13 typer fængende blog overskrifter, der pirrer din læsers nysgerrighed

13 typer fængende overskrifter
madellein-blog

LÆSETID: 7 min.

Sidst opdateret: okt 14, 2018 @ 10:11

Sidder du også fast hver gang du skal lave en fængende overskrift til dit blogindlæg eller andet content? Det nemmeste er, at kende til de forskellige typer af overskrifter, så du kan lave dine egne. Her får du 13 typer overskrifter, der vækker nysgerrighed og sørger for, at din business blog bliver læst af mange.

Med en fængende overskrift har du din læser i din hule hånd, særligt, hvis du lover noget godt.

Viser den derimod ikke, hvad de får ud af at læse med, vil din læser forsvinde så hurtigt som luften i et punkteret cykeldæk.

Som en af verdens dygtigste tekstforfattere, Robert Collier, sagde om content uden en fængende overskrift:

“When it reaches the Hall of Judgement where the reader sits and decides its fate, it may find itself cast into the hell of wastebasket-dom”.

Så ja, din overskrift er vigtig. Uden den, lander dine ellers gode blogindlæg i din læsers mentale papirkurv.

For at pirre din læsers nysgerrighed, og gøre dem interesseret i at læse videre, skal din overskrift være fængende:

Den skal resonere med din læser.

Og den skal fortælle din læser, hvad de får ud af at læse med.

Her er 13 typer overskrifter, der vækker nysgerrighed og sørger for, at din business blog bliver læst af mange.

Vil du lokke flere til din business blog? Så skal dine overskrifter være fængende. Få 54 overskrift skabeloner i min guide: 

Den essentielle guide til fængende overskrifter

1. Stil et spørgsmål og væk deres nysgerrighed

Denne overskrift bygger på en af moderne tiders største frygter: FOMO. Fear Of Missing Out. Stiller du et spørgsmål og din læser tænker “F*ck, det ved jeg da ikke noget om!”, har du vækket deres nysgerrighed. Tænk, hvis der var noget din læser ikke vidste?

Eksempler:

Vidste du at ny forskning viser, at stress afstedkommer skyld og skam?

Vidste du, at "offerrollen" kan være din VÆRSTE fjende i din slankekur?

2. Sådan gør du: Giv dem noget brugbart!

Her er den klassiske, men mange glemmer alligevel at gøre bruge af den. Du kan pifte enhver overskrift op ved at tilsætte ordet ‘sådan’. Det lover læseren at de finder ud af, hvordan de opnår et specifikt resultat. En overskrift som ‘Julestress’ er ikke nær så effektiv som ‘Sådan undgår du julestress’. Den første overskrift fortæller mig ikke, hvad jeg får ud af at læse med. Det gør disse overskrifter til gengæld:

Eksempler:  

Sådan undgår du julestress

Sådan laver du - nemt - en forretningsplan ud fra en skabelon

Sådan får du kunden til at købe uden at sælge

3. Sig noget overraskende: gør det ironisk eller skævt!

Denne type overskrift virker kun, hvis du siger noget der er overraskende. Hvis det ikke er overraskende - som fx Gulerødder er sunde, er det blot en kedelig erklæring og vil ikke pirre din læsers nysgerrighed. Men noget vi normalt forbinder med det modsatte kan sagtens fungere, som disse to overskrifter:

Eksempler:

Sukker er sundt: 7 gode grunde til at spise sukker

Lidt rod i hverdagen er sundt

4. Tallet: Den lette at læse (og nemme at skrive)!

Den mest effektive (og populære) type overskrift er den med tallet. Den lover noget specifikt og kvantificerbart, samtidig med, at den lover, det bliver let og overskueligt at læse. Du kan selv afprøve om overskrifter med et stort tal (fx 12, 25 eller 151) er nemmere at skrive end et lille tal (fx 3, 5 eller 7) - og hvilke, der virker mest pirrende på nysgerrigheden. Et lille tal lover oftest noget mere dybdegående, hvorimod et større tal lover mere viden. Eller bedøm selv her:

Eksempler:

3 grunde til at du ikke kan finde på nye content ideer

12 grunde til at dine salgstekster fejler

5. Skab nysgerrighed om løsningen

Vi elsker løsninger! En overskrift, der afslører lidt om løsningen inden du overhovedet har klikket dig ind på indlægget er genialt. Disse to overskrifter vækker nysgerrighed fordi man med det samme tænker “Ah ok, jeg skal spise afføringsvenligt - det må jeg vide mere om!”.  Og “Ok, blåbær! Det må jeg vide mere om, det er jo en nemt nok”.

