10 død ærlige grunde til, at ingen køber dit online produkt (og hvad du kan gøre ved det)

online produkt
madellein-blog

LÆSETID: 14 min.

Sidst opdateret: okt 30, 2018 @ 15:17

Når dit online produkt ikke sælger, er det som en haveslange, der er slået knæk på. Knækket forhindrer vandet i at flyde frit. Når du kan gennemskue, hvor på din online produkt-slange, disse knæk befinder sig, kan du hurtigere få salget til at flyde frit igen.

”Arrrgh !! Hvorfor køber de ikke mit fantastiske online produkt?! Jeg har brugt flere måneder på at udvikle det!"

"Jeg forstår det ikke! Jeg har masser af følgere på min Facebook side, men ingen køber mit produkt! "

"Nogle købte, men ikke i nærheden af ​​det, jeg havde forventet! Hvad gik galt?"

Jeg hører disse klager hele tiden. Fra nye iværksættere til de mere garvede.

Når dit online produkt ikke sælger, som du havde håbet, føles det som en katastrofe er på vej, så sikkert som en bulldozer med en 3-årig bag rattet.

Så hvad foregår der?

Hvorfor sælger dit online produkt ikke som du havde håbet?

Vil du have flere potentielle kunder forbi din business blog? Så skal du skabe blogindlæg dit publikum rent faktisk gider læse! Lær at skrive blogindlæg, der bliver bemærket og læst med min guide: 

3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

Der er knæk på haveslangen

Jeg har været der (Åh, jeg har været der!).

Men jeg opdagede, at der altid er en grund til, at dit produkt ikke sælger.

Forestil dig en grøn haveslange. Du tænder for vandet og det fosser ud.

Nu kommer en irriterende møgunge, tager slangen mellem hans to snaskede hænder, bøjer den, og skaber et knæk.

Hvad sker der med vandet?

Jeps, der kommer ikke noget ud.

Det tager kun ét knæk.

Du skal finde ud af, hvor knækkene på din online produkt-slange er, og reparere dem.

Og med dette blogindlæg lærer du at spotte, hvor knækkene befinder sig.

Skal vi smøge ærmerne op, og finde dem?

SÅDAN BRUGER DU DETTE BLOGINDLÆG:

Sørg for at bookmarke dette indlæg, så du altid kan vende tilbage hertil. Brug indholdsfortegnelsen øverst i dette indlæg til at vælge det, du vil fokusere på først. De grunde, jeg giver dig her, er ikke regler. Det er blot indikationer på, at noget skal rettes op på. Det kan være et spørgsmål om et enkelt knæk, der blot kræver at blive rettet ud, eller flere knæk, du skal arbejde strategisk for at få fjernet.

Der er knæk på dit produkt

De første knæk du skal se på, er dem i dit produkt. Ingen pimpet marketing kampagne kan redde et produkt, dit publikum ikke gider købe.

Så hvilke problemer kan dit produkt have?

1. Du mangler limen, der binder det hele sammen

Fortæller du din potentielle kunde, at der er en anden måde at gøre tingene på? En anden måde end det, hun allerede har prøvet, og ikke fik noget ud af?

Hvis du gør, vil du fange hendes opmærksomhed og motivere hende til at købe dit produkt.

Men du skal give hende en løsning, som hun endnu ikke har prøvet. En der endelig får hende de resultater, hun har længtes efter at opnå, men ikke kunne, fordi det hun gjorde før ikke fungerede.

Og for at finde frem til din unikke løsning kan du stille dig selv disse spørgsmål:

Hvad mener min målgruppe allerede om deres udfordringer?

Hvad tror de allerede om sig selv?

Hvad tror de allerede om deres færdigheder?

Hvad tror de allerede om deres evne til at nå deres mål?

Hvad siger du, der er anderledes end det, din målgruppe tror?

Her er et eksempel:

Du har et online produkt om, hvordan du håndterer konflikter og finder tilbage til intimitet.

Dit publikum mener, at de skal lære at tale girafsprog. Det er også det, mange andre kurser lærer dem.

Men du ved, at de ikke kommer nogen vegne med girafsprog. I stedet hjælper du folk med at forstå, hvorfor konflikterne opstår, så de løser deres problemer indefra og ud.

Dette vil få opmærksomheden fra den målgruppe, som intet fik ud af girafsprog. De får en ny måde at løse tingene på.

