Skriv så de reagerer med denne empatiske copywriting formel

Skriv empatisk så din målgruppe reagerer
Madelleine Muller

LÆSETID: 8 min.

Sidst opdateret: maj 16, 2019 @ 5:45

Denne effektive copywriting formel vil gøre dine blogindlæg, emails, annoncer og salgstekster mere overbevisende.

Ønsker du, at flere mennesker reagerer på dine ord?

Læser dine blogindlæg, ser dine videoer, lytter til dine podcasts, køber dine produkter, booker en samtale, klikker på dine annoncer?

Jeg kan kun forestille mig et rungende “JA” som svar på det spørgsmål.

Det er hjerteskærende kun at se digitale vindhekse glide forbi, når du sender dine brilliante ord ud i cyberspace.

Men bare rolig.

Det er ikke dit budskab, der er problemet.

Du har bare ikke brugt den klassiske copywriting formel, der har bestået tidstesten.

Den bruger empati og dyb forståelse til at inspirere dit publikum til at handle.
Uanset om denne handling er at læse dit indhold, abonnere på dit nyhedsbrev eller at købe fra dig.

Så lad os dykke ned i det og tage et kig på, hvordan denne klassiske copywriting formel rent faktisk ser ud.

PAS Copywriting-formlen i aktion

Som du kan se, har jeg brugt den lige her i min indledning.

Og det fik dig til at læse hertil (se, det virker!).

PAS står for Problem - Agitate - Solve.

P står for Problem: Din læsers problemer, udfordringer, frustrationer eller bekymringer

Eksempel:

Ønsker du, at flere mennesker reagerer på dine ord?

Læser dine blogindlæg, ser dine videoer, lytter til dine podcasts, køber dine produkter, booker en samtale, klikker på dine annoncer?

A står for Agitate: Konsekvensen af frustrationer og bekymringer

Eksempel:

Det er hjerteskærende kun at se digitale vindhekse glide forbi, idet du sender dine brilliante ord ud i cyberspace.

S står for Solve: Vis dem, at der findes en løsning og at det ikke er deres skyld

Eksempel:

Men bare rolig.

Det er ikke dit budskab, der er problemet.

Du har bare ikke brugt den klassiske copywriting formel, der har bestået tidstesten.

Den bruger empati og dyb forståelse til at inspirere dit publikum og få dem til at handle.
Uanset om denne handling er at læse dit indhold, abonnere på dit nyhedsbrev eller at købe fra dig.

Så lad os dykke ned i det og tage et kig på, hvordan denne klassiske copywriting formel rent faktisk ser ud.

Nu, hvor du ved, hvordan formlen ser ud, lad os træde et skridt tilbage.

Du bliver nødt til at forstå HVORFOR formlen virker, før du lærer at bruge den.

Tankeløst brug af copywriting-formler virker ikke. Dine ord vil føles uautentiske, ikke kun for dig, men også for dit publikum.

Ved at forstå psykologien bag denne formel, kan du nemt gøre den til din egen.

Jeg har allerede fortalt dig, at copywriting-formlen fungerer, fordi den fremkalder empati. Sådan her virker det:

Hvorfor PAS copywriting-formlen virker hver gang (og vil fortsætte med at virke i årtier fra nu)

Forestil dig dette:

Du er til fest, og du føler dig depri. En fremmed kommer op til dig og spørger "Hvad foregår der?".

Du fortæller, at det er dumt, og at hun ikke vil forstå det.

Hun siger “Lad mig prøve!”.

Du tager chancen og forklarer, hvordan du blev vred på din chef, og at du ikke ved, hvordan du skal undskylde, fordi en del af dig faktisk føler, at din vrede var berettiget. Men du er samtidig bange for at miste dit job.

Og til din store forundring siger den fremmede;

“Åh gud, hvor jeg kender det! Det gør mig rasende. Min chef gjorde det samme overfor mig, og først blev jeg ekstremt vred. Mine håndflader svedte og mit hjerte begyndte at galoppere.

Helt ærligt så kunne jeg ikke skjule mit rødmende ansigt. Mine kinder brændte, som om de var sat i brand. Jeg måtte kæmpe for at holde tårerne tilbage.

Og så følte jeg skam. Og efter det følte jeg, at jeg var nødt til at undskylde, men en del af mig følte væmmelse over at skulle gøre det.

Og samtidig var jeg bange for, at hun ville fyre mig.

Men så læste jeg denne artikel om ‘gas-lighting’, og jeg forstod, at min chef havde manipuleret mig.

