Ignorerer dine læsere dig? Tilføj disse 7 ingredienser til dine blogindlæg og fascinér deres røv i laser

7-ingredienser_low
madellein-blog

LÆSETID: 12 min.

Sidst opdateret: nov 12, 2018 @ 14:40

Har du skabt content til din markedsføring i mange år, men aldrig har fået nok ud af det? Så er det måske fordi du mangler disse 7 højkvalitets ingredienser.

Er dette nogensinde sket for dig?

Du begynder at læse et blogindlæg, og efter blot et øjeblik føles dine øjne som bly. Små bobler af savl begynder at danne sig i dine mundvige, og du længes efter bløde puder.

Du lukker browseren et nanosekund, før dit hoved falder ned på tastaturet. Og nu er du irriteret, fordi du spildte 70 sekunder af dit dyrebare liv.

Jep, jeg tænkte det nok. Du har prøvet det!

Okay.

Nu til næste spørgsmål.

Bliv ikke fornærmet.

Hvor mange gange tror du, at andre har læst et af dine blogindlæg og følt det på samme måde?

Argh!

*gyser

Bider du negle nu? Rækker du ud efter vinglasset? Gemmer du dig under dynen?

Dette er vores største frygt som skrivere (også min!). At nogen vil synes, at vores ord er spild af plads.

Men i stedet for at gemme dig under dynen og forvandle dine fingre til tyggelegetøj eller drukne din lever i vin, omfavn frygten.

Det handler nemlig ikke om, at DU er kedelig, eller dårlig til at skrive, eller hvad du nu ellers bilder dig selv ind, som overhovedet ikke passer.

Vend i stedet frygten til nysgerrighed.

Er der måske en grund til, at du har brugt mange år med at skabe content, men aldrig har fået noget ud af det?

Yes. Der er en grund.

Dit content mangler nogle vigtige højkvalitets råvarer til at skabe dit content med.

Vil du lære, hvordan du skriver eminente blogindlæg, der bliver bemærket og læst? 

Få min guide: 3 kraftfulde teknikker, der gør gode blogindlæg eminente

Vær gourmetkokken af content

Ser du, der er allerede uanede mængder af uinteressant content, der flyder rundt i cyberspace.

Det svarer til at hele gaden er fyldt med tvivlsomme fast food restauranter.

Og derfor kommer du ikke til at skille dig ud ved også at servere fast food.

I stedet skal du skal være gourmetkokken af content.

Og en gourmetkok laver aldrig mad med råvarer af lav kvalitet - selv ikke de mest enkle retter.

Du har brug for content af høj kvalitet for at fascinere dine læsere i dag.

Så lad os smøge ærmerne op og komme i gang.

Her er 7 ingredienser af høj kvalitet, der forvandler kedeligt content til et festmåltid for dine læsere.

Men pas på! De vil være ivrige efter at arbejde sammen med dig efter at have fortæret dit lækre content.

1. Vær generøs med brugbare mini lektioner

“Ej, hvad ville jeg dog have gjort uden dette fantastiske blogindlæg!?”

Det er hvad dine læsere tænker, når du deler brugbare mini lektioner.

Dine læsere gemmer disse typer indlæg. De udskriver dem og hænger dem over deres skrivebord, som flere læsere har gjort med dette indlæg.

Og de vil opsøge dig igen og igen for at forbedre deres liv.

Dine læsere vil huske præcis hvad de lavede og hvor de var, da de læste dit blogindlæg.

Og de ved nu, at dit content er deres tid værd.

Når de fascineres af dit indhold vil de blive ved med at vende tilbage. Og de vil købe dine ting. De oplever, at du tager deres tid alvorligt, og at du faktisk kan hjælpe dem på en dybtgående måde.

Hvordan skaber vi brugbare mini lektioner?

Først må du finde ud af, hvad du ønsker, at de skal være i stand til at gøre.

Derefter uddyber du hvert trin mod målet.

Vil du lære dem hvordan man laver en daglig meditationspraksis for bedre søvn?

Hvad skal de gøre for at nå dette mål?

Udtænk hvert trin og gå i detaljer. Hvad er deres specifikke forhindringer på hvert trin i processen? Udpensl, hvad de skal gøre så det er nemt at følge.

Uden detaljerne vil dit content blot blive endnu en artikel, der spilder dine læseres tid og som de intet lærer af.

