7 trin til at skabe endnu bedre freebies, dine potentielle kunder ikke kan ignorere

7-trin-til-bedre-freebies
madellein-blog

LÆSETID: 10 min.

Sidst opdateret: okt 30, 2018 @ 10:15

Vil du have flere af de rigtige potentielle kunder på din nyhedsbrevsliste? Det hele handler om at give dem noget, de ikke kan sige nej til.

Hvor meget er din nyhedsbrevsliste vokset i de sidste 6 måneder?

Ikke ret meget?

Og hvis den er vokset, hvor mange af dine læsere er så blevet til kunder?

Føler du dig en smule ubehagelig tilpas ved disse spørgsmål?

Det forstår jeg godt.

For du gør alt det rigtige, lige efter bogen: Skab en freebie og din nyhedsbrevsliste vil vokse - og det vil din forretning også.

Og det er også helt korrekt.

Det eneste problem er, at alle andre gør nøjagtigt det samme. Og mange er begyndt at blive immune overfor de mange gratis tilbud – specielt de vage af slagsen.

Så noget skal ændres.

Det er på tide du begynder at skabe BEDRE freebies.

Så gode, at dine potentielle kunder ikke kan ignorere dem.

Og nu kan du læse mere om, hvordan det skal gøres.

Det vigtigste spørgsmål du skal stille dig selv for at skabe en værdifuld freebie

Det er let at lave en freebie. Du skal blot klaske et par tips og tricks ind i en PDF, og det er det.

Men at skabe en freebie, der får dine ideelle kunder på din liste og skaber tillid, - det er lige så udfordrende som at spise våde ris med pinde.

Den skal udtrykke præcist, hvad der tilbydes, og være så værdifuld, at den får kunderne til at lede efter mere af din brugbare viden.

Jo større værdi du giver folk, desto mere sandsynligt er det, at de vil betro dig med deres e-mail-adresse.

Og at få dem til at tilmelde sig din freebie er blot det første skridt. Selve freebien skal levere noget værdifuldt for din læser, så de bliver hængende for mere.

Vi ved, at freebies virker. Det er ikke det, der er på spil her.

Det er, hvor gode de er til at tiltrække den RIGTIGE person, og hvor gode de er til at skabe TILLID og TROVÆRDIGHED, der er afgørende.

Så i stedet for at spørge dig selv:

Hvordan kan jeg skabe en freebie, så hurtigt som muligt, så jeg kan få den nyhedsbrevsliste til at vokse.

Spørg dig selv:

Hvad kan jeg hjælpe min ideelle kunde med lige nu, og hvordan kan jeg gøre det på en måde, der hjælper hende med at få det resultat, hun ønsker?

Okay okay. Jeg ved det godt. Det er et svært spørgsmål. Og det er derfor, jeg har en proces, der hjælper dig med at nå frem til dit svar.

Lad os springe lige ud i det.

1. Hvem ønsker du VIRKELIG at tiltrække?

Du ved allerede, at din ideelle kunde er en kvinde i 30'erne med små børn. Hun er stresset og overvældet.

Eller måske har din ideelle kunde lige startet sin egen forretning og ønsker at tjene flere penge.

Dette er ikke nok.

Fordi alle selvstændige ønsker at tjene flere penge. Og alle forældre er stressede og overvældet.

Men er det hver eneste nystartet selvstændig, du ønsker at have som kunde?

Er det hver eneste forælder, du ønsker som deltager på dit online kursus?

Nej!

Der er stor forskel på, om du vil tiltrække selvstændige, der ønsker at forvandle deres viden til ord og sprede deres budskab, og selvstændige, der ønsker at opbygge en forretning med en 7-cifret omsætning. Eller selvstændige, der ønsker en livsstilsforretning, hvor de kan tilbringe tid med deres børn.

Og hvis du underviser forældre i ‘attachment-parenting’, så ønsker du ikke at tiltrække folk, som tror, at en fast og autoritær hånd er den bedste måde at opdrage et barn på.