Eksempler:

Stop din forstoppelse - spis afføringsvenligt

Har du kræft, så spis blåbær!

6. Fortæl en historie med vilde resultater

Sladderbladene har nydt godt af denne type overskrift i mange årtier. Den lover nemlig ikke bare indblik i en anden persons liv, men også eskapisme. Vi kan drømme os væk og genfinde troen på, at det nok skal lykkes. Og dermed er denne type overskrift ikke blot pirrende, den er også beroligende samtidig. Får disse overskrifter ikke også dig til at tænke “Gud, det kan lade sig gøre!”?

Eksempler:

Henriette led af pludselig diarré. Nu tør hun gå alene i byen igen og går endda i kjole!

Christina sælger sangundervisning online med stor succes

7. Vær den gode hjælper med skoler og guides

Vi elsker at lære nye ting og få serveret relevant og brugbar viden på et fad. Når du lover en skole eller en guide i din overskrift vil du samtidig forberede din læser på, at det er nu de skal være opmærksomme, hvis de vil lære noget nyt. De vil forvente dybdegående viden serveret på en pædagogisk måde. Din læser er klar til at modtage. Er du ikke også skoleklar med disse to overskrifter?

Eksempler:

Donald Trumps retorikskole for begyndere og let øvede

Den ultimative guide til det nye LinkedIn

8. Giv dem en opsang!

Vi forventer ikke at få en opsang af et fremmed menneske, og særligt ikke når vi surfer billeder af søde katte på internettet. Når en overskrift som en af disse to popper op bliver vi afbrudt og nysgerrigheden træder til. Vi får en følelsesmæssig reaktion: “Ej, hvor er han/hun streng - men han har jo ret!”, eller “Shit! Den advarsel må jeg da lige lytte til!”. Hvilken følelsesmæssig reaktion får du af nedenstående?

Keder du dig? Så tag dig sammen!

Advarsel: Din blog dør, hvis du ikke finder din skrivelyst

9. Name drop og skab fascination

Vi elsker det vi kender! Vi elsker også når andre har kendskab til de samme ting som os. Og så elsker vi også når andre hader det samme som os. Brug det i dine overskrifter til at vise, hvem du er og tiltrække ligesindede.

Eksempler:

To (ekstremt) vigtige ting Justin Bieber kan lære dig om at drive forretning!  

Hvad har Sex & The City med din business at gøre? Perfect is the enemy of done!

10. Giv dem det bedste

Vi leder alle sammen efter det bedste. Ikke bare det, der er godt nok. Men det bedste. Og vi vil have garanti for, at det er det bedste. Dertil er det også noget folk direkte søger på: De bedste trilogier, de bedste serier, de bedste… Arbejdet med at pirre din læsers nysgerrighed er derfor gjort for dig - de var nysgerrige allerede inden de så din overskrift.

Eksempler:

Verdens bedst sælgende email 

De 15 bedste gør-det-selv boligindretnings-blogs i Danmark

11. Giv dem det hurtigste og nemmeste

Men nogle gange gider vi ikke det bedste. I stedet skal det gå hurtigt og det skal være nemt.

Eksempler:

Micki afslører: Sådan laver du verdens hurtigste pizza

Den hurtigste måde at tabe sig på

12. ‘Videnskaben siger’...

Videnskaben er en autoritet, der er svær at komme uden om i dagens samfund. Vi elsker særligt, når videnskaben kan validere noget vi selv tænker, gør, føler, eller tror. Når du med din overskrift fortæller din læser, at de kan forvente at lære noget som selv videnskaben har fundet frem til - så skal det læses!

Eksempler:

8 videnskabelige grunde til, at du kan takke dine venner for at holde dig sund og rask

4 videnskabelige grunde til at meditere

13. Hvorfor folk gør som de gør

Dem, vi beundrer og ser op til har en stor indflydelse på, hvordan vi tænker og føler, og hvilke slags beslutninger vi træffer. Det kan dermed pirre lidt ekstra ved nysgerrigheden når din overskrift lover, hvorfor vores store idoler gør som de gør, og hvordan vi kan være ligesom dem.

Eksempel:

Steve Jobs ville ikke give sine børn en ipad i hånden, ville du?

Og nu er det din tur: Gør listen længere. Dette er bestemt ikke de eneste typer overskrifter, der findes. Hvad er dine yndlings overskrifter?

(OBS: Der er mange flere typer overskrifter at hente i Conscious Content Workbook. Du lærer også, hvordan du kan skabe forskellige strategiske typer content, der gør forskellige ting for din forretning. Læs mere her.)

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden. 

 

 

Efterlad en kommentar