For ikke at spilde dine læseres tid; tænk over hvad de allerede ved.

De ved allerede, at de har brug for et roligt sted at meditere. Så hvorfor skaber de det ikke? Hvad kommer i vejen? Er de omgivet af skrigende børn? Hvilke råd kan du give dem, som vil hjælpe dem med denne specifikke forhindring? Hvilke råd kan du give dem, som vil overraske dem?

Når du har skrevet dit indlæg, så gå det igennem og spørg dig selv;

Når de går igennem disse trin og tager mit råd, er de så ét skridt tættere på at skabe en daglig meditationspraksis for at få en bedre søvn?

Du skal hele tiden have dine læsere i tankerne. Hvordan kan du gøre det så forståeligt og gennemførligt som muligt. Og hvordan kan du tage hensyn til deres specifikke forhindringer.

Tænk også på at inkorporere andre undervisningsmetoder i dine mini lektioner:

  • Ville det hjælpe læseren at få screenshots eller billeder af det, du laver?
  • Kan du tegne et billede for at præcisere din pointe?
  • Kan du lave en tjekliste, som de kan printe og hænge op på køleskabet?

Når din læser får et resultat ud af at læse dit content, så vil de gerne arbejde med dig. De har nu bevis for, at det du gør hjælper dem. Og at du ikke bare giver dem det samme gamle råd, som de kan læse om i et blad.

Men, lad os fortsætte, fordi uden denne næste højkvalitets ingrediens vil du garanteret kede dine læsere.

2. Drys med konkrete sanselige detaljer

Hvilken sætning giver dig den mest livagtige oplevelse:

Maden smagte forfærdeligt.

Eller

Maden var bitter.

Din krop ryster ved lyden af ordet "bitter", ikk'? Og det er mere konkret. Forfærdeligt kan betyde mange ting. Men bittert ved vi præcist hvad er.

Neuroforskere har vist, at når vi hører eller læser konkret sanseligt sprog, så lyser vores hjerne op, som om vi faktisk var tilstede.

"Bitter" er et sanseligt ord. 'Forfærdelig' er ikke.

Det betyder, at du kan få dine læsere til at føle det, som om de befinder sig på en gourmetrestaurant, og fortærer et 7 retters måltid - med alle deres sanser stimuleret til perfektion.

Dette er noget dine læsere vil huske i mange år fremover.

En gourmetkok ved, at selv den mindste dråbe af velduftende jordbær-lakridsglasur kan tilføje prikken over i'et, og skabe en eksplosion af smag i munden, hvilket giver dig en mindeværdig aften.

Du kan gøre det samme ved at drysse konkrete sanselige detaljer ind i dine blogindlæg for at gøre dine ord mere mindeværdige og overbevisende.

Og hvad mener jeg med ”konkrete sanselige detaljer”?

Ja ... alt, hvad der placerer læseren lige i centrum af dine skriverier, hvor de mærker, ser, rører, lugter og hører, hvad der foregår.

Hvordan drysser du konkrete sanselige detaljer ind i dine skriverier?

Du får din fantasi til at flyde frit.

Luk øjnene og forestil dig, hvordan det, du beskriver, ser ud, føles, lugter og smager.

I stedet for at fortælle dem, at det er kedeligt at læse et kedeligt blogindlæg - vis dem, hvordan det ser ud.

Luk dine øjne og visualiser scenen. Skriv alt, hvad du ser indeni ned.

Kan du se nogen savle? Skriv det ned. Beskriv selv savlen. Er det et vådt, slimet gult savl, der bevæger sig ned ad hagen i slowmotion. Eller er det spytbobler, der dannes i mundvigene som sprækker i en vulkan, før den går i udbrud. Eller ser du hvide perler af spyt, der aggressivt bevæger sig mod ørerne?

Brug fx søvndyssende i stedet for kedelig.

Eller fløjlsagtigt i stedet for behageligt.

Eller tonsede i stedet for løber hurtigt.

Det vil gøre din tekst mere mindeværdig og konkret, frem for kedelig og abstrakt.

Okay, så lad os gå videre til næste højkvalitets ingrediens.

Dette er en skudsikker måde at få din kundes opmærksomhed på.

