Derfor er dit perfekte publikum den vigtigste ingrediens til en succesfuld forretning

Derfor er publikum vigtigst for succes med din online forretning
Madelleine Muller

LÆSETID: 7 min.
ORD: 1608

De fleste selvstændige er ude efter det samme.

De vil allesammen have masser af respons på deres marketing, få flere kunder, og sælge flere produkter og ydelser.

Og alle disse mål er fantastiske. Det er bestemt noget du skal gå efter.

Men de er blot et symptom på noget andet: Et publikum, der elsker det du siger.

Mange tror, det var det de sagde (eller ikke sagde) på webinaret i torsdags, der gjorde at de ikke solgte nok.

Eller at navnet på deres produkt ikke var skarpt nok og derfor var der ikke nok, der købte.

Eller at den orange ‘Køb nu’ knap alligevel var for grim, og burde have været lilla i stedet.

Alle disse ting er selvfølgelig elementer, der spiller ind på, om du får nok kunder eller ej (måske ikke lige den orange knap). Men hvis du ikke står foran et loyalt publikum, der kender dig og har tillid til dig, så er alle disse ting ligegyldige.

Dit perfekte publikum er fundamentet for din forretning. Og det skal opbygges.

Men hvem er dit publikum - og hvad betyder det egentligt at opbygge det? Det kigger vi på først, og så skal vi se på, hvorfor det er det vigtigste for at få succes med din forretning.

Hvem er dit perfekte publikum?

Dit perfekte publikum er dem, der har givet dig deres email adresse for at få brugbart content, der transformerer deres liv, til gengæld. Det er dem, der glædeligt læser/ser/lytter til dit content og som får noget ud af det.

Folk der finder dig på Google og dine sociale medie følgere, som endnu ikke har givet dig deres email adresse udgør også dit publikum - men de er ikke en del af dit PERFEKTE publikum.

Dit perfekte publikum har altså givet dig tilladelse til at kommunikere direkte med dem. De har aktivt sagt ja til at få dit content leveret direkte til dem hver måned, uge eller dag (eller hvor ofte du nu laver content).

Skal du have et kæmpe-stort publikum?

Nej!

Kun hvis du vil. Det er ikke alle, der har brug for at være den næste guru eller kendis. Jeg har før stået foran et massivt publikum, og synes ikke det gjorde mig til et lykkeligere menneske.

Men du skal have et realistisk publikum. Står du foran 70 mennesker, hvor halvdelen er gamle gymnasie-kammerater, så skal du ikke regne med at sælge millioner på dit online-kursus.

Du skal have nok til at din forretning kan løbe rundt - dernæst bygger du ovenpå, så din forretning også vokser - og ikke bare eksisterer.

Men hvad betyder det egentligt? At opbygge sit publikum?

Svaret kommer her:

Hvad er publikum-opbyggelse?

De fleste tænker publikum-opbyggelse som ‘at få flere på sin nyhedsbrevsliste’. Men det er ikke publikum-opbyggelse. Det er bare en jagt efter tal.

Der er en kæmpe stor forskel på at stille sig selv spørgsmålet:

Hvordan får jeg flere på min liste?

Og så stille sig selv spørgsmålet:

Hvordan opbygger jeg et publikum af folk, hvis liv bliver transformeret af mit content, og som vil elske at få det ind i deres indbakke hver uge/måned/dag?

Svaret på det første spørgsmål ville være at klistre din hjemmeside til med irriterende pop-ups som fanger besøgende og tvinger dem til at tilmelde sig.

Eller at lave en freebie, der lover mere end den kan holde, og smide en masse annoncekroner efter den, for at få horder af tilmeldte - og ikke tænke på, hvordan du behandler dem derefter.

Hvorimod svaret på det sidste spørgsmål ville være at skabe en serie af eminente blogindlæg, videoer, eller podcasts, der hjælper din potentielle læser igennem et problem hun har i sin hverdag.

Hvert blogindlæg har et læser-venligt layout og der er ikke for mange distraktioner.

Og i hvert indlæg giver du muligheden for at de kan skrive sig op til en gratis e-bog, der fx samler alle redskaberne ét sted, eller går i dybden med et emne. Det kan også være en tjekliste, eller en video-serie, eller en resurse-guide. Ja, kun fantasien sætter grænser.

Dine indlæg sørger du for at søgemaskineoptimere, og du bruger måske annoncekroner på at få dem bredere ud, så andre kan have gavn af dem.

Dernæst sørger du for at give dem en god oplevelse når de er kommet på din nyhedsbrevsliste.

Du sørger for at byde dem velkommen, lede dem rundt i dit univers, og fortsætte med at give dem brugbart content, så deres liv bliver forbedret hver uge/måned/dag.

Og hvis du tænker, at det lyder som hårdt arbejde, så har du ret. Det kræver arbejde at opbygge sit perfekte publikum.

Som Bruce Springsteen sagde:

"Dit publikum er ikke bragt til dig eller givet til dig; det er noget du skal kæmpe for. Du kan let glemme det, især hvis du har haft succes."