TIP TIL AT FINDE LIMEN, DER HOLDER SAMMEN PÅ DET HELE:

Skriv en liste over alt, hvad dit publikum mener er sandt om dit emne. Hvordan er din løsning anderledes end hvad de allerede tror på? Hvordan er den anderledes end det, de har prøvet og ikke fik resultater med. Kan du argumentere for, at din løsning er bedre eller mere effektiv end andre?

2. Din kunde er ligeglad med det resultat, du tilbyder

Lover dit produkt ikke et resultat, dit publikum vågner op om morgenen og længes efter, bliver det svært at sælge.Marta gaber

Jeg er sikker på, at du vil kunne lave en lang liste over alle de problemer DU mener din potentielle kunde har. Problemer, som at de ikke har lært at mestre deres ‘mindset’, før de starter deres forretning.

Men din potentielle kunde vågner ikke hver morgen og længes efter at mestre deres mindset.

De bekymrer sig om penge. Eller hvordan de nogensinde kommer til at få kunder.

Eller du mener forældre skal heale deres indre barn. Eller 'åbner deres hjerte' (denne er klassisk).

Men din potentielle kunde ønsker en glad familie og hyggelige søndagsmiddage. Eller de vil vide, hvordan man støtter deres barn med ADHD.

Eller hvordan du giver dit barn masser af selvtillid.

Eller hvordan de håndterer magtkampe derhjemme.

TIP TIL AT FINDE DET RESULTAT, DIN POTENTIELLE KUNDE ØNSKER

Spørg dem. Men husk at stille dem de rigtige spørgsmål. Spørg dem, hvad deres største hindringer for at opnå XYZ er. Og bed dem om at beskrive, hvordan det ser ud, når de har løst den udfordring.

3. Du forsøger at fikse alt på én gang

Er du business coach, behøver du ikke love, at din kunde får en succesfuld online forretning.

Og er du parterapeut, behøver du ikke love det perfekte parforhold.

Du kan sagtens løse et mindre problem. Det vil også virke mere troværdigt - særligt med et online produkt.

Her er et eksempel:

Din målgruppe består af nystartede iværksætter, der ønsker at vide, hvordan man skal håndtere regnskaber. Eller hvordan man opretter en hjemmeside. Lige nu leder de ikke efter, hvordan de tjener millioner.

Et andet eksempel er:

Dit publikum er par, der ikke gider skændes længere. Eller vil finde tilbage til kærlighed efter utroskab. Eller hvordan man tilfredsstiller deres partner seksuelt. Lige nu leder de ikke efter, hvordan de får et kærlighedsrigt parforhold. De vil hellere starte med at løse det umiddelbare problem.

TIP TIL, HVORDAN DU FINDER EN SPECIFIK UDFORDRING AT LØSE:

Tænk på sidste gang en kunde kom til dig for at få hjælp. Hvad var det umiddelbare problem, de ønskede hjælp til? Hvilken historie fortalte hun? Talte hun om, hvordan hendes børn ikke kan enes? Og hendes dybe sorg over det? I stedet for at fikse hele familien, lad dit produkt hjælpe børn til at blive gode søskende.

4. Din pris afspejler ikke online produktets værdi

Din pris skal matche både det, dit online produkt lover og læringspotentialet.

Et kursus om, hvordan du synger godnatsange til dit barn bliver svært at sælge for mange tusinder kroner.

Det er ikke værdifuldt nok for din kunde (er mit gæt).

Til gengæld er et kursus om, hvordan du giver dit barn med autisme de bedste muligheder i livet mere værdifuldt. Det kan sagtens bære en højere pris.

Din pris skal også matche læringspotentialet.

Består dit kursus kun af lydfiler? Dette er et lavt læringspotentiale. Der intet galt med audio, men potentialet for læring er lavere, og derfor kan produktet ikke klare en alt for høj pris.

Indeholder dit produkt derimod tjeklister, worksheets, videoer og andet visuelt, er læringspotentialet højere. Og det vil kunne bære en højere pris.

Er support og mulighed for at stille spørgsmål en del af kurset? Det er et endnu højere læringspotentiale.

Eller tilbyder du 1:1 feedback på opgaver? Et kæmpe læringspotentiale. Og produktet kan klare en endnu højere pris - hvis altså værdien af det, du lover, er høj nok.

