5 effektive formler til Facebook annoncetekster, der får flere på dit nyhedsbrev

Facebook-annoncetekster_low
Madelleine Muller

LÆSETID: 8 min.

Sidst opdateret: maj 16, 2019 @ 8:55

Ved du aldrig, hvad du skal skrive i de Facebook annoncer, der skal få flere på dit nyhedsbrev? Her får du 5 formler, der guider dig på rette vej.

Du har endelig færdiggjort din freebie - en gratis e-bog, en gratis video-serie - ja, hvad som helst, der hjælper din potentielle kunde med at løse et bestemt problem, og inviterer dem til at skrive sig op til dit nyhedsbrev.

Og du er virkelig stolt.

Den er fuld af nyttige godbidder, der vil gøre en kæmpe forskel i dine potentielle kunders liv.

Og du ved, hvilken forskel den vil gøre for din forretning, når du viser dine potentielle kunder, hvordan du hjælper dem.

Men så slår det dig:

"Hvad i alverden skriver jeg i mine Facebook-annoncer, der vil få den rigtige person til at tilmelde sig?"

Fortvivl ej, for andre har banet vejen for dig for årtier siden.

Se, de kloge tekstforfattere ved, at man aldrig starter helt fra bunden. De har masser af værktøjer i deres bælte til at hjælpe dem godt fra start.

Og et af disse værktøjer er copywriting formler.

Hver forfatter bruger formler - hvad enten de skriver skønlitteratur eller markedsføringstekster - for at holde dem på rette spor og for at tænde deres kreative gnist.

Tricket er at forstå, hvordan og hvorfor de virker, så det bliver nemt at finde de rigtige ord til lige netop dit formål.

Ord, der føles autentiske for dig, og overbevisende for din læser.

Jeg har samlet 5 formler, som du kan bruge med det samme.

Before After Bridge - John Lennon

Before-After-Bridge formlen fokuserer på det problem eller den smerte, som din ideelle kunde oplever, såvel som deres drømme og ønsker.

Den fremhæver derfor det, vi løber fra, og det, vi styrer imod.

På engelsk bliver den ofte kaldt ‘The John Lennon’, fordi den bruger ordet ‘Imagine’ (forestil dig), til at tegne et billed af, hvordan livet kan være efter problemerne er løst.

Formlen ser sådan ud:

Before (før): Beskriv hvordan din læsers liv er lige nu. Det kan enten være et problem, en udfordring eller en længsel.

After (efter): Hjælp dem nu med at forestille sig et bedre, lykkeligere, sundere, rigere osv. liv. Mal et billede af, hvordan livet ville være, hvis dette problem eller denne udfordring var løst.

Bridge (broen): Hvordan de bevæger sig fra ‘før’ til ‘efter’ og får det, de vil have.

BEFORE-AFTER-BRIDGE FORMLEN I PRAKSIS:

Der er så meget støj online i dag. Det føles umuligt at skille sig ud. [BEFORE]

Hvad hvis der var en måde at få dit budskab ud på foran tusindvis af nye potentielle kunder? [AFTER]

Der er en måde: Få dig og din forretning i de mest populære magasiner og blade. Det er den hurtigste vej til mere synlighed. Forestil dig, at se dit navn i Femina, eller Politiken, eller Alt for Damerne. Hvad ville det ikke gøre for dig og din forretning? [AFTER]

I denne gratis guide får du 5 trin til, hvordan du og din forretning kommer i Femina, Alt for Damerne, eller Politiken, så du kan skille dig ud og tiltrække flere potentielle kunder. Tilmeld dig her. [BRIDGE]

PAS: Problem - Agitate - Solve

Dette er den mest klassiske af alle copywriting formler.

Den beskriver hvilke konsekvenser din kundes udfordring har for deres liv. Den giver dig også mulighed for at vise din læser, at du virkelig ved, hvad de føler.

P står for Problem: Din læsers problemer, udfordringer, frustrationer eller bekymringer

A står for Agitate: Konsekvensen af problemet.

S står for Solve: Vis dem, at der findes en løsning og at det ikke er deres skyld

Du kan læse et mere dybdegående indlæg om PAS-formlen her.

PAS FORMLEN I PRAKSIS:

Er du særlig sensitiv? Og føler du dig anderledes, udenfor, og som om du ikke hører til her på jorden? [PROBLEM]

Ingen andre forstod dig, så du arbejdede hårdt for at passe ind. Og du skjulte dit sande jeg fra verden. Men det har efterladt dig ensom og udbrændt. Det er hårdt at bære på en maske, som ikke er din egen. [AGITATE]

Det er på tide at træde frem fra dit skjul og være den, du var skabt til at være. Få min gratis guide, der lærer dig, hvordan du finder modet til at være den, du virkelig er - selv i en overfladisk verden. Tilmeld dig lige her. [SOLVE]

Den narrative bue

Den narrative bue er baseret på en klassisk 3-delt storytelling formel.

