Hvad er content marketing? Den essentielle guide til dig, der vil se din forretning vokse

Hvad er content marketing
madellein-blog

LÆSETID: 16 min.

Sidst opdateret: okt 5, 2018 @ 12:55

Content marketing handler om information og viden. Det er en måde at markedsføre sig på ved regelmæssigt at dele værdifuldt content, der i sidste ende hjælper dine læsere, seere, eller lyttere med at forbedre deres liv. Lær, hvad er content marketing egentligt, og hvordan det kan hjælpe dig med at vokse din forretning.

Hvis du nægter at jagte dine kunder og proppe et salgsargument ned i ganen på dem, som var de en anden foie gras gås, så er content marketing svært at komme udenom.

Det samme gælder, hvis du vil gøre din forretning mere synlig - særligt online.

Men hvad er content marketing egentligt?

Her er mit bud, inspireret af Content Marketing Institutes egen definition:

Content marketing handler om at bevæge en veldefineret målgruppe hen imod en ny bevidsthed omkring et særligt emne, og dermed forbedre deres liv, ved hjælp af brugbart, bevægende, bevidsthedsudvidende og regelmæssig content - som dermed også gør dem i stand til at træffe et valg om, om den løsning de bliver præsenteret for er den bedste for dem at købe.

Målet er altså at give din målgruppe så meget værdi som muligt med dit content, så de lærer dig at kende, og får tillid til dig. Nok til at ville købe dine produkter og ydelser med glæde.

Men trods denne definition og forklaring, spekulerer du sikkert stadig på, hvad nøjagtigt content marketing er, og hvordan det ser ud i praksis.

Lad os først se på nogle content marketing eksempler.

Vil du lære, hvordan du skriver eminente blogindlæg, der bliver bemærket og læst? 

Få min guide: 3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

5+ content marketing eksempler til dig, der er selvstændig

Der findes lige så mange former for content marketing, som der findes content.

Her er blot et par eksempler på de mest gængse former for content marketing.

1. Blogindlæg og artikler

Blogindlæg og artikler er oftest det man associerer med content marketing. Det giver folk mulighed for at få adgang til højkvalitets information -- gratis. Det koster heller ikke meget at skabe.

Når du deler eminent og brugbart content på din business blog vil du blive set som en ekspert i dit publikums øjne, og på sigt også i din branche. Du vil samtidig få flere besøgende til din hjemmeside (særligt hvis du arbejder med søgeordsoptimering), og hvis du bruger dit content strategisk vil dine læsere blive til potentielle kunder.

Gode eksempler på blogs:

Rosendahl coaching blog
Websexolog Maj Wismanns blog og brevkasse
Conscious Content

2. Podcast

Conscious Content Podcast Marta

En podcast kan give dig synlighed i en helt anden verden end Google’s søgemaskiner - nemlig iTunes og andre podcast platforme som Stitcher, Spotify, Podtail og nu også Google Podcasts.

Udover det, er det en mere intim form for content, da dine lyttere har din stemme i ørene i løbet af dagen. Du kommer altså med på cykelturen, gør rent sammen med dem, kører bil sammen med dem, eller hvor dine lyttere nu ellers befinder sig.

Gode eksempler på podcasts:

Perfekt Uperfekt m Katrine Gisiger
Help Marketing m. Erik Zieng

3. Video

Video kan gøre det, der oftest er svært at opnå med tekst alene. Det skaber en reel og øjeblikkelig autentisk forbindelse til dit publikum. Det er den lige vej tilVideokamera at skabe tillid, troværdighed og kendskab på ganske få minutter.

Samtidig er det også Facebooks foretrukne content form, og med Instagram’s nye IGTV er video godt på vej til også at erobre den platform.

Gode eksempler på video:

Karen Marie Lillelund
Michael Schøts Schøtministeriet
Gary Vaynerchuk

4. ‘Pillar pages’ og ‘Topic clusters’

Der er ikke mange selvstændige, hvis overhovedet nogen, i Danmark der benytter sig af denne form for content. Og det er egentligt ærgerligt -- siger jeg, og benytter mig heller ikke selv af denne type (endnu!).

En pillar page, som Hubspot beskriver det, er en enkeltstående side på din hjemmeside, som dækker alle aspekter af et bestemt emne. Der er altså plads til en større gennemgang og du kan linke tilbage til individuelle blogindlæg.

Særligt hvis du har meget content på din side, er det en genial måde at samle det hele på og dermed gøre det nemt for dit publikum. Google elsker det også!