TIP TIL AT SÆTTE DEN RIGTIGE PRIS:

Først, beslut dig for, hvad du vil med dit produkt. Skal det være et hands-off kursus, hvor du ikke er tilstede. Eller vil du give meget support - og hvilken slags? Hvis du ender med en høj pris, fordi du givet meget af din egen tid, skal det resultat, dit produkt lover, være lige så værdifuldt. Et ‘Lær at meditere’ kursus er fx mindre værdifuldt end ‘Boost din hjerne produktivitet og øg din IQ med 120%’ - også selv om du underviser i det samme.

Dit publikum er knækket

Du har nu spottet dine produkt-knæk. Og du er allerede nået langt.

Nu skal vi se på dit publikum.

Dit produkt kan være eminent og love værdifulde resultater, men hvis der ikke er nogen til at købe den, bliver det umuligt at sælge - logisk, ik?

Her er, hvad du skal kigge efter:

5. Du står ikke foran dit ideelle publikum

Dette tog mig flere år at forstå. Jeg tænkte altid at “jeg er min kunde. Det, der interesserer mig, interesserer også dem.”

Men det kan du ikke regne med.

Du skal finde det gyldne punkt, hvor dine interesser møder deres.

Og for at kunne gøre det - og dermed tiltrække de rigtige - skal du vide præcist, hvem din ideelle kunde er på et dybt plan (det kan du læse meget mere om i denne guide om de 5 publikum typer og hvordan du kommunikerer til dem hver især, så dit budskab rammer plet hver gang. Klik her for at få den. Du skal også vide, hvad der fanger deres opmærksomhed.

Hvis din ideelle kunde er en forretningskvinde med en blomstrende forretning, bliver hun ikke fanget af en e-bog om, hvordan hun får flere ideelle kunder. Hun vil derimod være interesseret i en e-bog om, hvordan hun uddelegerer flere opgaver og får alt sat i system, så hun får mere frihed.

TIP TIL AT TILTRÆKKE DIT IDEELLE PUBLIKUM:

Hvilken situation står din ideelle kunde i, lige inden de beder om din hjælp? Kunne de ikke finde på en god nok webinar titel, folk gad se? Fik de et angst-anfald, de ikke havde kontrol over? Giv dem noget, der hjælper dem i den i situation de står i lige nu og her.

En god idé er, at lave et blogindlæg, video, eller podcast episode, som er 100% gratis, og som hjælper dem med den mikro-situation de står i. 100% gratis betyder, at de kan få det uden at opgive deres email adresse.

Derefter kan du tilbyde dem en e-bog, tjekliste, eller andet, som de skal tilmelde sig. Du kan tilbyde det på din side, eller retarget dem på Facebook med en pixel, du har på din hjemmeside. På den måde sikrer du, at de folk, der kommer på din liste, er dine ideelle kunder og de er klar til at lytte til dig.

6. Andedammen er for lille

Du kan stå foran 100 mennesker, der elsker dig, og som er ivrige efter at købe dit online produkt. Men hvis du forventer at sælge 95 pladser på dit næste online kursus, får du dig en overraskelse.

Jeg kan desværre ikke sige, hvilken procentdel af din liste du kan regne med vil købe. Der er for mange variabler til at kunne det.

Derfor bliver du nødt til at basere din forventning på, hvad du tidligere har solgt.

Her er der bare det aber dabei, at hvis du ikke får flere ind på din liste til næste gang du skal sælge dit produkt igen, er der færre der køber.

Står du med et publikum på 500, og sælger du 20 pladser på dit online kursus, kan du ikke regne med at sælge 20 pladser igen 3 måneder senere, til de selv samme mennesker.

Du har brug for at få nye ind på din liste, og skabe relationer til dem, hvis du vil sælge dit kursus igen og igen.

TIP TIL AT OPBYGGE DIT PUBLIKUM:

Tag dit publikum seriøst! Det er din største aktiv i din forretning. Det er ikke noget der sker af sig selv. Skab en detaljeret strategi for, hvordan du får de rigtige mennesker på din e-mail liste, og hvordan du engagerer dem, når de er på den.

Start med at lave en analyse af din kundes rejse. Hvor finder de dig? Hvordan finder de dig? Hvad gør, at de tænker “wow, DET er interessant!”? Hvad kan du give dem (gratis) som de får masser ud af?

7. Dit publikum ser dig ikke som ekspert

Nu må du ikke blive sur, men 90% af det indhold jeg ser rundt omkring i dag er ikke brugbart, det er ikke dybdegående, og det er alt for vagt.

Og jeg forstår egentligt godt hvorfor! For vi har lært at ‘content is king’, men ikke HVORDAN det content BLIVER til kongen.