Når du laver din freebie så spørg dig selv: Filtrerer den de forkerte mennesker fra?

Når du ved præcis hvem din ideelle kunde er (og hvem det ikke er) skal du finde ud af, hvad der vil få dem til at spærre øjnene op med det samme.

Det ser vi på nu.

Vil du kommunikere så du tiltrækker, inspirerer og overtaler de rigtige mennesker? Få min guide:

Forstå de 5 publikum typer og tiltræk de rigtige kunder

2. Hvilken mikro-situation befinder de sig i, før de beder om din hjælp?

Zoom ind, i stedet for at fokusere på det store billede.

Ja, du hjælper dine kunder med at få flere kunder i deres virksomhed, eller du hjælper dine kunder med at spise sig til en sund og mere slank krop, eller du hjælper par med at finde tilbage til intimitet.

Men ingen tror, at de vil løse disse store problemer med en freebie.

Tænk i stedet for på den mikro-situation, de befinder sig i, før de beder om din hjælp.

Måske har dine iværksætterkunder problemer med at vælge den rigtige pris for deres serviceydelser. Du kunne tilbyde dem et worksheet, der viser dem vejen gennem denne proces.

Eller stresser dine potentielle kunder konstant rundt for at få det glutenfri måltid på bordet? Tilbyd dem et sæt 20 minutters opskrifter, der aldrig går galt, og med en indkøbsliste, så de kan gå lige ud og købe ind uden at skulle tænke sig mere om.

Eller måske ved din potentielle kunde ikke, hvordan hun beder om det, hun virkelig ønsker sig i sengen. Giv hende et overblik over, hvordan hun kan kommunikerer sine sexbehov til sin partner.

Min ‘Essentielle guide til at skrive fængende overskrifter’ hjælper dig, når du sidder fast med dine overskrifter. Det er noget, som alle, der skriver content, konstant sidder fast med. På den måde henvender jeg mig til mennesker, der tager deres content seriøst og ikke bare en hvilken som helst iværksætter. Det er samtidig en mikro-situation, de fleste, der skaber content, sidder i.

Har du fundet din ideelle kundes mikro-situation? Så lad os springe let og elegant videre.

3. Hvad forventer de?

Er din potentielle kunde allerede overdynget med beskeder om, hvordan man træner sin six-pack, spiser kernesundt, får mere orgasmisk sex eller tjener flere penge?

Jamen, så er din potentielle kunde for sofistikeret for dig, og du bliver nødt til at finde på noget endnu bedre.

Skriv ned, hvad de allerede forventer indenfor dit emne.

Forventer de, at du giver dem det råd, at de bare skal bede om sex? Giv dem en freebie med overskriften; Sådan får du flere orgasmer uden nogensinde at skulle bede om det.

Du skal kunne levere på dit løfte. Så sørg for, at det du lover dem er ærligt og autentisk.

4. Hvordan vil du hjælpe dem med at få resultatet?

I stedet for at stoppe så mange oplysninger ind i din freebie som muligt, skal du overveje, hvordan det kan være til nytte for din potentielle kunde.

Du skal derfor tænke som en lærer - ikke som en professor.

I stedet for at tænke: Hvordan kan jeg vise dem, alt hvad jeg ved, tænk:

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe dem med at få det lovede resultat?

Tænk på det slutresultat, du hjælper folk med at få i din freebie. Og gennemgå så hele processen bagfra.

Hjælper du travle kvindelige ledere med at få mere kvalitetssøvn, så de kan være på toppen?

Afdæk hele processen mod målet.

Hvad har de brug for, for at opnå en kvalitetssøvn?

Hvilke trin sidder de normalt fast på? Og hvordan kan du hjælpe dem der, hvor de sidder fast?

Hvad kunne gøre det så let som muligt for dem at falde i søvn om natten? Kunne du tilføje en audio meditation, som de kan bruge hver nat sammen med din freebie?

I stedet for blot at give dem viden, tænk over, hvad du kan tilføje til din freebie, der så let som ingenting bringer dem fra A til B.