Eksempel på en pillar page:
Hubspot’s Instagram Marketing

5. Infografik

Infografik er en visuel måde at få et overblik over et komplekst emne på, uden at skulle tygge sig igennem tunge tekster.

Du kan bruge infografik til at forklare en proces, som hvordan du bager et surdejsbrød, eller redigerer et blogindlæg. Du kan også bruge infografik til at lave en oversigt over data eller anden kvantitativ information, som fx hvilke informationskilder de fleste mennesker vælger at benytte sig af.

Der er meget større chancer for, at en højkvalitets infografik bliver set, eftersom hjernen behandler visuel information hurtigere end alt andet.

Infografik bliver oftest brugt som et led i en større blog-strategi. Du kan se et eksempel på infografik længere nede på denne side.

Gode eksempler på infografik:

Cykelskolen: Danmark på hjul
Hit med jobbet: Skrot skrønen om netværk og jobsøgning 

100% gratis content vs. Gateway content

De 5 øverste eksempler falder indenfor kategorien 100% gratis content, og kræver hverken betaling eller en email adresse for at læse, se, eller høre.

Det er altså frit tilgængeligt for alle, og det er content, du kan skabe regelmæssigt.

Begge dele er fundamentale for din content marketing strategi.

Som et led i din content marketing strategi kan du også tilføre mere dybdegående content, som fx webinarer, e-bøger og guides, fagbøger, og foredrag, der kræver enten en email adresse eller betaling for at få fat på.

Jeg kalder det gateway content, fordi det kræver, at du går igennem en ‘dør’ (enten betalings-dør, eller email-dør) for at få fat på det.

På den måde får du identificeret den seriøse del af dit publikum, de giver dig tilladelse til at sende dem emails, og de har vist en større interesse for at høre mere om dine løsninger.

Du ved nu, hvad content marketing er, og som du kan se, er det noget, der kan hjælpe dig med at få dit budskab længere ud.

Men hvordan hjælper det din forretning? Det kigger vi på nu.

Sådan kan content marketing hjælpe dig med at få din forretning til at vokse - særligt for dig, der er selvstændig

Grunden til, at content marketing fungerer så godt - i modsætning til fx reklamer, eller irrelevante sociale medie opslag, er, at med regelmæssigt og højkvalitets content tager du dit publikum ud på en interessant rejse, der hjælper dem med at løse deres problemer og udfordringer.

En rejse, hvor:

  • De finder dig og bliver opmærksomme på, at der findes løsninger til de problemer de står med
  • De bliver klogere på deres udfordringer, og får nye vinkler på, hvordan de kan løse de udfordringer
  • De har tid til at overveje om din løsning er det rette for dem - om de har tillid til dig, og stoler på dit produkt
  • Flere ender med at købe dit produkt, fordi de har lært dig bedre at kende, og stoler på dig.

Content Marketing Rejsen

På denne måde kan content marketing hjælpe dig med at ‘skabe’ kunder, fremfor blot at håbe på, at de dukker op - eller endnu værre - jagte dem.

[OBS: Med Conscious Content Workbook lærer du at skabe de 4 strategiske typer content, der tager dit publikum igennem denne rejse. Du kan læse mere og købe den her]

Udover, at du tager dit publikum ud på en rejse, som forhåbentligt ender i et køb, er der mange måder, content kan hjælpe dig med at vokse din forretning på.

Her er de vigtigste:

1. Content marketing opbygger et loyalt publikum, der stoler på dig

Tiltræk dit publikum med content marketingHvor mange gange om dagen bruger du ikke Google til at søge om hjælp til noget særligt og finder det blogindlæg, der hjælper dig videre?

Eller falder over en video nogen har delt på Facebook, som du lige stod og manglede?

Eller får tilsendt en podcast din veninde lige synes du burde læse efter jeres snak om din irriterende chef igår?

Tænk sig, hvis det var din artikel, podcast eller video, der hjalp et andet menneske lige præcis i det sekund de havde allermest brug for din unikke viden.

Og forestil dig så, at de selv samme mennesker abonnerer på dig via dit nyhedsbrev, for at høre mere om, hvad du har at sige hver uge.

Det er den måde content marketing hjælper dig med at opbygge et loyalt publikum, der stoler på dig - ved at skabe content, der er brugbart for lige præcis dit publikum.

2. Content marketing viser din autoritet og gør dig til eksperten i dit publikums øjne

Content marketing giver dig mulighed for at vise din autoritet på dit emne for et bestemt publikum.

Du har selv de autoriteter.

Hvis hjemmeside går du ind på når du lige skal vide lidt mere om glutenfri madlavning?

