Den vigtigste ingrediens til content, der rammer dit publikum første gang

Den vigtigste ingrediens til content der rammer
Madelleine Muller

LÆSETID: 5 min.
ORD: 915

Har du nogensinde undret dig over, hvad det er, der gør, at nogle undervisere, terapeuter, coaches, behandlere, og andre rådgivere eller eksperter bare sælger mere end andre?

Og hvorfor selv samme mennesker bare rammer liiige ind i dit hjerte og hoved og krop med det, de siger?

Nærmest som om de kan læse dine tanker?

Hvor du med det samme tænker “han/hun tænker præcis, som jeg også gør”, eller “wow, han/hun sagde præcist det, jeg har gået og mærket men ikke har kunne forklare i lang tid!”, eller bare “han/hun forstår mig og min verden som ingen andre (suk)”?

Og hvorfor du nærmest uden at tænke bare MÅ være med på deres kurser, workshops eller forløb?

I markedsførings-verdenen hører vi ofte om, at vi skal snakke til vedkommendes følelser og inderste frygt og længsler og drømme og frustrationer. Og det skal du også.

Men det er ikke nok.

For der er et endnu et lag, som mange slet ikke er bevidste om, og som er vigtig for, at dine potentielle kunder bilver til betalende kunder.

Den vigtigste ingrediens i en succesfuld markedsføringskampagne

Du skal forstå deres verdensyn og deres grundlæggende værdier, så de føler sig set og hørt.

Det er det, der er den vigtigste ingrediens i enhver succesfuld markedsføringskampagne.

Lad mig komme med et eksempel.

Hvilket budskab/udtalelser taler mest til dig:

  1. "Jeg er vild med penge – og elsker at bruge dem på lækre møbler og gourmetmad"
  2. "Penge er naturligvis vigtige. Men jeg skal tjene dem i balance med min krop og familie. Og når jeg har mange af dem, vil jeg gerne bruge dem på at gøre verden til et bedre sted."
  3. "Penge er energi som alt muligt andet. De interesserer mig ikke som sådan. Men jeg ved, at jeg altid har adgang til dem – ligeså vel som jeg har adgang til kærlighed, mennesker og lilla gulerødder!"

Hvilket et valgte du?

Dit valg siger noget om hvilke værdier og verdenssyn, der er vigtige for dig.

Og alt efter, hvad du vælger, vil jeg og andre, der står foran dig og forsøger at få din opmærksomhed, skulle tale forskelligt til dig.

Budskabene øverst handler altså alle sammen om penge.

Men den værdi vi tillægger penge er meget forskelligt.

Og det er derfor ikke lige meget, hvilke ord du bruger – eller hvilket budskab, du har.

Hvordan du skaber et fællesskab af folk der vil elske at være med på dine kurser

Du har nok hørt mig før skrive om, hvor vigtigt det er at skabe et community - altså et slags fællesskab. Fordi når du skaber et fællesskab, som andre føler sig en del af (det kan f.eks være dine fans på din Facebookside, eller dine følgere på dit nyhedsbrev), så er der også større sandsynlighed for, at de har lyst til at købe noget af dig.

En vigtig del af et community er, at det er baseret på et fælles verdensyn og fælles værdier. Ligesom et politisk parti - bare uden børnehaven.

Der er også partier, hvor du formentlig føler dig hjemme og så andre, hvor du slet ikke føler dig som en del af det.

Når du forstår, hvilket værdier og verdenssyn, dine kunder har – kan du også meget bedre forstå:

  1. Hvilke ord du skal bruge for at tiltrække den rigtige kundetype.
  2. Hvad du præcist skal fokusere på i din markedsføring (skal det f.eks. være hvordan det er at arbejde sammen med dig – eller hvilke resultater folk får eller begge dele?)
  3. Hvilke opslag på f.eks Facebook. der umiddelbart har den største effekt.
  4. Hvad der tiltrækker dine kunder, og hvad der frastøder dem

Publikumtyperne og hvordan de kan hjælpe dig i din markedsføring

Ok, jeg skal fokusere på min kundes værdier og verdenssyn - men hvordan fa'en finder jeg frem til det? Spørger du måske.

Jeg har lavet arbejdet for dig, og samlet 5 publikum-typer som er aktuelle i Danmark idag.

Publikum-typerne er baseret på et 30 årigt forskningsprojekt, og er testet på flere tusinder af forskellige mennesker.

Jeg har lavet en smart guide til dig, hvor jeg introducerer dig til de 5 publikum-typer, som basalt set har helt forskellige måder at se og forstå verden og dem selv på.

Guiden tager dig igennem hvem hver publikum-type er, og hvordan du kommunikerer til dem hver især, så du i højere grad kan skabe et community, der føler sig set og hørt af det og på den måde få succes med dine markedsførings-kampagner. Du får fat på guiden lige herunder:

publikumguide

Få fingrene i min populære publikum guide

Forstå de 5 typer og tiltræk dit perfekte publikum

Men lad os lige vende tilbage til de 3 budskaber øverst - dem om penge.

De repræsenterer 3 af de 5 kundetyper. Så hvis du f.eks. er businesscoach, og hjælper folk med deres forretning, så er det ikke alle der vil falde for budskabet: 'Tjen flere penge på rekordtid' eller 'Sådan tjente jeg 1.234.567kr på tre måneder'.

Nogle vil måske endda blive frastødt af det.

Og andre vil hellere føle sig set i et budskab som f.eks. 'Lær at mestre dit indre energi-felt, så du kan tiltrække mere overflod'.

Det er altså kernen i al din markedsføring - din kundes verdenssyn og værdisæt.

Hvis du ikke har den del på plads - så kan du risikere at resten er spild af tid, og at du ikke får de rigtige folk ind i din forretning - hvis du overhovedet får nogen ind.

Du kan hente guiden der hjælper dig med at forstå din kunde på et dybere plan, og dermed sælge flere pladser på dine kurser, workshops og forløb, herunder.

publikumguide

Få fingrene i min populære publikum guide

Forstå de 5 typer og tiltræk dit perfekte publikum

3 Comments

  1. Brevkasse afsnit 13: - Kursusværkstedet den 3. december 2016 kl. 10:15

    […] Du kan også læse mere om det i denne blogpost: http://www.kursusvaerkstedet.dk/forstaa-din-kunde-og-saelg-flere-pladser/ […]

  2. […] er, så du kan blive knivskarp i din kommunikation. Hvis du ikke har styr på det endnu, har vi et blogindlæg du kan læse om hvor vigtigt det er, og du kan også hente vores mini-guide om kundetyper helt […]

  3. […] Og hvis du formår at tale direkte til lige netop din ‘tribe’ – dem som deler dine værdier og verdenssyn, vil de helt naturligt bliver tiltrukket af dig. […]

Efterlad en kommentar