Du blev manipuleret. Det er en form for skjult manipulation. Og du havde ret i din vrede. Nu skal du høre, hvordan jeg håndterede min chef ..."

Og al frustration forlader øjeblikkeligt din krop, som en fugtig, tung sky er blæst væk.

Den fremmede viste, at hun vidste præcis, hvad du oplevede, fysisk, følelsesmæssigt og mentalt. Og at hun har en løsning på dit problem.

Smutter du fra den samtale?

Selvfølgelig ikke.

Du bliver hængende. For du har lige mødt et menneske som forstår dine dybeste frustrationer. Og som har en løsning.

Ved at beskrive nøjagtigt den smerte du føler, har denne fremmede vundet din tillid. Og af alle de rigtige grunde. Ingen, der ikke har følt den smerte, kan beskrive den så levende. Du VED, hun har prøvet det.

Jo mere levende du kan male smerten, desto mere viser du, at du forstår.

Din modtager vil føle det som om, du kan høre deres inderste tanker.

Og det er den hurtigste vej til at skabe tillid.

Det er præcis derfor, formlen virker.

I stedet for at jappe videre om, hvor vidunderlig du er, eller hvad DU synes, de bør tænke og gøre, så siger du; "Jep, jeg forstår dig helt og aldeles!".

Du beviser (hvis du gør det rigtigt), at du rent faktisk er i stand til at lytte og løse et problem eller en udfordring, som de ikke har været i stand til at løse på egen hånd.

Nu hvor du ved, hvorfor formlen virker så godt, lad mig vise dig, hvordan du bruger den.

Sådan bruger du PAS Copywriting-formlen til at vise din læser, hvor meget du forstår dem

PAS copywriting-formlen består af 3 sektioner.

Hvert afsnit kan være så kort som en enkelt sætning, eller så lang som en side (eller mere) afhængig af mediet.

Men hvert afsnit spiller en afgørende rolle for at vise kunden, hvor meget du forstår dem.

Så hold dig til rækkefølgen.

1. Præciser din kundes kerneproblem

Først skal du identificere din kundes kerneproblem.

Ét problem. Ikke tre.

Og vær specifik ved at bruge din kundes egne ord.

I min indledning sagde jeg ikke: "Ved du ikke, hvordan du bruger PAS copywriting-formlen?"

De ord er ikke min kundes ord.

Det er mine egne ord, og jeg er sikker på at du, min læser, er fuldstændig ligeglad med, om du kender denne formel eller ej (ihvertfald ikke før efter du har læst dette blogindlæg).

Skriv i stedet: "Reagerer dine læsere ikke på dine ord?". Eller skriv det positivt, som jeg gjorde; "Ønsker du, at flere mennesker reagerer på dine ord"?

Er du coach, lad fx være med at sige: "Giver du din power væk?". Det er dine ord, ikke din kundes. I stedet for skriv "Er du bange for at sige nej til din chef?".

Er du diætist, lad være med at skrive: “Får du nok methylcobalamin?”. Skriv i stedet “Føler du dig udmattet og kan ikke fokusere?”.

Det sidstnævnte er mere specifikt og direkte relateret til din kundes virkelighed.

2. Agiter ved at beskrive de følelsesmæssige og virkelige konsekvenser problemet skaber

Nu er det på tide, at tage det næste skridt.

Ordet "agitere" kan virke lidt forvirrende i starten.

Men husk: Du skal ikke gøre din kunde pissesur eller fremprovokere frygt. Frygt-taktik er ikke min stil, og jeg gætter på, at det heller ikke er din.

Vis dem i stedet for, at du ved præcis, hvad de oplever.

Så når du har fundet dit kerneproblem, luk øjnene og forestil dig din kunde i en situation, hvor dette problem er en realitet.

Beskriv scenen. Lad os bruge eksemplet med ikke at være i stand til at sige ”nej” til din chef.

Hvad laver hun?

Hun kan ikke bevæge sig. Hun stammer og begynder at svede, da hendes chef beder hende om at deltage i det møde, hun ikke har hverken tid eller energi til. Hun fumler med pennen i hånden og forsøger at købe tid til at formulere sit argument.

Hvad føler hun?

Hun føler sig frustreret over ikke at have modet til at sige nej. Hun føler sig lille, som var hun 10 år igen. Og vred på sig selv, fordi hun ikke siger fra.

Hvad tænker hun?

Fyrer han mig? Jeg kan ikke sige ‘nej’, for han vil bare tro, at jeg ikke er vild med mit job, og at jeg ikke kan klare presset”.