Eller hvad gør du når du føler skyld og skam over den manglende sexlyst?

Hvis du fokuserer på at løse et problem, eller opfylde et ønske vil dit publikum begynde at engagere sig med dit content og de vil se dig som en person, de kan stole på.

I deres øjne er du den eneste mulighed for at løse det problem de står med. Din ekspert-status og den tillid dit publikum føler, baner vejen for salg af produkter og tjenester, som du tilbyder.

Bolden bliver sat i bevægelse med hvert stykke content.

Og nej, du behøver ikke være den ekspert som DR2 dagen eller Debatten hiver ind. Du skal blot være ekspert i dit publikums øjne.

3. Content marketing gør salg meget lettere

Mit svar på tunge og ubehagelige salgsprocesser er altid “...skab endnu bedre content, og brug det strategisk!”.

Med content marketing kan du nemlig gøre en stor del af salgsarbejdet, uden overhovedet at skulle igennem tonsvis af salgssamtaler, som alligevel ikke fører til kunder.

Med al den information og viden, der cirkulerer rundt i cyberspace, bruger købere idag mere tid på at researche og blive mere informerede, før de køber eller indgår i en ‘salgssamtale’.

Nogle eksperter mener endda at mellem 50%-70% af købsprocessen sker INDEN kunden har fået tilbudt et produkt eller ydelse.

Den tid er brugt i overvejelsestadiet, hvor din potentielle kunde har identificeret et problem eller udfordring og forsøger at finde den bedste løsning.

Når du skaber højkvalitets content, som er specifikt designet til at uddanne dine potentielle kunder om dit emne, og svare på de mest almindelige og vigtige spørgsmål dine kunder har, kan du dramatisk forkorte denne salgscyklus og få flere kunder, der er klar til at arbejde med dig.

Det lyder næsten for godt til at være sandt:

Jeg skal bare lave masser af content og så er det det - flere kunder i bixen!

Men så nemt er det desværre ikke. Der skal lidt mere til end ‘bare content’.

Lad os nu se på, hemmeligheden til, hvad der gør, at content marketing rent faktisk virker. For ja, det er nemlig ikke ‘bare content’.

Hemmeligheden til content marketing, der virker

Content is king!

Den har du hørt millioner af gange før!

Det er blevet til clichéen over alle clichéer i marketing verdenen. Lige så udvandet som den grøntsagsjuice jeg fik serveret forleden, der lignende en druknet have - sine dage ulykkelige endt på bunden af et plastik krus fyldt med postevand.

For alt er jo content!

Sociale medie opslag er content.

Et webinar er content.

En note på en papir-serviet, du smækker op på Facebook er content.

En video er content.

Ja, selv billeder af din Instagram-filtrerede morgenmad er content.

Vi tror, at jo mere content vi skaber, desto bedre for vores forretning. Hvis vi bare overdøver larmen, så er der nok nogen, der hører os.

For content er jo kongen over alt, ik? Jo mere desto bedre!

Men den måde at anskue content marketing på er forældet. Det handler ikke om mængden. I 2007 virkede det måske at skrive 300 ord om dit liv og sende det ud på din blog og Facebook flere gange om dagen.

Men sådan fungerer det ikke i dag - der er alt for meget middelmådigt content i forvejen. Verden har ikke brug for mere selvoptaget og ligegyldigt content (ja, nu er jeg virkelig streng).

Og de flest selvstændige ender med at give noget op, som potentielt kunne transformere både deres forretning og deres publikums liv - fordi de ikke forstår, hvorfor deres content ikke virker.

Dit content skal ikke handle om dig og din morgenmad. Det skal handle om dit publikum, og deres udfordringer.

Det skal være VÆRDIFULDT for dit publikum.

Det bliver det ved at sørge for at

  1. Dit content hjælper dit publikum med deres udfordringer
  2. Dit unikke perspektiv bliver kommunikeret
  3. Dit budskab er kommunikeret knivskarpt
  4. Din autentiske udtryksform trænger kraftigt igennem.

[INFOGRAFIK] Lad Marta hjælpe dig med at få overblikket:

Hvad er content marketing infografik

Hent embed-koden herunder for at vise billedet på din hjemmeside:

Hvordan ved jeg, om content marketing vil fungere for mig?

Content marketing er bestemt den mest effektive form for marketing der findes - også for selvstændige.

Men det er ikke for alle.

Det kræver nemlig, at du har lyst til at kommunikere dit budskab til et større publikum.

