Sådan skaber du content, der motiverer dit publikum til at købe af dig

Blogindlæg-der-sælger
madellein-blog

LÆSETID: 7 min.
ORD: 1299

Du skal have kunder i butikken. Og derfor skal du lære, hvad du skal sige, for at dit publikum køber af dig. Ikke med billige tricks og hype, men ved at motivere dem.  

Dette er det femte indlæg i en serie om de 4 typer content, der opbygger et loyalt publikum og får din forretning til at vokse.

Har din blog eller andet content det, der skal til for at motivere dine læsere til også at købe af dig?

Du har allerede lært, at du skal tiltrække nye med dit content.

Du har også lært at skabe autoritet, så dit publikum kan se og mærke, at du er den rette ekspert for dem.

Og du har lært at skabe en dybere forbindelse til dine læsere, så de vælger dig, frem for andre.

Men du mangler nu den sidste del:

Det, der giver dine loyale læsere den ekstra motivation de skal bruge, for at træffe det rigtige valg og købe dit produkt eller ydelse.

Vi er nu nået til den sidste type content i rækken af de 4 strategiske typer content, der opbygger et loyalt publikum og får din forretning til at vokse

Og den kaldes content, der motiverer.

Men hvad er det helt præcist, og hvordan skaber du det?

Det kigger vi på nu.

Hvordan skaber jeg content, der motiverer?

Content, der motiverer, er fx et blogindlæg (eller video, eller podcast), der er skabt med henblik på at få læseren til at handle på en helt bestemt måde.

Det er her, hvor du begynder at tale mere direkte om dit produkt eller ydelse.

Én måde at gøre dette på er ved at vise dit publikum, hvad andre har fået ud af at købe af dig.

En anden måde er at give dit publikum en oplevelse af allerede at have købt eller tilmeldt sig dit produkt.

Lad os se lidt nærmere på det.

(OBS: Vil du have konkrete øvelser, der hjælper dig med at lave content, der motiverer? Så få fat på Conscious Content Workbook nu. Du får også overskrift skabeloner, der hjælper dig med at finde den helt perfekte overskrift. Læs mere her)

workbook-ipad

Med Conscious Content Workbook

løber du aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter

1. Vis dit publikum, hvad andre har fået ud af at tage handling

Kundehistorier er en af de mest troværdige former for content, fordi de kommer fra rigtige mennesker og virkelige oplevelser.

De er vigtige, fordi det er menneskets natur at sammenligne sig med andre.

Vi ser til andre, der ligner os for at se, hvad de gjorde, eller hvad de har opnået, og tænker, "Hej. Hende der, der ligner mig, kan… så kan jeg sgu også!”.

Et godt eksempel på en inspirerende kundehistorie er dette indlæg fra Christina Klitsgaard: Karen-Marie har 40.000 følgere på facebook. Gæt, hvorfor hun hellere vil have en e-mailliste.

Den lærer os både, hvorfor emnet (nyhedsbreve) er så vigtigt, samtidig med at vi får indblik i, hvad det kan gøre for vores forretning (samtidig med, at det er sjovt).

Vi bliver derfor inspireret til at gøre det samme som Karen-Marie.

2. Giv dit publikum en oplevelse af allerede at have købt eller tilmeldt sig dit produkt

En anden måde at skabe content, der motiverer er ved at give dit publikum en oplevelse af allerede at have købt eller tilmeldt sig dit produkt.

Her giver du dine potentielle kunder en smagsprøve på dit produkt.

Dette skal være noget. der får dem til at føle, at de går glip af noget vigtigt.

Det giver dem også en endegyldig følelse af, at du er til at stole på, og at dit produkt er professionelt og kan hjælpe dem.

Det kan fx være:

• En rundvisning ind i dit læringsværksted
• Et worksheet eller andet redskab fra dit kursus
• En video, hvor du coacher en af kursisterne eller en af dine kunder
• Et kapitel fra din bog
• En øvelse, du tager dem igennem på dit forløb

Et godt eksempel på et blogindlæg, der giver læseren en oplevelse af allerede at have købt eller tilmeldt sig er Caroline Fibæks: Få mit vigtigste redskab fra HormonKuren GRATIS!