Kunne du tilføje en arbejdsbog til din freebie? Eller en audio visualisering? Eller en tjekliste de kan printe ud og hænge op på deres køleskab?

Din freebie skal være noget de hiver frem og bruger om og om igen. På den måde bliver du en del af din potentielle kundes liv, og de oplever hver dag, hvor hjælpsom du er.

5. Hvor ønsker du din freebie skal virke?

Din potentielle kunde er hovedfokuset for din freebie. Men det kan være umagen værd at tænke over, hvor du vil reklamere for din freebie.

Vil du bruge Facebook-annoncer?

Er det til dine blog-læsere?

Er det til PR muligheder?

Det er helt OK at finde på flere end én freebie. Faktisk, er det en genial ide!

En freebie virker måske godt med Facebook-annoncer. Mens en anden fungerer bedre, når nogen har læst et blogindlæg eller to. Og en tredje kan være bedre egnet til, hvis du er i radioen, eller bliver interviewet på en podcast, eller i et blad.

Min Publikum-guide: Forså de 5 typer og tiltræk dit perfekte publikum, klarer sig ikke så godt på Facebook-annoncer.

Og det er der en årsag til.

Den hjælper ikke min kunde med en mikro-situation og er derfor ikke så attraktiv som min Blog-guide: 3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente eller Overskrift-guide, hvor du får 54 overskrift skabeloner, du kan bruge lige med det samme.

Men min publikum-guide klarer sig godt på min hjemmeside, hvor folk har læst et par blogindlæg og har lært mig at kende. Og jeg får masser af god feedback på den.

Mange siger, at de har udskrevet den, studeret den og brugt den, hver gang de laver deres marketingkampagner.

Det er en god freebie til at skabe mere autoritet.

Hvis du har et blogindlæg, der klarer sig særlig godt på din hjemmeside kan du give dine læsere en 'content upgrade', som de kan få ved at tilmelde sig din email liste.

Det kan fx være et worksheet, som de kan skrive i og gemme på deres computer, eller en tjek-liste. Har du fx skrevet et liste-indlæg med en masse ressourcer, kan du omdanne det til en pdf, så din læser altid har det i nærheden. Eller har du skrevet om, hvordan din kunde sætter deres priser, kan du give dem et worksheet, der tager dem igennem processen med at fastsætte deres priser.

6. Giv din freebie en titel, der vækker nysgerrighed

Uden en fængende overskrift vil ingen abonnere på din freebie. Ligegyldigt hvor hårdt du har arbejdet på den..

Det er en stor forpligtigelse at give en fremmed sin e-mail-adresse, og folk skal vide, at det er umagen værd at give dig den.

Din overskrift skal derfor være klar, og den skal vise dem, hvad de finder på den anden side.

Tænk over dette: Du står i kø ved supermarkedets kasse. Du vender hovedet og ser alle de skinnende blades forsider. Du er begyndt at løbe for nylig, men du vil gerne gøre det bedre, og du har ingen anelse om, hvordan du finder de rigtige sko til at løbe hurtigere.

Hvilket blad ville du tage med dig?

Et med titlen: Sådan køber du løbesko

Eller: 7 typer løbesko du skal bruge for at løbe hurtigere på mikrobudget

Jep. Nummer to.

Det er nyttigt: Bladet har fundet 7 typer til dig. Perfekt til ikke at blive overvældet.

Det er specifikt: Du ved, at det ikke bare er en bunke løbesko, men nogle som bladet har udvalgt.

Det er unikt: Blandingen af "at løbe hurtigere" og "mikrobudget" er ikke det typiske råd, du har set rundt omkring.

Her er der dog en advarsel: Din overskrift skal være ærlig og troværdig. Ingen hype. Og du SKAL levere, det du lover.

Med vores 7-typer-løbesko-du-skal-bruge-for-at-løbe-hurtigere-på-mikrobudget overskrift, kan du ikke tilføje sko, der er for dyre, eller som ikke har visse funktioner, der er beregnet til at hjælpe løberen med at løbe hurtigere.

