Din unikke fortælling: Uden den kommer du til at lyde som alle de andre

Sådan skiller du dig ud
Madelleine Muller

LÆSETID: 6 min.
ORD: 1212

Hvis du markedsfører, og skaber content, så fortæller du en historie - om du vil det eller ej.

Og alt hvad du gør i din markedsføring - alt hvad du skriver, alt hvad du siger - fortæller dit publikum en historie om dig og din forretning.

Den historie dit publikum hører, er enten noget de handler på, som fx vælger at følge dig, deler dit content med andre, eller køber noget af dig.

Eller også gør de ikke.

Om de gør det eller ej, handler om særligt én ting, som rigtig mange glemmer: Din unikke fortælling.

Det er din egen fortælling om, hvordan dit publikum (og kunder) kan få ‘et bedre liv’.

Det er grunden til, de skal vælge at lytte til lige præcist dig og ikke andre.

Og det er grunden til, at du overhovedet er berettiget til at lave content og tage penge for dine ydelser og produkter.

For uden en unik fortælling bliver dit content uoriginalt. Det bliver hult, det bliver ikke brugbart, og det transformerer ikke dit publikums liv.

Det bliver samtidig også svært at sælge dine produkter og ydelser, fordi du kommer til at lyde som alle de andre.

Forestil dig dette scenarie:

Scenarie 1: Lægen med pillerne

Du går ind til lægen med ondt i maven. Lægen spørger ind til dine symptomer. Og så ordinerer han dig mere yoghurt og flere fibre.

Du går hjem og spiser mere yoghurt og fibre. Du får mere ondt i maven. Nu med svære mavekramper og ildelugtende prutter (undskyld hvis dette blogindlæg lander midt i morgenmaden).

Og du vender tilbage til lægen.

Du fortæller lægen hvordan du har det. Og nu ordinerer han dig yoghurt-kapsler og fiber HUSK i pilleform. Til det siger han: "Husk at tage det med to glas vand."

Du smiler pænt, siger farvel og tak - og når du går ud af døren ruller du med øjnene og tænker ‘tror han jeg er dum?!!’.

Og du vælger at skifte læge. Du gider ikke lytte til ham!

Lægen havde ingen unik fortælling om, hvordan du får en bedre fordøjelse (særligt når du har prøvet alt andet). Han kaster bare noget tilfældigt i hovedet på dig. To gange endda.

Så hvorfor skal du lytte til ham?

Der er ingen mening bag den måde han vælger at hjælpe dig på. Og han kan ikke forklare, hvorfor og hvordan det hjælper dig.

Ud med ham!

Lad os nu tage et andet scenarie:

Scenarie 2: Lægen med den unikke fortælling

Du har møjondt i maven.

Du går til lægen og tror måske at lægen bare vil sige “spis lidt mere yoghurt”. Men lægen siger i stedet noget overraskende. Hun siger “du har ondt i maven fordi din lever er for dårlig til at afgifte”.

Du kigger måbende på hende og spørger: “Hvad fa'en betyder det?”

Og hun svarer: “Det betyder at du ophober affaldsstoffer i kroppen, som ikke burde være der, og du overbelaster hele dit system, især maven. Du har sikkert også ondt i dine led?”

“Øøh ja! Hvordan vidste du det?”

Læg lige mærke til, at lægen her lige har vist, hvor godt hun kender sin patient, uden egentligt at kende ham personligt.

“Fordi det er det, der også sker når dit system er overbelastet,” siger lægen.

“Jamen, hvad skal jeg gøre ved det?” Spørger du.

Og her kommer lægen med hendes fortælling om, hvordan lige præcis DU kan afgifte leveren så du kan komme af med din mavepine og andre smerter én gang for alle.

Du går hjem, følger hendes råd, som passer dig glimrende fordi du stadig kan gå på arbejde.

Det passer fint ind i din dagligdag. Det passer til den krop du har, og det virker! I lang tid fremover.

Du tænker ”OK! Det er en rimelig sej læge det her, og ikke bare en som laver det, der svarer til en hurtig undervognsbehandling. Hun forstår mig, og min specifikke situation!”

Og hvad gør du mere: Du anbefaler det til hver en person der brokker sig over deres mave og har lignende symptomer som dig!

Lægen har lige vist at hun er ”den eneste” der kan løse lige netop DIT problem, med den situation du står i.

Du har valgt at lytte fordi hun har en unik fortælling, som hjælper dig med at få et bedre liv (i dette eksempel en bedre fordøjelse).

