Sådan omvender du disse 5 dårlige undskyldninger for ikke at skrive content regelmæssigt

5-strategier-til_low
Madelleine Muller

LÆSETID: 10 min.

Sidst opdateret: maj 16, 2019 @ 5:38

Bruger du disse dårlige undskyldninger, når du i stedet kunne skabe fængende content, der giver dig flere kunder, hver uge? Efter at have læst dette, vil du ikke have nogen undskyldninger tilbage.

Hvis du har skrevet content et stykke tid, så burde det ikke være nødvendigt at fortælle dig dette:

For at få flere kunder og få din forretning til at vokse, er du nødt til at skabe og udgive eminent content regelmæssigt.

Okay. Okay. Nu fortalte jeg dig det så alligevel.

Hvis du blot tilfældigt udgiver content hist og her, så går du glip af de muligheder, du har for at opbygge en dybere forbindelse til dine potentielle kunder.

Og du vil derfor ikke være forrest i dine kunders bevidsthed, når de har brug for hjælp.

Men hvis det er så vigtigt at skabe og udgive content regelmæssigt, hvorfor er det så det sværeste at gøre?

Jeg vil vædde på, at du har haft perioder, hvor du var motiveret til at udgive content ugentligt (eller månedligt). Men efter to eller tre gange mistede du gejsten.

Det føltes som at svømme i et hav af mudder, og alle undskyldningerne piblede frem.

"Jeg er så dårlig til at skrive.”

“Jeg kan aldrig holde det kørende."

“Jeg finder jo aldrig tid til at skrive.”

“Det er umuligt at finde nye ideer hver uge.”

Hvis du tillader det, vil undskyldningerne fortsætte med at krybe frem, akkurat som de insisterende nullermænd få sekunder efter, du har gjort rent.

Og hvis du ikke har en plan for at omvende dine mange undskyldninger, så vil du aldrig opnå det content-momentum, du har brug for, for at se din forretning vokse.

For det er det, vi skal idag:

Lægge en plan for, hvordan du kan omvende alle dine dårlige undskyldninger, for ikke at skrive content regelmæssigt.

1. “Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive om”

Vi har alle prøvet det.

Det er torsdag aften, dagen før du lovede dig selv, at dit blogindlæg eller din video skulle sendes ud, og du ransager din hjerne for ideer.

Skriveprocessen bliver smertefuld på grund af dette.

Inden du overhovedet har fundet på noget at skrive om, har du brugt alt dit krudt, og din hjerne orker ikke længere at finde på ord.

Men tricket er at finde på en ide, før du overhovedet sætter dig ned for at skrive dit endelig indlæg.

Og du skal helt sikkert ikke vente på, at der dukker en ide op indtil natten før en deadline.

Der er to årsager til, at du ikke får ideer:

  • Du har ikke udviklet konceptet for din blog
  • Du har ikke et system til at fange dine ideer, efterhånden som de dukker op

Dit koncept er grunden til, at du laver din blog (om det så er skrevne blogindlæg, videoer, eller podcasts). Dit koncept består af din mission - kombineret med, hvad den kan give din kunde.

"Så jeg kan sælge mere" er ikke et godt koncept.

"At hjælpe mennesker med at forvandle deres viden til ord, der transformerer liv og får deres forretning til at vokse" - det er et godt koncept.

Eller:

"At hjælpe mennesker med at gå fra frustration og utilfredshed til et liv fuld af mening" - det er også et godt koncept.

Dit koncept skal give dine kunder en grund til at følge dig.

Og det skal hjælpe dig med at finde på gode ideer.

For uden et godt koncept, bliver dit emne for bredt. Og det vil skabe kreative blokeringer.

Oftest er problemet i virkeligheden ikke manglen på ideer.

Problemet er, at du ikke ved hvilken af de mange flygtige ideer i din overbebyrdede hjerne, du skal vælge. Og det hjælper dit koncept dig med at gøre.

Omvend “Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive om” ved at skabe en content strategi og oprette en idébank.

Først og fremmest har du brug for en content strategi.