For at skabe autoritet skal du vise, ikke fortælle, at du er eksperten.

Og det kræver regelmæssigt, dybdegående, eminent content, der løser dine potentielle kunders problemer.

TIP TIL AT SKABE AUTORITET:

Vælg én content form, du elsker. Om det så er blogs, podcasts, eller videoer. Det behøver ikke engang at være noget, du er god til. Du skal bare elske det.

Elsker du at skrive? Skriv blog artikler. Elsker du at snakke? Prøv podcasting. Tricket er at dygtiggøre sig og konsekvent blive bedre og bedre til at skabe content, der viser dig som en ekspert i dit publikums øjne.

Der er knæk på din kampagne-slange

Jeg har lige hjulpet en af mine knalddygtige (og meget succesfulde) kollegaer, med at finde ‘knækket’ på hendes online-produkt. Det solgte ikke som hun havde forventet.

Hendes produkt er eminent.

Hun bliver set som ekspert af sin målgruppe.

Men alligevel solgte det ikke.

Og problemet? Der var for mange knæk på hendes kampagne-slange.

Lad os se på, hvad det kan være.

8. Dit publikum fryser

Min kollega forsøgte at få et ‘koldt publikum’ til at høre hendes 1.5 timers lange webinar, hvorfra hun solgte sit produkt.

Og hvad mener jeg med ‘koldt publikum’?

Jo, forestil dig det her: Et opslag, der reklamerer for et webinar med titlen "5 trin til større produktivitet på arbejdspladsen" svæver forbi på Facebook.

Det er fra Peter Hansen. Du har aldrig hørt om ham.

Et andet opslag svæver forbi, også med titlen "5 trin til mere produktivitet på arbejdspladsen". Men denne er fra Anne Sivertsen.

Du har fulgt hende et stykke tid og læst hendes dybtgående blogindlæg, og elsker og stoler på, hvad hun siger. Du glæder dig til at få hendes blogindlæg ind i indbakken hver anden fredag.

Hvilket webinar er du mest tilbøjelig til at vælge at opgive din email adresse for?

Og hvilket webinar vil du sætte tid af til at se?

Og hvilken af de to vil du helst købe af, når det kom så langt?

Anne Sivertsens, ikke? Hende, du allerede kender. Hende, du stoler på ikke kommer til at spilde din tid.

Et ‘koldt publikum’ er dem, der ikke har nogen anelse om hvem du er, og ikke har haft en chance for at lære dig at kende.

Og der er mange, der forsøger sig med denne model, hvor de bruger Facebook annoncer til at få webinar tilmeldinger. Men sender annoncerne ud foran at ‘koldt publikum’.

Et "koldt publikum" på en platform som Facebook er, når du målretter en interesse, eller en kopimålgruppe (også kaldet lookalike). Nogen der ikke allerede har interageret med dig, og har ingen anelse, hvem du er.

Det kan blive svært at få folk til at melde sig til dit webinar. Eller også vil du opleve at du betaler alt for meget pr tilmelding.

Selv, hvis det går strygende med at få folk tilmeldt, kan du opleve at alt for få lytter med - eller når dertil i dit webinar, hvor du snakker om dit produkt.

(Alt dette er kinks i din webinar-slange, og kræver et separat blogindlæg).

Du skal tænke på, at et webinar ikke er gratis. Jo, det koster ikke penge. Men det koster dine lytteres email adresse og det koster deres tid.

Det er ikke 100% gratis, som et blogindlæg fx er.

Derfor skaber vi regelmæssigt 100% gratis content, så dit publikum kan opleve, at du er ekspert, og få et dybere forhold til dig.

TIP TIL AT ANNONCERE DIT WEBINAR PÅ FACEBOOK:

Hvis du reklamerer på Facebook, så prøv dette i stedet: Kør annoncer for et knaldgodt blogindlæg eller video til et koldt publikum (kopimålgruppe eller interesse), og retarget dem med dit webinar, eller en gratis freebie. Dem, der allerede har læst eller set dit content er mere tilbøjelige til at sætte tid af til at lytte til dit webinar, fordi du allerede har skabt tillid, troværdighed og kendskab.

9. Du efterlader ingen brødkrummer

Folk har travlt, og de har mange problemer og udfordringer.

Du skal sørge for, dit publikum forstår, at det problem du løser, er vigtigt.

Og det gør du ved at efterlade brødkrummer.