Det fungerer godt på sociale medier, fordi der intet salgspep er over det.

Din ideelle kunde vil blive tiltrukket af historien, som de også kan forholde sig til.

Denne copywriting formel vil også øge sandsynligheden for at flere deler historien på de sociale medier, simpelthen fordi det er en god historie at give videre til andre.

Det sagt - så skal din historie være interessant for at den får opmærksomhed.

Din hovedperson kan enten være dig selv eller en kunde.

Åbning: Her introducerer du stjernen i din historie. Beskriv den uventede begivenhed, der fjernede din hovedperson fra deres normale verden og bragte dem smerte. På denne måde kan din læser identificere sig med personen i din historie.

Konflikt: Beskriv hvordan din hovedperson kæmper med denne smerte og de konsekvenser, det har på deres liv.

Løsning: Beskriv hvordan din hovedperson endelig finder løsningen på problemet og hvordan det bringer dem tilbage til et bedre liv. Du kan også beskrive, hvorfor løsningen virkede, når alt andet de prøvede mislykkedes.

DEN NARRATIVE BUE I PRAKSIS:

På jurastudiet ramte jeg rock bottom. Jeg var udbrændt, forvirret og gled ind i en dyb depression. [ÅBNING]

Jeg kunne ikke klare arbejdsbyrden, kritikken og den hårde konkurrence. Det blev så slemt, at jeg besvimede og kastede op ved tanken om at gå til undervisning. Jeg var parat til at give op. [KONFLIKT]

Men så opdagede jeg, at mere end halvdelen af min årgang led af samme mentale stress som jeg. Der var noget galt. [KONFLIKT]

I stedet for at give op, besluttede jeg at lære alt om, hvordan hjernen fungerer. [LØSNING]

Og jeg forstod langt om længe, hvorfor jeg ikke kunne klare kravene på min uddannelse: Jeg brugte min hjerne på den forkerte måde. Pressede den, når det ikke var nødvendigt.

I stedet fandt jeg en måde at styrke mine mentale og emotionelle intelligens på, så jeg kunne bryde igennem de indre barrierer, der afholdte mig fra at nå mine mål.

Da jeg først begyndte at bruge min hjerne på denne nye måde slap jeg af med begrænsende overbevisninger, frygt og dårligt selvværd. Ja, alt det, der havde holdt mig tilbage fra at opnå mine drømme.

Drømme som at have min egen uddannelse, der allerede har hjulpet over 300 med at opnå deres fulde potentiale.

Lad mig lære dig at styrke dine mentale og emotionelle intelligens, så du også kan slippe af med begrænsende overbevisninger, frygt og selvværdsproblemer, der holder dig tilbage fra at leve det liv, du drømmer om. Download min gratis guide her. [LØSNING]

De 4 P’er

Her dropper vi problemerne og går direkte til drømmen.

Dette er en af de mest positivt drejede formler der findes (ikke at der er noget galt med at beskrive problemer og smerter).

Picture: Mal et billede af noget din læser drømmer om eller ønsker sig helt vildt.

Promise: Beskriv hvordan din freebie vil hjælpe dem med at gøre denne drøm til en realitet.

Prove: Vis dem, at det virker. Lad være med blot at fortælle dem det. Brug data, features, udtalelser, eller social proof.

Push: Her skal du opfordre til handling. Bed dem om at tilmelde sig for at få din freebie.

DE 4 P’ER I PRAKSIS:

Vil du tiltrække flere af de rigtige kunder online? [PICTURE]

Så skal dine overskrifter være fængende. [PROMISE]

Jeg har samlet 54 skabeloner til fængende overskrifter, der virker hver gang, i denne guide. [PROMISE]

PLUS, du får min simple metode til at skrive enhver overskrift, der pirrer din læsers nysgerrighed. [PROMISE]

Brug dem til dine blogindlæg, videoer, e-bøger, guider, webinarer, podcasts, etc.

Eller til at puste nyt liv i gamle tekster. [PROMISE]

Over 2000 andre selvstændige har allerede downloadet guiden. [PROVE]

Klik her for at downloade din overskrift guide med 54 skabeloner. [PUSH]

AIDA

Dette er en af de mere udbredte copywriting formler der findes til at få din læsers opmærksomhed.

På mange måder ligner den PAS-formlen, men du har mere frihed.

Du behøver ikke starte med et problem, du kan for eksempel i stedet for starte med at påpege deres drømme, ønsker eller noget sjovt om deres livs-frustrationer. Noget der fanger dine læseres opmærksomhed.