3. Tilsæt chili til desserten og giv dine læsere en overraskelse

Hvordan ville du have det, hvis du åbnede en æske lækre vel-assorterede chokolader, blot for at finde klumper af bitter mørk chokolade i form af de sædvanlige hjerter?

Skuffet, ik?

Sådan er det at læse et blogindlæg, der kun gengiver nogle få generelle punkter, som du har hørt trillioner af gange før.

Du havde sådan glædet dig til at bide ned i den cremede dekadence, og lade karameltrøfflen forvandle sig til flydende lykke i munden… uh, og hvad er det? Chilli! Spændende!

Men i stedet måtte du nøjes med den kedelige smag af endnu et bittert chokoladehjerte.

Ønsker du at give dine læsere denne oplevelse?

Nej, det tænkte jeg nok

Hvordan kan vi tilføje den ekstra overraskelse af chili til dine søde desserter?

Tænk...

Ja. Tænk.

Vær en kritisk tænker.

Når som helst du ser en andens content, spørg dig selv:

  • Er jeg enig?
  • Hvorfor?
  • Hvorfor ikke?
  • Ville det fungere for mig? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  • Ville det fungere for min kunde? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Evaluer selv dit eget content.

Er du enig i det, du har skrevet? Hvad kunne nogle modsatte synspunkter være, og hvordan ville du modargumentere dem?

Før du starter dit næste blogindlæg, stil dig selv disse to vigtige spørgsmål:

  • Hvilket råd forventer læserne, at jeg giver dem?
  • Hvilket råd kan jeg give, som ville overraske dem?

Hvis din læsere (og potentielle kunde) sidder fast, har de ikke brug for mere af det samme.

De skal vide, at du kan hjælpe dem med deres problemer på måder, som ingen andre kan.

Så tilføj dybde til dit content.

Research det, som du ikke kender til.

Taler alle om, hvor dårligt sukker er for dig? Lav dybtgående videnskabelig research for at finde ud af, om dette er sandt, og skriv et mere nuanceret blogindlæg. Er alt sukker dårligt for dig? Hvad menes der egentlig med dårligt? Er det så ødelæggende for vores helbred, som almindelige medier gør det til? Eller er det værre, end vi troede?

Eller er dit marked mættet med beskeder om, at de skal meditere for at overvinde deres angst eller stress?

Fortæl dem, hvorfor det ikke har virket. Hvad mangler de? Hvordan skal de gøre det anderledes?

Siger alle "bare vær dig selv og skriv fra hjertet'. Fortæl dem, hvad de skal gøre i stedet, for at holde på dine læseres opmærksomhed.

Du ved, hvor godt chokolade kan smage med en knivspids chili.

Prøv det!

Og så skal vi videre. Denne næste højkvalitets ingrediens er uundværlig, hvis du vil have dine potentielle kunder skal lytte til dig.

4. Hæld masser af empati og forståelse i din ret

“Nobody cares how much you know until they know how much you care”

Dette Theodore Roosevelt citat gælder også for selvstændige. Ikke kun for politikere.

Dine læsere er ligeglade med din omfattende viden og din dybdegående research, hvis du ikke viser dem, hvor meget du holder af dem.

Så hvordan hælder du empati og forståelse i dit content?

Tal direkte til din læser.

Brug “du” mere end du bruger “Jeg” eller ‘Vi’.

Hvilken sætning lokker mest?

“Denne artikel vil undervise læserne og gøre dem bedre til at skrive.”

Vs.

“Jeg vil lære dig, hvordan du bliver bedre til at skrive.”

Jeg er sikker på, du gættede på nummer to. Den taler direkte til dig.

Du kan også lære et trick af Warren Buffet, som er kendt for at gøre tør forretningssnak sprød og engagerende.

Han forestillede sig altid de spørgsmål hans læser måtte have. Og så besvarede han dem i teksten.

Sådan her:

“Indeed, price seemed almost irrelevant to an army of optimistic purchasers. Why the purchasing frenzy? In part, it's because the CEO job self-selects for 'can-do' types.”

Spørgsmål giver en mere nærværende og flydende tekst.

Dine læsere vil elske dig for det.

Og de vil også elske denne næste højkvalitets ingrediens. Så lad os slentre videre.

5. Marinér dine grøntsager i ÉN pointe

Et blogindlæg uden én pointe er som et skelet uden rygrad. Dine ribben vil pege i alle mulige retninger - og der er intet, til at holde dig oprejst.