Ved hjælp af hendes unikke fortælling ved du nu, hvordan og hvorfor hun kan hjælpe dig.

Hendes unikke fortælling:

  • Er brugbar for den situation du står i lige nu og her
  • Giver mening - og forklarer mange sekundære symptomer på det problem eller udfordring du står med
  • Giver dig nye løsninger du ikke har prøvet før
  • Motiverer dig til at ændre din situation, fordi du lige pludselig forstår meningen med det hele
  • River roden af problemet op (ikke bare symptom behandler)
  • Forklarer hvorfor og hvordan hun kan hjælpe dig.

Hvorfor er din unikke fortælling vigtig for din forretning?

Din unikke fortælling er det, som gør dit arbejde unikt, selvom der er masser af andre som arbejder indenfor samme område.

Det er også det, som giver svaret på, at din måde at hjælpe din kunde på er den mest effektive (for lige netop dem).

Den hjælper dit publikum med at se, hvordan du kan hjælpe dem med at rive deres problem op med roden.

Din unikke fortælling er den historie dit publikum hører om, hvordan du hjælper dem med at få et bedre liv. Om det så er at komme af med angsten, overvinde nederlag, få mere succes, få ro i maven, blive en gladere mor, skrive sin best-seller bog, blive mere miljø-venlig, leve et simplere liv, få en lokkende sangstemme.

Men din unikke fortælling skal også hjælpe dig og din forretning

For uden din unikke fortælling...

  • … bliver det svært at skille sig ud (med mindre du vil farve håret lilla og skeje ud på et skateboard med et gopro kamera i hånden, men selv det fungerer ikke længere).
  • … er der ikke en rød tråd, der binder alt, hvad du siger sammen, og det bliver svært for dit publikum at forstå, hvad du egentligt står for.
  • … bliver det svært for dig at folde dit content-univers ud og vide, hvad du skal skrive om igen og igen.

Hvis du ikke kan finde på noget at skrive om, eller ikke kan forstå hvorfor ingen lytter til dig, eller køber af dig - så har du brug for at få styr på din unikke fortælling.

Hvis du ligger vågen om natten og tænker over hvilke farver du skal bruge på din hjemmeside og om du nu også burde tage billeder af din morgenmad til Instagram for at skille dig mere ud - så har du brug for at få styr på din unikke fortælling.

Og hvis du vil designe et knaldgodt kursus, et online forløb, skrive en fagbog, lave et foredrag, men har svært ved at få hul på det - så skal du have styr på din unikke fortælling.

Og yes, jeg kan hjælpe dig! Se mere her, hvis du vil skille dig ud ved at få styr på din unikke fortælling.

Hvilke udfordringer omkring ikke at have udfoldet din unikke fortælling oplever du? Lad mig vide i kommentar-feltet nedenfor.

SKIL DIG UD MED DIN UNIKKE FORTÆLLING

Med din unikke fortælling vil du vide præcist, hvad du skal sige og hvilke ord du skal bruge for at overbevise din ideelle kunde om, at du er den rette til at hjælpe dem
Til dig, der vil starte et nyt koncept eller produkt (fx kursus, forløb, uddannelse, bog) eller til dig, der allerede har et produkt, men oplever, at det er svært at sælge. Lad mig hjælpe dig med at udfolde din unikke fortælling så du klart kan kommunikere, hvorfor dit produkt er den bedste løsning for din ideelle kunde.

2 Comments

  1. Karl-Otto Sandvik den 2. maj 2018 kl. 11:01

    Hejsa Conscious Madelleine 🙂

    Kan du forklare forskellen på den “unikke historie” og den “personlige historie” jeg for eksempel gik igennem, og som inspirerede mig til at gøre det jeg gør.
    Er den ikke også meget tillidsvækkende?
    Både den personlige historie og det jeg fandt ud af, hvad jeg gjorde og hvad jeg opnåede?

    Tak for alle dine gode indspark 🙂

    Karl-Otto

    • Madelleine Muller den 2. maj 2018 kl. 11:09

      Hej Karl-Otto, din ‘unikke fortælling’ er din fortælling om, hvordan du hjælper andre mennesker, og hvorfor du er den rette til at hjælpe dem. Den kan sagtens inkludere din personlige historie – eller dele af din historie, men ikke nødvendigvis. Og jo, din personlige historie er bestemt meget tillidsvækkende også! Måske det hjælper at se det sådan: Din personlige historie handler om dig… din unikke fortælling handler om kunden. Kh Madelleine

Efterlad en kommentar