En strategi der fortæller dig præcis

  • Hvem din kunde er.
  • Hvad du hjælper dem med (dit koncept).
  • Og hvorfor de bør droppe alt, hvad de laver, for at læse dit content.

Dernæst har du brug for at udvikle et system til at opfange ideer og oprette en idébank.

Hver gang en kunde har et problem eller et spørgsmål, skriv det ned.

Det gør jeg ved slutningen af hver session med mine kunder.

Jeg har også altid en notesbog på mig, så hvis en idé dukker op, skriver jeg den ned.

På den måde behøver jeg aldrig at finde ud af, hvad jeg skal skrive om, når jeg sætter mig ned for at skrive. Jeg har altid et katalog af ideer at vælge imellem.

Og min strategi hjælper mig med at vælge.

2. “Jeg har alt for travlt”

Det har vi alle.

Men der er ‘travlt’ og der er ‘produktiv’.

Og det sjove er, at de mest produktive mennesker aldrig klager over at have for travlt, selv om de får meget mere fra hånden.

Og hvorfor er det sådan?

Jo, fordi de planlægger og prioriterer.

At have travlt er et valg. Det er dine valg, der skaber travlhed.

Hvis du har for travlt til at skabe content, så er det fordi, du ikke har gjort det til en prioritet.

Det er ikke på din kalender. Det er blot noget, du gør, når du har tid.

Men du vil aldrig få tid. Og ved ikke at skemalægge det, så har du fortalt din hjerne, at det ikke er en prioritet.

Omvend “Jeg har for travlt til at skrive” ved at oprette en editorial kalender

Planlæg fremad.

Opret en editorial kalender med datoer for, hvornår du vil udgive hvilket content.

Jeg har planlagt mine to måneder i forvejen. Hvis jeg planlægger længere frem, begynder jeg at føle, at jeg har ‘for travlt’.

Du skal muligvis eksperimentere med, hvor fyldt du vil have din editorial kalender til at være.

Skemalæg nu tid i din egen kalender til at skabe regelmæssigt content og sæt realistiske deadlines for dig selv.

Jeg skriver blogindlæg hver anden uge. Det er realistisk for mig. Og jeg er normalt en måned forud for min tidsplan.

På den måde føler jeg aldrig, at jeg har travlt eller er stresset.

Og så bliver content-skabelse en fornøjelse.

3. “Jeg har ikke lyst”

Her er en hemmelighed: Jeg har aldrig lyst!

Aldrig!

Jeg har en sygdom, der skaber inflammation i min hjerne. Den inflammation har ramt mine sprog- og ord-centre (ironisk, ikk'?), så jeg skal konstant lede efter ordene.

Og jeg skal dagligt kæmpe mig igennem ‘tåge hjerne’.

Udover det producerer jeg kun 10% af den energi til mine muskler, som et gennemsnitsmenneske producerer.

Det er udelukkende nok energi til at gå 15 meter her og der - og jeg får ondt i mine fingre af at skrive.

Så hver dag, når jeg åbner min computer… nøj, du kan tro, jeg ikke har lyst til det kæmpe arbejde der ligger forude.

Jeg er nødt til at arbejde mig igennem hjernetåge, frustrationen ved ikke at finde de ord, der ligger lige på kanten af min bevidsthed, smerter, og generel træthed.

Alt sammen muligt - men et ufatteligt hårdt arbejde.

Og jeg siger det ikke for at få sympati.

Jeg siger det fordi, hvis jeg kan arbejde mig igennem det, med et ton af fysiske forhindringer imod mig, så ved jeg, at du også kan (med mindre din krop er endnu mere strid end min, selvfølgelig).

Ser du, "Jeg har ikke lyst", er dit ego, der gør oprør mod at arbejde.

Fordi ‘arbejde’ (særligt som selvstændig, hvor din person er så meget i spil) er ubehageligt.

Dine indre dæmoner har en vane med at vise deres forræderiske ansigter, når du arbejder:

"Jeg duer ikke til noget."

"Jeg er ikke god nok."

"Alle de andre er bedre end mig."