Når du skal redigere din tekst, så vælg de mest potente sætninger - og brug dem.

3. Giv din kunde en løsning

Du har nu vist din potentielle kunde, at hun kan stole på dig. Nu er det tid til at få hende ud af hendes elendighed og give hende håb - ved at vise hende, at der findes en løsning.

Dette kan være en stor eller en lille løsning, afhængigt af konteksten.

I stedet for blot at sige "Jeg har en løsning", fortæl hvad løsningen kan udrette:

"Problemet er ikke din manglende viljestyrke. Du har bare ikke lært, hvordan du siger "nej" til din chef, selv uden hun ved, at du har afvist hende. I denne guide får du 5 trin, der lærer dig, hvordan du siger "nej" til din chef uden nogensinde at bruge ordet "nej".

4. Sæt det hele sammen

Nu hvor du ved præcis, hvad du vil sige, er det nemt at skrive din tekst.

Det eneste du skal gøre, er at tilpasse din tekst til platformen eller mediet.

Til en Facebook-annonce ser din tekst måske sådan ud:

Ved du ikke, hvordan du siger nej til din chef?

Er du bange for at blive fyret, hvis du gør det?

Hver eneste celle i din krop stivner, når hun beder dig om at påtage sig en ekstra opgave, og alt hvad du formår at mumle er "ja".

Så skal du læse min nye bog. Den viser dig, hvordan du siger "nej" til din chef - uden nogensinde at bruge ordet 'nej'. Hent den her.

Kan du se hvor meget mere tillokkende, det er - end:

Min nye bog "Sig NEJ til din chef" er ude nu. Det er den bedste bog nogensinde, og jeg ved, du vil elske den. Hent den her.

Hvis du skriver en e-mail og beder folk om at hente din nye e-bog, så kan du prøve det her:

Er du bange for at sige "nej" til din chef?

Du begynder at stamme og svede, hver gang din chef beder dig om at deltage i det møde, du ikke har energi til.

“Hvorfor kan jeg ikke bare sig nej?”, tænker du, “er jeg virkelig så svag?”.

Men sandheden er, at der er en reel grund til din frygt.

For hvis du afviser din chef på den forkerte måde, så kan du faktisk blive fyret.

Derfor lavede jeg denne e-bog til dig.

Den viser dig, hvordan du siger “nej” til din chef uden nogensinde at sige “nej”.

Når du først har læst disse 5 trin, vil du vide præcis, hvordan du afviser din chef uden at fornærme hende. Hent den her.

Husk: Empati virker hver gang

Ingen bryder sig om at bliver solgt til, men alle leder efter en hjælpende hånd fra en person, som virkelig forstår.

Nøglen til at opnå resultater med denne copywriting-formel er at dykke dybt ned i din kundes hoved og bruge deres egne ord.

Når først du får styr på det, så vil PAS copywriting-formlen være lige så let som at klø sig selv i nakken.

Og flere mennesker vil reagere på dine ord. Uanset om det handler om at læse og elske dit indhold, klikke på links i dine e-mails eller annoncer, downloade dine freebies eller at købe dine produkter.

Lad mig vide i kommentaren herunder, når du har givet det et forsøg.

Del dine tanker og skriv en kommentar

6 Comments

  1. Laura den 16. januar 2019 kl. 15:20

    Tak for en god beskrivelse af en god formel! Jeg bruger den også selv – som tekstforfatter – og det er et effektivt middel! Du beskriver den rigtigt fint her! Tak.

    • Madelleine Muller den 16. januar 2019 kl. 15:37

      Taaak, Laura. Det er dejligt at høre. Hyggeligt, at du stopper forbi her på siden 🙂 Kh Madelleine

  2. Karin den 17. januar 2019 kl. 21:28

    Du er, som altid, bare så konkret, velformuleret og spot-on, Madelleine – tak for din enorme inspiration, den gør en verden til forskel (og har lige inspireret mig til at få skrevet hele TRE nyhedsbrev til at webinar ;-))

    • Madelleine Muller den 18. januar 2019 kl. 11:31

      Iiih det er godt at høre Karin 🙂 Og super fedt med dine nyhedsbreve. Er sikker på, at det bliver godt. Kh Madelleine

  3. Karl-Otto Mandecoach den 24. januar 2019 kl. 11:36

    Tak, skabelonen Madelleine 😉 Det giver god mening.

    • Madelleine Muller den 24. januar 2019 kl. 11:39

      Dejligt, du kan bruge den Karl-Otto 🙂 Kh Madelleine

Efterlad en kommentar