Brødkrummer, der fører hen til en løsning.

Hver brødkrumme kan

  • løse en lille del af det større problem
  • ændre din potentielle kundes tanker om et emne
  • afmystificere en myte
  • inspirere folk til at handle
  • give dine potentielle kunder en aha-oplevelse om deres udfordringer.

Du gør dem altså klar til at købe hele kagen, med dine brødkrummer.

Men hvordan efterlader du brødkrummer?

En måned eller to, inden salget starter, udgiver du eminent content, der berører det problem, du løser i dit online produkt.

Her er en nem formel til at skabe brødkrumme indhold:

1. Hvorfor er de i den situation, de er i?

Eksempel: 7 videnskabeligt beviste grunde til, at du stadig har angst (og hvad du kan gøre ved det)

2. Hvad skal de gøre for at løse problemet?

Eksempel: 5 trin til at overkomme angsten (og holde den for døren for evigt)

3. Hvordan skal de løse problemet (giv dem konkret how-to)?

Eksempel: En simpel teknik, der beroliger dig, selv i det vildeste panik-anfald.

TIP TIL AT HOLDE DIT PUBLIKUM VED ILDEN:

Hvis du er i god tid, kan du give folk muligheden for at skrive sig på en venteliste. På den måde har du et segment af mennesker, som du ved, er interesseret, og er mest tilbøjelige til at købe. De skal nok være de første til at snuppe pladserne.

10. De har ingen grund til at købe nu

Er du også faldet i denne fælde:

Du skaber et online produkt, smækker det op på din hjemmeside, og bliver vred, når du kun ser digitale vindhekse suse forbi din salgsside?

Den fælde er jeg også faldet i!

Men vi mennesker udsætter og venter og skal have et kærligt skub bagi.

Og derfor er det vigtigt at hjælpe din potentielle kunde til at træffe et valg lige nu og her.

Lad os tage nogle eksempler:

  • En bonus udløber
  • Salget lukker
  • Kurset starter
  • En rabat udløber
  • Early Bird slutter snart

TIP TIL AT SKABE EVERGREEN-KAMPAGNER, DER SÆLGER:

Du kan bruge et software som Deadline Funnels til at skabe evergreen kampagner. På den måde kan du give dine tilmeldte en individuel frist, uden at du skal køre en ny kampagne hver gang du vil sælge noget.

Reparer ét knæk ad gangen

Phew! Er du overvældet?

Det er der ingen grund til. Men jeg kan sagtens forstå det. For det er svært at få succes med sit online produkt.

Men du behøver ikke at fikse alt på en gang.

Start med de knæk, der er på produktet.

Gå så videre til de knæk, der er på dit publikum.

Og til sidst ret de knæk ud, der er på kampagne-slangen.

Gør det her lige nu:

  1. Find papir og blyant
  2. Skriv de knæk ned, der er relevante for dig
  3. Lav nu 3 kolonner på dit papir
  4. I kolonne 1: Skriv ned de knæk, jeg kan rette lige nu
  5. I kolonne 2: Skriv ned de knæk, jeg selv kan rette, men har brug for mere tid og energi
  6. I kolonne 3: Skriv ned de knæk, jeg har brug for ekstra hjælp eller ressourcer til.

Opret nu en prioriteret liste for, hvad du vil arbejde på først.

Ret dine knæk ud en ad gangen, og før du ved det, har du et online produkt, der sælger som varmt brød.

Har du spørgsmål om, hvordan du sælger dit online produkt? Så stil det i kommentaren.

Læs mere om strategisk content:

Vil du skrive eminente blogindlæg? Få mine bedste teknikker her >>>

Del dine tanker og skriv en kommentar

4 Comments

  1. Malene Solborg den 3. oktober 2018 kl. 9:10

    1000 tak, Madelleine – super godt og brugbart content. 🙏

    • Madelleine Muller den 3. oktober 2018 kl. 9:21

      Dejligt at høre, at du kan bruge det, Malene 🙂 Kh Madelleine

  2. Marianne Lauritsen den 5. oktober 2018 kl. 8:23

    Super godt. Gode råd og dejligt med en step by step anvisning på hvordan man kan prioriterer de ting der skal fikses. 🙂

    • Madelleine Muller den 5. oktober 2018 kl. 11:41

      Så godt at høre at du kan bruge det, Marianna. Og ja – et trin ad gangen er den eneste vej frem 🙂

Efterlad en kommentar