For mange kan dette være en vanskelig og forvirrende formel at bruge. Hvordan bruger jeg "Attention"?. Hvad skaber helt præcis "Interest"? Hvordan skaber jeg "Desire"?

Dette er årsagen til at denne formel er mere avanceret, end de fleste tekstforfattere vil have dig til at tro.

Men jeg kan lide at skubbe dig uden for din komfortzone, så lad os give det et forsøg.

Attention: Den nemmeste måde at få dine læseres opmærksomhed på er at tale om deres problem, smerte eller frustration. Du kan gøre dette ved at stille et spørgsmål, der vedrører deres virkelighed. Du kan også pirre deres interesse ved at fortælle dem en interessant historie, der ligner deres eget liv. En anden måde at få deres opmærksomhed på er at udtrykke deres dybeste ønsker.

Interest: For at holde deres interesse fanget og få dem til at læse videre, skal du beskrive, hvorfor din læser bør give dette opmærksomhed. Du svarer stort set på spørgsmålet "Hvad kan jeg få ud af dette?" i dette afsnit. Det er her, du kan relatere dig til dine læsere og vise dem, hvor meget du forstår enten deres ønsker eller den smerte, de flygter fra.

Desire: Her viser du, hvordan din freebie kan hjælpe dem med at opfylde deres ønske eller befri dem fra smerten.

Action: Her fortæller du dem, hvad de skal gøre herefter.

AIDA I PRAKSIS

“Hvorfor sker der ikke en sk*d på min Facebookside?” er nok det spørgsmål jeg hører allermest. Der er ikke noget værre end kun at se virtuelle vindhekse suse rundt på siden hver gang du har lavet et opslag. Snak om at være usynlig. [ATTENTION]

Og der er sikkert mange grunde til, at det sker - men der er særligt FIRE ting, der skal være på plads, for at dine følgere og potentielle kunder gider lege med dig. [INTEREST] Svaret finder du I denne Facebook-guide [DESIRE], som du kan downloade med det samme [ACTION].

Glem nu ikke det vigtigste (HINT: Din overskrift)

Din tekst kan være lige så overbevisende som en hypnotisør med en kamphund, men uden den vigtigste del - din overskrift - bliver din freebie ikke uimodståelig.

Din overskrift skal give din læser et løfte og forklare, hvordan din freebie vil gavne dem.

Husk, at selv om din freebie er gratis, så beder du stadig din læser om at dele sin e-mail adresse med dig.

Og så skal den også leve op til løftet om, hvad de får ud af at læse din freebie.

Derfor har jeg lavet et online kursus til dig, der giver dig det sorte bælte i at skrive fængende overskrifter. Tjek Skriv overskrifter dine favorit kunder ikke kan modstå ud lige her.

Forstå hvorfor formlerne virker, så du kan finde din egen stil

Det første du skal gøre lige nu er at bookmarke dette indlæg, så du altid har formlerne ved hånden.

Der er ingen grund til at spilde din tid og energi på at skrive dine Facebook annoncetekster fra scratch.

Formlerne hjælper dig med at tænde en kreativ gnist, så du kan fokusere på at kommunikere det rigtige budskab, ikke på at finde ud af hvilken rækkefølge du skal skrive hvad i.

Det næste, du skal gøre er at studere hver enkelt af disse formler. Du skal ikke bare kopiere dem tankeløst.

Forstå hvorfor de virker, så du kan finde din egen stil.

Og til slut; Lad mig vide, om de fungerede for dig, når du har prøvet dem? Hvilken en kan du bedst lide? Fortæl mig det i kommentarerne nedenfor.

Del dine tanker og skriv en kommentar

4 Comments

  1. Esther den 3. april 2019 kl. 9:30

    Det var virkelig brugbart og klart!
    Og sørme også modeller, der dur for mig, der ikke direkte løser problemer for folk, men ‘bare’ underholder.
    Tak for det!

    • Madelleine Muller den 3. april 2019 kl. 9:37

      Dejligt at høre, Esther. Og ja, det er vigtigt med forskellige modeller, der kan lidt af hvert 🙂

  2. Dorte Liiv den 3. april 2019 kl. 16:44

    Wau!! De er så nemme at bruge, og fanger virkelig følelser. Det har jeg haft udfordringer med. Nu skal vi bare igang med de 6 uger, og så har jeg solgt både freebies og forløb. Tak <3

    • Madelleine Muller den 3. april 2019 kl. 16:59

      Ja, uden en god overskrift til din freebie (og andet content) så duer disse formler ikke. Så godt at du har taget skridtet og investeret i at gøre dine overskrifter fængende 🙂 Glæder mig til at hjælpe dig med det på kurset.

Efterlad en kommentar