et stykke vej at gå.

4. Find ud af, hvad de allerede har gjort, som ikke virkede (og hvorfor det ikke virkede)

Kender du det?

Du ringer til en ven med et problem, og i stedet for at lytte, bombarderer din ven dig med løsningsforslag.

"Har du prøvet dit, har du prøvet dat?" "Hvad med at gøre sådan her?"

Og nu skal du bruge en masse krudt på at afslå forslagene uden at såre din vens følelser.

Du ville ønske, at din ven havde lyttet først.

Lyttet til alt, hvad du havde prøvet. Og at hun havde troet på, at disse ting ikke virkede for dig, når du sagde, de ikke gjorde.

Det samme vil ske i din salgstekst, hvis du blot smider en løsning i hovedet på dine læsere og siger; "Sådan skal du gøre, det vil virke."

Du har bevist, at du ikke er en god lytter, og at du i virkeligheden ikke kender din kunde særlig godt. Og derfor vil de heller ikke stole på, at du kan hjælpe dem med deres problem.

Så for at vise dem, at du virkelig forstår, er du nødt til at vide, hvad de allerede har forsøgt, og hvorfor det ikke har fungeret.

Måske har dine mødre-kunder forsøgt at gå til yoga og meditation. Men de er akkurat lige så irriteret på deres børn, som de var før. Måske endnu mere, for nu er de irriteret over, at deres omvendte hund-stilling ligner et rådyr på rulleskøjter.

Endnu en ting de ikke kan finde ud.

Og hvorfor virkede det ikke at meditere og gå til yoga? Sandsynligvis fordi den virkelige årsag til, at hun er irriteret på sine børn, er at hun føler sig magtesløs. Det kan yoga ikke fikse (eller måske kan det, bare på en anden måde). Men du har en løsning, der kan hjælpe hende med at håndtere magtesløshedheden.

Og det er den mest effektive måde at undgå en hypet salgstekst på, hvor du råber og skriger til din potentielle kunde om, hvor fantastisk din løsning er.

Dette vil vise dem, hvorfor din løsning er den bedste - uden at råbe.

5. Find ud af, hvor de nægter at gå på kompromis

En anden måde at vise, hvor godt du kender din potentielle kunde, er at finde ud af hvor de nægter at gå på kompromis.

Mine kunder nægter at kompromittere deres integritet og autenticitet i deres skrivning. Deres skrevne ord skal føles som dem. Og ikke som en sælgers. Og de ønsker ikke at lyde som en anden. Så det at hovedløst bruge skabeloner og formler til deres skrivning, fungerer ikke for dem.

Måske ønsker dine potentielle kunder mere frihed, men vil ikke opgive deres karriere.

Eller dine potentielle kunder ønsker at få flere kunder og tjene flere penge. Men de nægter at lyde som en slesk sælger. Faktisk nægter de at være salgs-agtige på nogen måde.

Vis dem i din salgstekst, at de lærer at skrive på en måde, der lyder som dem. Eller at de ikke er nødt til at opgive deres karriere for at få mere frihed. Eller at de aldrig behøver at sælge for at få flere kunder.

6. Vær bevidst om, hvorfor de bør have tillid til dig

Jeg har altid hadet dette.

Jeg blev ved med at sidde fast i “Jamen, jeg har ingen uddannelse i markedsføring eller i at skrive salgstekster, eller en hvilken som helst anden titel, der viser, hvor vidunderlig jeg er".

Men det handler ikke om uddannelser, titler eller dit CV. Og dine kunder er ligeglade. Det, der betyder noget for dem, er om du kan hjælpe dem.

Din personlige erfaring og din erfaring med at hjælpe andre betyder noget for dem.

Så hvad er din historie?

De fleste skriver hele deres selvbiografi ned, men det er ikke det, vi leder efter her.

Du skal zoome ind på en historie, der viser, hvordan du hjalp andre mennesker med at få et resultat. Eller hvordan du selv fik, præcis det resultat du lover.

Det er derfor, vi er nødt til at finde indgangs-problemet og det ENE resultat først. Fordi det afgør, hvilken historie du fortæller.

Så spørg dig selv; Hvorfor skulle de have tillid til, at jeg kan hjælpe dem med at opnå dette specifikke resultat?

Måske er dit svar;

“Jeg kæmpede faktisk selv med at skrive, men efter mange forsøg opdagede jeg endelig denne metode. Og nu har jeg fuld kontrol over min skriveproces og kan skrive på kommando.”

Eller

"Jeg forstod ikke, hvorfor mine coaching kunder ikke fik resultater. De lavede det hjemmearbejde, jeg bad dem om, men intet ændrede sig. Og efter at have researchet og afprøvet alt muligt, opdagede jeg endelig, hvad der manglede..."

7. Find ud af, hvad der får dem til at tøve

Din salgstekst skal give din potentielle kunde de rigtige svar i det øjeblik, hvor et "nej" begynder at krybe ind i hendes tanker. Lige før de tøver med at købe fra dig.

På den måde kommer du dem i forkøbet.

De mest almindelige salgsindsigelser er:

  • Det koster for meget
  • Jeg har ikke tid
  • Jeg gør det senere, det er ikke så vigtigt lige nu
  • Dette vil ikke fungere for sådan en som mig
  • Måske findes der noget bedre for mig et andet sted

Men du er nødt til at grave dybere.

Find ud af HVORFOR dine kunder måske ikke vil bruge penge på dette. Eller HVORFOR de skulle tro, at det måske ikke virker for dem. Eller om 'tid' i virkeligheden er et problem, eller handler det mere om at der føler sig overvældede og ikke ved, hvor de skal starte.

Dette vil hjælpe dig med at væve den rigtige besked, som din kunde har brug for at høre, ind i din salgstekst.

Før dagbog, så du kan fange alle dine tanker, efterhånden som de kommer til dig

Hvis du forsøger at gøre alle ting på én gang, komme du nemt til at sidde fast.

Vælg ét område at arbejde på, og når du ikke kan komme videre, så tag en pause og lad underbevidstheden hjælpe dig.

Når du hviler hjernen og laver andre ting - tager opvasken, tager et brusebad eller en løbetur - så vil de gode ideer og ord pible op fra underbevidstheden og frem til overfladen.

Sørg for at skrive disse tanker ned øjeblikkeligt - selv dem, der ligner fragmenter og ikke færdigbyggede tanker.

Jeg har endda en vandtæt notesblok i mit brusebad til at fange tanker og ord i. Og jeg bærer altid rundt på en lille notesbog, uanset om jeg ser Netflix eller læser en bog.

Så husk at gøre disse 7 ting, før du forsøger at skrive din salgstekst. Det bliver lettere at skrive, og det vil lyde personligt, varmt og som om, du holder dybt af din kunde. Hvilket jeg ved, du gør!

Del dine tanker og skriv en kommentar

2 Comments

  1. Malene Solborg den 17. januar 2019 kl. 11:02

    Madelleine, du rammer SPOT ON … igen. Og det er ekstra fedt at læse det her blogindlæg idag, hvor jeg har været i forløb hos dig i ca. 2 måneder. Fordi nu føler jeg mig ikke “bare” hørt og forstået, i det du skriver … nu ved jeg, at når jeg virkelig bruger de redskaber, du anbefaler her – ja, så VIRKER DET! Tusind tak 🙂

    • Madelleine Muller den 17. januar 2019 kl. 12:08

      SÅ godt at høre Malene!! Du er også en ørn til at integrere ny læring 🙂

Efterlad en kommentar