Du vil miste din troværdighed og din potentielle kunde vil rulle med øjnene og glemme alt om dig.

Du har nu en super-duper-ultra-fantastisk freebie klar til dine ideelle kunder.

Men der er en ting, rigtig mange glemmer, for at gøre freebien ekstra god.

Den kommer her.

7. Lad dem ikke hænge og dingle

Tænk på, hvad du vil have din læser til at gøre, efter de har tilmeldt sig til din freebie.

Vil du have dem til:

  • Blot at læse den?
  • Bruge den dagligt?
  • Udskrive den og hænge den på køleskabet?
  • Udskrive den og arbejde på den dagligt?
  • Åbne alle dine e-mails?

Hvordan kan du hjælpe dem med at gøre det?

Kan du vise dem måder at anvende din freebie på i en opfølgnings e-mail? Eller fortælle dem mere om de spændende ting, de kan finde på side 6.

Tænk derefter over hvilken relation du ønsker at skabe til dem.

Dette vil hjælpe dig med at oprette en autoresponder, der følger efter din freebie (hvis din freebie er et gratis e-mail kursus, så tænk på hvad du ønsker, der skal ske, EFTER de har afsluttet e-mail-kurset).

Vil du lære dem bedre at kende? Spørg hvad deres største frustration er i forbindelse med [indsæt dit emne]. Og start en samtale.

Vil du have dem til at betragte dig som en ekspert? Så lær dem noget mere. Bring dem videre end blot til den ene ting, din freebie hjælper dem med.

I min autoresponder for min Blog-guide fører jeg mine læser gennem mini-lektioner, med hvad de har brug for til at opbygge deres forretning ved hjælp af content.

Pas på high-school syndromet

Jeg har lavet tonsvis af freebies.

Nogle som var kiksede og blev ignoreret.

Nogle som fik i læssevis af tilmeldinger, men som endte med at tiltrække den forkerte person.

Nogle som ikke var specielt populære, men som skaffede mig den perfekte kunde.

Og nogle som både var populære OG tiltrak den rigtige kunde.

Det er OKAY, hvis det ikke virker første gang. Når du har råbt alle dine frustrationer ned i en pude, tag så dine analytiske briller på og find ud af, hvad der sker.

Men pas på high-school syndromet. Det er ikke en popularitetskonkurrence. Det værste, du kan gøre for din virksomhed, er at skabe en freebie, der er populær, men skaffer dig den forkerte kunde.

Ikke alene vil du ikke tjene nogle penge, det vil også slukke din kreative ild. Det vil være særdeles vanskeligt at skabe content til en gruppe mennesker, som du ikke er på bølgelængde med - og som ikke er på bølgelængde med dig.

Desuden vil din selvtillid dale, når du ser dine åbningsrater falde som blade i oktober.

I stedet for at tænke på at skabe en freebie der er populær, skal du fokusere på din ideelle kunde.

For hvert trin du tager, spørg dig selv: Er dette hvad mine ideelle kunder ønsker?

Du kan ikke gå galt i byen, hvis du fortsætter med at zoome ind på din ideelle kunde.

Læs mere om, hvordan du tiltrækker din ideelle kunde:

Vil du skrive eminente blogindlæg? Få mine bedste teknikker her >>>

Del dine tanker og skriv en kommentar

2 Comments

  1. Lene Allma den 31. oktober 2018 kl. 11:17

    Tak Madelleine. Virkelige brugbare perspektiver – jeg starter på min freebie i næste uge, og jeg fik lidt at tænke over i fht at skabe noget der overrasker og samtidig er konkret hjælpsomt og forandrende. Og som er med i dagligdagen – god pointe:-)

    • Madelleine Muller den 31. oktober 2018 kl. 11:33

      Super Lene! Godt at høre at du kan bruge indlægget. Glæder mig til at se, hvad du finder frem til 🙂

Efterlad en kommentar