"Hvad hvis jeg fejler?”

"Hvad hvis jeg finder ud af, at jeg ikke har noget at sige?”

Alle de følelser, vi helst vil undgå at blive konfronteret med.

Men når først vi er varmet op og vores fingre svæver henover tastaturet, så opløses ”Jeg har ikke lyst-følelsen” som frost i morgensolen.

I dag, da jeg satte mig ned for at skrive dette blogindlæg, havde jeg bestemt ikke lyst.

Men i stedet for at gå for langt ind i følelsen, startede jeg min computer, satte min timer til 25 minutter og begyndte at skrive, uden at tænke over, om mine ord var perfekte eller ej.

SÅDAN SÅ MIT FØRSTE OPVARMNINGS-AFSNIT UD:

"Hmmm ... Jeg er så træt og ordene sidder fast i mit hoved, og jeg synes bare ikke at kunne komme igang med dette blogindlæg, men så igen ved jeg, at jeg har noget at sige, og dette er en af de ting, jeg har at sige... Sørg for at du varmer op ... ja, afsæt tid til at varme op. Jeg har aldrig lyst til at skrive, men jeg ved, at efter 5 minutters bare skriven tanker ned på papiret, så ved jeg, hvor jeg er på vej hen. Okay. Så. Her er en hemmelighed: Jeg har aldrig lyst til det ... aldrig. Jeg har en sygdom, der skaber inflammation i min hjerne. Denne inflammation har ramt mine ord- og sprog- centre (det er ironisk, er det ikk'?)...”.

Ja, sikke noget rod. Men de overflødige ord bliver slettet, når jeg redigerer min tekst.

Og her skriver jeg stadig. Jeg er på mit andet sæt af 25 minutter.

Sjovt nok: Lige nu nyder jeg det.

Fordi jeg kom igennem brokkeriet og ind i en tilstand af flow.

Omvend ‘Jeg har ikke lyst’, ved at skrive en lille smule hver dag for at holde skrivemusklen varm

Det hele handler om at anerkende, at "Jeg har ikke lyst" er dit ego, der forsøger at beskytte dig mod ubehagelige indre dæmoner.

Dit job er at bevise, at de ikke har ret, og derefter gøre arbejdet behageligt ved ikke at lytte til din indre kritiker.

Og den bedste måde at gøre det på er ved at skrive:

Skriv om, at du ikke har lyst til at skrive.

Skriv om, hvordan du er bange.

Skriv om, hvor frustrerende det er ikke at kunne finde de rigtige ord lige nu.

Efterhånden vil du blive varmet op.

Varm nok til at træde ind i en tilstand af flow.

Hvis du kun skriver i et langt træk en enkelt gang om ugen, vil du spilde for meget tid på at blive varmet op.

Det bedste er at finde en time, eller en halv time, eller bare 10 minutter, hver dag, hvor du kan koncentrere dig om at skrive content.

Det er sjældent produktivt at gøre alt på en dag.

I det øjeblik jeg vågner om morgenen starter jeg min computer og skriver i enten 30 eller 50 minutter.

Min hjerne er ikke travlt optaget endnu på det tidspunkt, og derfor får jeg meget mere fra hånden.

4. “Der er alt for meget arbejde, jeg kan ikke overskue det”

Okay. Du har håndteret ikke at vide, hvad du skal skrive om.

Du ved, hvordan du undgår at ”have travlt”.

Og du befinder dig i en daglig tilstand af flow ved at skrive lidt hver dag.

Du kan føle motivationen. "YES! Min content-bold ruller ".

Men denne motivation forsvinder og bliver til overvældelse, når du ser på din editorial kalender:

“Hvordan i alverden får jeg nogensinde gjort alt dette?”

Der er så meget at lave, så du stivner og kommer aldrig i gang.

Og følelsen af overvældelse bliver større og større for hvert sekund, der går, som en snebold, der ruller ned af et sneklædt bjerg.

Måden at forhindre denne metaforiske snebold i at smadre ind i dig, er at:

  • Bevare roen
  • Dele alt op i små bidder
  • Have et system til at skrive dit content.

