Blog, video, podcast? Sådan beslutter du hvilken form dit regelmæssige content skal have

Content-form_low
madellein-blog

LÆSETID: 7 min.
ORD: 1549

Her er 5 spørgsmål, du kan stille dig selv for at vurdere, hvilken content form er bedst for dig, dit publikum og din forretning.

Kører der en masse stemmer rundt indvendigt, der alle fortæller dig, hvad du skal og bør?

Jeg SKAL lave videoer, for nu er Instagram lige udkommet med IGTV, og Facebooks algoritme vil kun have video!

Jeg BØR skrive blogindlæg, for en eller anden fortalte mig, at jeg ikke kan leve uden det - det er den eneste måde at få trafik til min hjemmeside på!

Podcasts er det nye sorte, så har de mig i ørene hele dagen og jeg kommer med på cykelturen. Jeg MÅ se at få mig en podcast!

Alle disse stemmer skaber kun forvirring. De sætter i virkeligheden blot en stopper for, at du får sat dig ned og skabt det content, der rent faktisk virker for dig, dit publikum og din forretning.

Og de forhindrer dig i at opbygge dit content univers og blive knaldhamrende dygtig til lige netop den content form du har valgt.

For hvis du vil skille dig ud og have opmærksomhed, så er der ikke længere plads til middelmådigt content.

Det skal være godt, og brugbart, og udkomme regelmæssigt.

Men hvis vi ikke skal være slaver for Facebooks algoritme, og hvad guruerne siger, hvordan vælger vi så den bedste form til vores regelmæssige content?

Her er 5 spørgsmål, du kan stille dig selv for at vurdere, hvilken content form er bedst for dig, dit publikum og din forretning.

1. Hvilken form har du mest lyst til at skabe?

Hvis du vil opbygge et loyalt publikum, ivrige efter at købe af dig, skal du udkomme med content regelmæssigt.

Det tager tid at opbygge kendskab, tillid og troværdighed. Og dit publikum lærer dig ikke at kende med blot en enkelt 5 minutters video.

Du kommer til at bruge mange timer om måneden på at skabe content - særligt hvis det skal være brugbart for dit publikum. Derfor skal det også være noget, du synes er hamrende interessant.

Hvis du hader at stå bag et kamera, hvis video-redigering og teknik ikke interesserer dig, eller hvis du aldrig selv ville gide at se en video - så drop det! Uanset om Facebooks algoritme og alverdens statistikker fortæller dig, at det er det bedste lige nu.

DET SKAL DU GØRE NU:

Sæt dig ind i hvad det kræver at skabe de forskellige former for content. Hvad har du mest lyst til? Elsker du at skrive og udtrykke dig med det skrevne ord - og vil gerne lære at blive endnu bedre? Så overvej blogindlæg som din primære form. Elsker du at stå bag et kamera og bruge visuelle hjælpemidler til at undervise - så hold dig til videoer.

[OBS: Gider du heller ikke spilde din tid med at skabe content, der aldrig bliver læst, set, eller lyttet til? Så skal dine overskrifter være fængende! Med den essentielle guide til at skrive fængende overskrifter får du 54 overskrift skabeloner, der virker. Download guiden her]

2. Forstå, hvad de forskellige former for content kan og ikke kan

Alle former for content har hver sine strategiske fordele og ulemper:

Hvis du vil findes i Google og få en konstant strøm af besøgende til dit content er skrevne blogindlæg den bedste form.

Her er podcasts mindre effektive, da Google ikke altid prioriterer at vise det på første side, fordi folk oftest søger videre, hvis de kommer ind på en podcast. De er jo på Google for at læse, ikke lytte.

Dog kan du komme uden om dette ved at give dit publikum en skreven udskrift af din episode, eller skrive et blogindlæg som følger med episoden.

Til gengæld er podcasts geniale til at skabe en dybere forbindelse til dit publikum, fordi du er i deres øre i 20-60 minutter ad gangen. Det føles som om, du er trådt ind i deres dagligstue, hvor man har en samtale med dig. Eller er med på cykelturen.

Samtidig er podcasts gode til at opbygge dit netværk ved at invitere folk ind til interviews.

Vil du derimod erobre YouTube og Facebook (og nu også Instagram), er video et godt bud.

Udfordringen med video er at opnå et højt nok kvalitetsniveau (både teknisk, men særligt indhold og ‘performance’), så folk gider se med.

Men med video er det let for folk at lære dig at kende, da de ser dit ansigt og kropssprog.

Det kan derimod være udfordringen med blogindlæg. Vi hører ikke din stemme eller ser dit ansigt, og hvis du ikke har udviklet din unikke skrivestil kan det blive svært at skabe en dybere forbindelse. Men ikke umuligt!

DET SKAL DU GØRE NU:

Beslut dig for, hvad dine marketing mål er? Hvilken type content opfylder de mål?