Hvis du sidder inde med en trang til at blive hørt, og ved, at du har noget vigtigt på hjerte, så er det bare om at komme igang med content marketing med det vuns.

Derudover, er der to andre ting, der kan hjælpe dig til at vurdere, om content marketing er noget for dig:

1. Du skal have motivation ud over at ‘ville sælge mere’

Hvis din eneste motivation for at bruge content marketing er ‘at sælge mere’, vil din arbejdsuge føles som at skubbe en stor sten op af et stejlt bjerg - på rulleskøjter.

Der skal mere motivation til.

Det kan fx være motivation som at ville:

  • Blive bedre til at skrive og kommunikere
  • Nå flere med dit vigtige budskab
  • Udvikle dine kreative evner
  • Skabe et større netværk af ligesindede
  • Skabe mere meningsfuld markedsføring

2. Du skal ville arbejde med dine færdigheder

Du ved at middelmådigt content ikke fungerer længere. For at få succes med din content marketing skal dit content være eminent. Og her taler jeg ikke om perfekt!

Dit content bliver ikke eminent ved at dunke dig selv oveni hovedet over, hvor lidt du dur til, eller over, at du ikke kan sætte kommaer, men ved at arbejde på dine

  1. Kommunikations færdigheder: Hvordan du skriver og kommunikerer klart, laver en fængende overskrift, hvordan du strukturerer dit content, hvordan du simplificerer komplekse ideer, præsentationsteknikker, din unikke stemme og skrivestil.
  2. Kreative færdigheder: Dit samarbejde med underbevidstheden, arbejde med din indre perfektionist og din indre kritiker.
  3. Produktivitets færdigheder: Hvordan du organiserer dine ideer, og sørger for at dit content udkommer regelmæssigt.

Content marketing lyder som hårdt arbejde!

Og det er det også.

Men det behøver ikke være tungt, og hvis du netop finder ind til lige netop din motivation for at skabe eminent content, vil det føles sjovt og givende.

Der, hvor de fleste går i stå med deres content marketing projekt, er når de ikke ser resultater.

Og der vil gå et stykke tid, før din indsats bærer frugt. Det ser vi på nu.

Hvor lang tid tager det, før min content marketing indsats virker?

Marta er utålmodig med sine content marketing resultaterDette er nok det spørgsmål jeg får oftest.

Og jeg forstår det godt. For content marketing er den lange (dog mest bæredygtige) vej at gå, og i processen kan det føles som om, at intet sker.

Mit svar er altid: Det aner jeg simpelthen ikke. Der er alt for mange faktorer involveret til at vurdere det.

Faktorer som:

  • Kan du skrive, eller på anden vis kommunikere klart - eller har du brug for at udvikle nye færdigheder?
  • Formår du at lave fængende overskrifter - eller mangler du at knække koden?
  • Tør du være synlig og få dit unikke perspektiv frem - eller skal du arbejde på din selvtillid?
  • Ved du, hvordan søgeordsoptimering fungerer - eller skal du lære det?
  • Har du styr på, hvordan du promoverer dit content, så det når ud til flere - eller skal du afprøve forskellige strategier først?
  • Kender du din målgruppe godt, og særligt deres udfordringer og problemer - eller har du brug for at lære dem bedre at kende?
  • Er du dygtig til dig fag - eller mangler du stadig erfaring?
  • Har du allerede adgang til et publikum - eller skal du opbygge et publikum helt fra scratch?

Kan jeg så ikke lave content marketing, før jeg har alt det på plads?

ORK JO!

Kom igang med det samme. Du skal blot være klar over, at læringskurven er mere stejl, og at du ikke skal forvente banebrydende resultater lige med det samme.

Når du ved, hvad der skal til, kan du nemmere slappe af i processen og vide at dine manglende resultater intet har noget med din person at gøre, men er et spørgsmål om læring og erfaring.

Det sagt, jeg har kunder, der selv har fået en ny godt-betalende kunde efter blot et enkelt knaldgodt og brugbart blogindlæg.

Hvis du har et godt tag på dine kommunikationsevner og kender dit publikum godt, behøver det ikke tage lang tid, afhængigt af, hvad du vil opnå, og hvilken strategi du bruger.

Et af dine mål er måske at få trafik til din hjemmeside (og dermed tiltrække potentielle kunder) ved at skrive blogindlæg, der kommer på forsiden af Google med relevante søgeord. Det tager tid at skabe tillid og kendskab på den måde - men det er tid, der er indhentet i den anden ende, når din hjemmeside begynder at arbejde for dig 24/7.