Omvend “Jeg kan ikke gøre det”, ved at dele alt op i mindre bidder

Har du "skriv blogindlæg" på din liste for i morgen?

Hvis du har, så er det for bredt.

Du vil spilde for meget tid på at finde ud af, hvor du skal begynde.

Hvad skal jeg skrive om?

Hvordan skal jeg starte?

Skal jeg først lave research?

Hvad skal titlen være?

Og med alle de valg du skal træffe inden du overhovedet sætter dig ned for at skrive, bliver din hjerne træt, før du når frem til det egentlige skrivearbejde.

I stedet for skal du dele skriveprocessen for dit content ind i mindre opgaver.

Og vær så specifik som mulig med din to-do liste.

Skriv:

  • Find emnet for mit næste blogindlæg, eller
  • Skriv en arbejdstitel for mit næste blogindlæg, eller
  • Undersøg blogindlæg om produktivitet, eller
  • Skriv oversigten for et blogindlæg om produktivitet
  • Skriv indledningen til mit blogindlæg

Sæt derefter en timer og arbejd kun på den ene ting uden forstyrrelser.

Jeg lover dig, at du ikke vil føle, du har travlt, når du planlægger på denne måde (og du vil få meget mere fra hånden).

5. “Jeg er ikke god til at skrive

Uf.

Dette er den mest smertefulde af alle undskyldninger.

Og den mest sejlivede.

Den afholdte mig fra at skrive i mange år.

Jeg troede, at "være god til at skrive" betød, at de mest strålende ord ville strømme ud af mine fingre, hver gang jeg satte mig ned for at skrive.

Og da det ikke skete, troede jeg, det var fordi jeg ikke kunne skrive.

Det blev til endnu en ting i min kasse af dårlige undskyldninger for ikke at skabe regelmæssigt content og se min forretning blomstre.

Sandheden er: At skrive er svært for alle. Og alle skrivere er i tvivl om deres ord-færdigheder.

Men det, der adskiller amatørerne fra profferne, er, at gode skrivere har en skriveprocess, der giver struktur, når de føler sig fortabte eller ikke ved, hvordan de skal begynde eller afslutte et afsnit.

Omvend “Jeg er ikke god til at skrive” ved at lære skriveprocessen at kende

At skrive er en proces, der består af flere faser, såsom:

  • Idégenerering
  • Research
  • Inkubationstid og samarbejde med underbevidstheden
  • For-skrivning
  • Udkast
  • Revision
  • Redigering
  • Korrekturlæsning
  • Udgivelse

Du skal vide, hvordan du navigerer i disse forskellige faser, hvis du vil skrive flydende.

Derfor planlægger jeg et kursus, der lærer dig hele skriveprocessen, samt hvordan du kan lære at skrive hurtigere, bedre og mere som dig. Du kan læse mere om ‘Frigør dit skrivegeni her.

Kvæl de dårlige undskyldninger, hvis du vil have succes med din online business

"Er det virkelig min tid og energi værd at lære alt dette”?

JA!

At skrive og udgive regelmæssigt, er den mest afgørende færdighed, hvis du vil lykkes med din online forretning.

Hvis du kører din online business uden denne færdighed er det som en tømrer, der ikke ved, hvordan han hamrer et søm ind i et bræt.

Den tømrer vil aldrig få bygget et hus uden den færdighed.

Prioritér at lære, hvordan du skriver og udgiver regelmæssigt.

Det du skal gøre nu er at se på, hvilke undskyldninger du bruger oftest.

Lær hvorfor du kommer med disse undskyldninger.

Vid at det blot er en undskyldning - og ikke sandheden.

Lav en plan for, hvordan du vil håndtere den undskyldning.

Lad ikke nogen af disse dårlige undskyldninger stå i vejen for dig, når du i stedet kunne have travlt med at skabe en blomstrende online business.

Så hvad er dine undskyldning? Og hvordan planlægger du at omvende den? Lad mig vide i kommentarerne nedenfor.

Del dine tanker og skriv en kommentar

Efterlad en kommentar