Måske er dit mål at få en hjemmeside, der arbejder for dig 24/7. Blogindlæg opfylder fx dette mål. Men hvis du ikke er glad for at skrive og hellere vil lave videoer, så spørg dig selv, “hvad skal jeg gøre med mit valgte content for at nå de mål”? Du kan fx lave videoer. De bliver også fundet på Google via Youtube. Og for at give dine seere en ekstra god oplevelse, kan du lave dine videoer om til et blogindlæg ved blot at transskribere det, og som du så søgeoptimerer bagefter, og lægger op på din hjemmeside.

3. Hvilken form vil dit publikum helst have?

Hvis dit publikum er teknik-forskrækkede mennesker, der har aldrig kunne finde på at lede efter en podcast, er det måske ikke sagen. Så hellere blogindlæg.

Er det derimod teenagere, hvor det hele skal være underholdende og nyt og moderne, er video måske et bedre medium.

Her skal du også tænke strukturen i dit content:

Skal det være lange eller korte podcasts?

Eller videoer, hvor der sker en hulens masse, eller mere rolige, logisk opbyggede og pædagogiske videoer?

Hvad passer din målgruppe bedst?

DET SKAL DU GØRE NU:

Drop alt, hvad du har hørt om, hvad virker og ikke gør lige nu. Og sæt dig ind i dit publikums hoved, krop og hjerte. Hvilken form for content vil de helst have serveret? Og hvilken struktur skal det følge?

4. Kan du gøre det regelmæssigt?

Jeg snakker ofte med kunder, der har grandiøse planer for deres content.

En ultra-professionel video serie, med smart baggrund, redigeret til perfektion, farverige tekst og tegninger, og hvad ved jeg.

Men det bliver aldrig gjort, enten fordi de ikke har økonomien til det, eller fordi de ikke kan skabe det inden for den tids- og energi-ramme de har at arbejde med.

Og så kommer der ikke noget content ud.

Det duer ikke!

Start derfor med at tænke småt og simpelt.

Gør det til en konkurrence med dig selv om at finde den mest simple form du overhovedet kan finde frem til. Start der. Og som du bliver bedre, og kan skabe dit content hurtigere, kan du altid fylde mere på.

[OBS: På mit 6 ugers online kursus "Boost din kreative intelligens" lærer du at skabe eminent indhold på mindre tid, med effektive content processer og et godt tag på kreativiteten. Læs mere her]

5 UGERS ONLINE KURSUS

Boost din kreative intelligens & gå fra ide til virkelighed på kortere tid

DET SKAL DU GØRE NU:

Lav en brainstorm over, hvor simpelt du kan lave dit content. Hvad er det absolut vigtigste at have med? Hvad er mindste prioritet?

Når du har lavet din prioriteringsliste, så tag et realistisk kig på den. Hvad skal du af med og hvad skal du beholde for at du kan skabe content regelmæssigt?

Måske finder du ud af, at du blot skal lave dine videoer i haven med en iPhone. Når du har det under huden, kan du tage et kursus i videoredigering, og begynde at tilføje grafik og tekst til din video.

5. Er du villig til at gøre det, der skal til, for at det bliver eminent?

Der er ikke plads til middelmådigt content på dagens marked. Derfor skal dit content være eminent.

Det er ikke det samme, som at det skal være perfekt og fejlfrit!

Men dit publikum skal gide smide alt, hvad de har i hænderne for at ville læse, se, eller høre det.

Det er heller ikke ensbetydende med, at det skal være eminent fra starten af. Du skal blot have lyst til at arbejde på dine færdigheder løbende.

Skriver du blogindlæg: Er du villig til at lære skriveteknikker og udfolde din unikke skrivestil yderligere?

Laver du videoer: Er du villig til at arbejde på din gennemslagskraft og kropssprog.

Laver du podcasts: Er du villig til at arbejde på dine interview-teknikker, eller stemmeføring?

DET SKAL DU GØRE NU:

Tænk på, hvilke færdigheder, du synes er sjove at arbejde med. Lav en liste over, hvad du gerne vil blive bedre til.

Læg nu en plan for, hvordan du vil udvikle de færdigheder yderligere. Er der bøger, du skal læse? Kurser, du skal tage? Hjælp, du skal finde?

Bliv knaldgod til én ting først

Det kan være overvældende at skabe content, med alle de ting ‘du bør’ og ‘ikke bør’.

Start med at finde din primære content form. Og bliv knalddygtig til det.

Dernæst kan du tænke mere strategisk og jonglere med forskellige former, alt afhængigt af, hvad dine markedsføringsmål er.

Skab det.

Send det ud.

Og vælg én ting du vil gøre endnu bedre næste gang.

På den måde falder du ikke i perfektionisme-fælden, og aldrig får noget udgivet.

Hvad skal du arbejde på nu?

Efterlad en kommentar