Man siger, at det oftest tager 6-9 måneder med regelmæssig og strategisk blogging, før du begynder at få organisk trafik til din hjemmeside. Dertil skal du have produkter og ydelser, dit publikum gider købe - det er en helt anden snak.

Gode råd på vejen til at sætte fut under resultaterne

Du ved nu hvad content marketing er. 

Du ved også hvordan det kan se ud.

Hvordan det kan hjælpe din forretning med at vokse.

Du har lært hemmeligheden bag content marketing succes.

Og at du skal være tålmodig, og arbejde målrettet, for at se resultater i den lange ende.

Men inden du smutter, og kaster dig over dit næste content marketing projekt, vil jeg give dig nogle gode råd med på vejen, der kan speede dine resultater op:

1. Vælg én specifik dag at udgive på

Når du skaber content regelmæssigt opdrager du dit publikum til at sætte tid af til dit content.

Jeg får tit beskeder fra folk, der fortæller mig at de brygger en kande kaffe hver onsdag morgen og sætter sig ned for at læse mit blogindlæg, eller lytte til min podcast.

Så ved jeg, at jeg er på rette vej. Folk sætter tid af, til at læse og lytte til mit content. Det er et tegn på, at mit content er værdifuldt.

Samtidig, sørger du også for at prioritere dit content og komme ind i en rytme med at skabe det, når du vælger en specifik dag. På den måde er det ikke bare noget du lige gør, hvis du har tid til overs.

Det er også en oplagt måde at arbejde med din perfektionisme på. Det SKAL ud, om det så er perfekt eller ej.

Beslut dig først for, hvor tit du vil sende content ud.

Det skal være realistisk i forhold til, at det du skaber er godt og noget, dit publikum vil smide alt, hvad de har i hænderne for at skabe.

Hvis det kræver at du kun udgiver dit content hver anden uge, eller hver tredje uge, så er det sådan det skal være. Hvis du kan skabe eminent content en gang om ugen, så gør det.

Det er dig, der er chefen!

Vælg også en dag, der er bedst for dit publikum. Hvis det er familiefædre er det måske ikke lørdag formiddag, du skal sende det ud.

2. Benyt dig af en editorial calendar

Hvor mange gange har du ikke siddet foran din computer, tænkt NU skal jeg lave mit content, men endt med at kapitulere, fordi du ikke aner, hvad du skal skrive om?

Sikkert alt for mange gange.

Og derfor skal du benytte dig af en editorial calendar.

En editorial calendar er en kalender, der fortæller dig præcist hvilket content, i hvilken form, du skal udgive, hvornår, og på hvilken platform.

Det giver dig et overblik over det content, du skal skabe, og hvordan det passer sammen med din overordnede strategi, og hvornår du sælger hvad.

3. Skab en strategi, der er brugbar for dig

Du bestiger ikke Mt. Everest uden et kort og en detaljeret plan.

Det samme gælder din content marketing.

Du skal have en plan for, hvordan du kan opnå det, du gerne vil, med din content marketing.

Med en strategi får du sat de rette begrænsninger for, hvad du skal fokusere på og ikke fokusere på. På den måde, kan du gå mere i dybden med dit emne, end hvis du skulle afdække alt.

Du får også beskrevet, hvad der gør dig unik. Og hvorfor dit publikum skal være interesseret i lige netop dit content.

Content marketing er et maraton, ikke en sprint

Content marketing tager tid.

Du vil ikke opleve øjeblikkelige resultater med det samme.

Men gode ting kommer til dem, der venter, og arbejder målrettet, og konstant udvikler deres færdigheder.

En langsom og stabil tilgang vil skabe betydelige resultater, som vil arbejde for dig i mange år frem.

Med din content marketing kan det betale sig at være lige så tålmodig som en bakterie, fanget i en gletsjer i tusinder år, der venter på, at global opvarmning skal befri den (indrømmet: måske knap så tålmodig).

Det betyder også, at du skal træffe valg, der er realistiske, så du ikke brænder ud.

Jeg har set alt for mange drømme om store projekter, om at lave professionelle videoer med smart grafik og alt muligt bling, men det bliver aldrig til noget, fordi det ikke er realistisk i forhold til deres tid og ressourcer.

Start småt. Bliv god til Én. Ting. Ad. Gangen.

Udgiv dit content, selv om det ikke er perfekt. Men brug lidt tid hver dag på, hvordan det kan forbedres næste gang.

Med en god skvæt realisme og daglig øvelse bliver du en content marketing virtuos på (næsten) ingen tid.

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden. 

 

 

Efterlad en kommentar