Men jeg kan love dig for, at det er ti gange hårdere at jage dine kunder.

Og det er ti gange mere rentabelt at opbygge dit perfekte publikum end at skrue op for salgs-tricksene og hive dine kunder ind.

Og det bliver ikke bare nemmere at få flere kunder.

Her er blot nogle ting der bliver bedre, når du opbygger dit perfekte publikum:

Vil du kommunikere så du tiltrækker, inspirerer og overtaler de rigtige mennesker? Få min guide:

Forstå de 5 publikum typer og tiltræk de rigtige kunder

Det får du ud af at opbygge dit perfekte publikum:

1. Du får bedre og mere holdbare forretnings-ideer

Din forretning eksisterer for at gøre en forskel i en anden persons liv. Men hvis du ikke aner hvem det er, eller ikke er kommet mere ind under huden på dem, er det svært at vide, hvad de vil have og hvordan du bedst kan hjælpe dem.

Du kan lære direkte fra dit publikum ved at se på deres reaktioner til dit content, og ved at spørge dem om deres frustrationer og drømme.

Det er meget mere brugbart end at forsøge at få en god idé baseret på generel research af et abstrakt marked.

Ægte mennesker, med virkelige problemer og ønsker, der læser dine ting, er den bedste form for markeds-research.

2. Dit produkt bliver bedre - i en fart

Med et publikum, som du kender kan du skabe produkter og ydelser, som er skræddersyet dem. Du kan teste dit produkt eller ydelse og dermed få den feedback du har brug for, for at gøre det eminent. Et eminent produkt eller ydelse er meget nemmere at sælge, end et, der bare er godt.

3. Du behøver ikke love mere end du kan holde

Når du har opbygget dit perfekte publikum er alt forarbejdet lavet. Du skal ikke komme med beskidte salgstricks, du behøver ikke en serie af ti tusinde emails der tigger og beder dem om at købe. Du behøver ikke overbevise nogen om, hvor dygtig du er, eller hvor vigtigt dit produkt er.

Alt det har du allerede gjort.

Du behøver derfor ikke love noget du ikke kan holde. Hvis du skal sælge noget (til en høj pris) til en helt fremmed person, ville det kræve overtalelsesevner ud over det sædvanlige.

Det ville kræve at du lovede guld og grønne skove, eller at du bruger salgs-manipulation, hvilket nogle også gør. Og det fungerer fint for dem. Men hvis du er typen, der gerne vil bevare din integritet og ikke love noget du ved du ikke kan holde, så kan det løses ved at opbygge dit publikum først.

4. Du løber aldrig tør for nye content-ideer

Det er svært at finde på content-ideer i et vakuum. Men når du står foran et publikum, føder de dig med gode ideer hele tiden. Du skal bare lytte.

Læg mærke til kommentarene på din blog, eller på sociale medier. Her får du oftest gode ideer til nyt content.

Eller spørg dem! Spørg dit publikum hvad du kan hjælpe dem med lige nu og her. Et enkelt svar kan oftest give dig ideer til flere stykker content, som hele dit publikum kunne være interesseret i.

5. Det bliver lettere at opbygge dit brand og nå bredere ud

Det er uretfærdigt - men det er nemmere at nå endnu bredere ud, når du i forvejen har et publikum. Dit publikum er en blåstempling af dig. Det fortæller noget om, at det du i forvejen gør er interessant.

Står du foran en god håndfuld mennesker, så er det nemmere at få eller give interviews, eller få lov til at skrive en gæsteblog, så du kan komme ud foran et nyt publikum. Det er også nemmere at finde partnerskaber.

6. Det bliver meget nemmere at sælge

Jeg har allerede nævnt et par gange at salg er åh så meget nemmere når du i forvejen står foran dit perfekte publikum. Men nu siger jeg lige igen:

Det bliver åh så meget nemmere at sælge noget som helst, når du har opbygget dit perfekte publikum!

Det er tit en kunde kommer til mig og ikke kan forstå, hvorfor hendes online kursus ikke sælger, eller, hvorfor ingen gider køber hendes high-end forløb til 20.000kr. Eller som ikke kan forstå hvorfor sidste år gik så godt, men hvorfor hun kun solgte to pladser på hendes uddannelse dette år.

Når jeg ser nærmere på deres situation, er der altid én ting, der går igen:

De har ikke prioriteret at opbygge deres perfekte publikum.

De satte måske en e-bog op sidste år, og så er der ikke sket mere ved det. Eller har levet stort af de tusind mennesker der står på deres liste, men ikke har arbejdet aktivt for at få flere til.

Men hvis du prioriterer at opbygge dit perfekte publikum, og gør det til en fast del af din markedsføring - så kan jeg love dig for, at det bliver meget nemmere at tiltrække flere kunder.

Hvad vil du gøre for at prioritere at opbygge dit publikum fremover? Lad mig vide i kommentarfeltet nedenunder.

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden. 

 

 

Efterlad en kommentar