Hvornår skal jeg bruge content, der motiverer

Du skal bruge content, der motiverer når du vil sælge noget eller vil have folk til at tage en bestemt handling.

Hvis du ikke har et publikum, der læser dine ting og synes det, du siger er interessant, er det ikke her du skal starte.

Hvis du primært benytter dig af denne type, vil du skræmme mange (af de rigtige) væk - dit publikum vil ikke føle tillid til dig, og de får ikke den nødvendige uddannelse de skal bruge for at forstå, hvad det i virkeligheden kræver at komme af med deres problem.

Det sagt, hvis du helt glemmer at skabe denne type content, kan det blive svært at sælge noget som helst.

Nogle gange skal dit publikum have et ekstra skub bagi, før de springer ud i at få løst deres udfordringer.

Salg er komplekst. Og du kan ikke blot nøjes med et enkelt blogindlæg, hvis du fx sælger et stort forløb til mange tusinder kroner.

Der skal en større kampagne til.

Men din blog og andet regelmæssigt content bakker op om dine salg.

Det giver dine produkter mere synlighed, på en mere inspirerende måde.

Hvor meget må jeg snakke om mine produkter?

De fleste bruger denne fjerde type content enten alt for meget - eller alt for lidt.

Jeg har kunder, der kommer til mig og ikke kan forstå, at deres følgere (og dermed også deres potentielle kunder) forsvinder, og at de sælger mindre end de gjorde sidste år, selvom de plaprer løs om, hvor fantastiske deres produkter er.

Og jeg har kunder, der ikke forstår, hvorfor ingen gider købe det lille online produkt de allernådigst har smækket op på hjemmesiden og vistnok nævnt en enkelt gang i et P.S i en email.

Vi tror, at grunden til, at vi ikke sælger nok er enten fordi vi ‘snakker’ for meget om vores produkter og bliver for ‘pushy’.

Eller også fordi vi ikke ‘snakker’ nok om dem.

Og der er helt klart noget i det.

For jo, du kan godt sælge for meget: Resultatet er, at du mister følgere og læsere og du bliver glemt, fordi folk bliver trætte af at høre om dine produkter.

Og du kan også sagtens sælge for lidt: Resultatet er, at du ingen forretning har.

Det er derfor du skal skabe alle 4 typer content.

Og lære at jonglere med dem, så du opnår dine mål.

Hvordan kan jeg arbejde videre med content, der motiverer?

Der er mange andre måder at skabe content, der motiverer på.

Du kan fx imødekomme dit publikums forbehold mod at tage handling.

Eller du kan vise (ikke fortælle) dit publikum, hvorfor dit produkt eller ydelse er så vigtigt ved at placere det i en større kontekst.

Alt det lærer du mere om i Conscious Content Workbook.

I den får du konkrete øvelser, der hjælper dig med at skabe de 4 typer content. Du lærer også de 4 publikum niveauer at kende og hvordan du kan skabe en dybere relation til dit publikum ved hjælp af de 12 arketyper.

Men nu er det din tur: Hvordan har du det med at skabe content, der motiverer?

Kommer det let til dig?

Føles det akavet?

Eller måske er du allerede fyldt med gode ideer? Lad mig vide i kommentarfeltet nedenfor.

Læs de andre artikler i denne serie:

  1. Introduktion: 4 typer content, der opbygger et loyalt publikum ivrige efter at købe af dig

  2. Content, der tiltrækker: Sådan skriver du en blog, der fanger dine potentielle kunders opmærksomhed (inden de overhovedet aner hvem du er)

  3. Content, der skaber autoritet: Sådan skriver du en blog, der gør dig til eksperten i din målgruppes øjne

  4. Content, der forener: Sådan skaber du en dybere forbindelse til dine blog-læsere

CONSCIOUS CONTENT WORKBOOK

Det ultimative redskab til at skabe flere typer content, der får din forretning til at vokse
Vil du lære at skabe content, der giver dig flere betalende kunder? Få konkrete øvelser til at skabe content, der opbygger et loyalt publikum, og får din forretning til at vokse. Løb aldrig tør for gode ideer og fængende overskrifter når du har denne workbook ved hånden.