Din krop forvandler sig til en ubrugelig bunke af tilfældige klumper kød og ben.

Og det samme vil ske med dit blogindlæg, hvis det ikke kommer med én pointe.

Din læser skal efterlades med et klart billede af, hvad du skrev.

Og det gør du ved at holde fast ved én pointe igennem hele artiklen.

Hvis jeg pludseligt havde skrevet om, hvordan du er nødt til at lave Facebook-annoncer for at sprede dit budskab eller skrive artikler til magasiner eller lave webinarer, ville jeg ikke holde mig til én pointe.

Og selv om denne artikel er stopfyldt med råd og historier, så har den stadig kun én pointe:

Du har brug for ingredienser af høj kvalitet, hvis du vil have dine blogindlæg til at fascinere dine læsere og gøre dem ivrige efter at købe fra dig.

Hvert enkelt afsnit af dette blogindlæg bidrager til denne pointe.

Så hvordan finder du den ene pointe?

Okay, tricket er at finde en god arbejdstitel til dit indlæg.

Din overskrift kan hjælpe dig med at holde fokus på én pointe.

Spørg dig selv: Hvis jeg kun kunne sige EN ting, hvad ville det være?

Den ene ting jeg havde at sige om denne artikel var: Du bliver nødt til at fylde dit content med ingredienser af meget høj kvalitet, hvis du vil have folk skal lytte til dig.

Wow, se lige. Det er også det min overskrift handler om.

Dette kræver øvelse, det ved jeg godt.

Men den nemmeste måde at få dette fokus på, er at arbejde med dine overskrifter.

I Conscious Content Workbook, får du konkrete øvelser til at finde endnu flere vinkler til dit content.

Så fjern alt det i dit indlæg, der ikke understøtter din ene pointe.

Og vend derefter tilbage til denne næste højkvalitets ingrediens.

Den vil få dine læsere til at stå i kø for at arbejde med dig, så populær bliver du.

Præcis som det skete for min gamle økonomiprofessor.

Historien kommer nu.

6. Overdæng din ret med gode eksempler

Han hedder Carsten.

Han blev, på en enkelt måned, den mest populære økonomiprofessor ved Institut for Statskundskab (Københavns Universitet).

I løbet af en måned havde 9 ud af 10 studerende migreret til Carstens klasse.

Klasseværelset var så stopfyldt, at folk stod udenfor i gangen for at lytte til hans foredrag.

Og på grund af brandfare måtte vi flytte ind i det store auditorium, der kunne huse mere end 200 studerende.

Hvad gjorde Carstens undervisning så populær?

Han relaterede alt, hvad han lærte os, til den virkelige verden.

VORES virkelige verden.

Vi skulle lære om priselasticitet. Og de andre professorer sagde noget i retning af dette (pas på, du kommer til at falde i søvn, når du læser det):

Priselasticitet er et mål for, hvor responsiv efterspørgsel eller levering af et produkt er overfor prisændringer. Hvis en prisændring, selv lille af slagsen, efterfølges af en større forskel i den krævede mængde, så kan man sige, at produktet er elastisk. Men hvis der er en stor ændring i den givne pris efterfulgt af en mindre ændring i den krævede mængde, så er prisen uelastisk.

Zzzzzzzzz. Er du faldet i søvn nu? Og forstod du overhovedet noget af det?

Det gjorde jeg ikke.

Men Carsten sagde i stedet for:

“Hvad ville du gøre, hvis prisen på benzin pludselig steg i morgen? Og hvis du ikke havde andre former for transport. Ingen hest og hestevogn. Ingen offentlig transport. Ville du holde op med at købe benzin. Eller ville du betale prisen?

Du ville betale prisen, uanset hvad. Du har brug for benzin.

Men hvad med hårspænder. Pludselig stiger priserne på hårspænder helt vildt. Ville du købe disse hårspænder? Nej. Du ville enten vente, eller du ville finde et billigere produkt.

Benzin er uelastisk - folk vil købe det uanset prisændringer. Og hårspænder er elastiske - folk vil holde op med at købe dem, hvis prisen går op."

Jeg kan stadig huske hver eneste ord, han sagde! Jeg forstod benzin og hårspænder. Ikke økonomi-volapyk.

Og nu har jeg priselasticitet (og Carsten) brændt ind i min hjerne for evigt.

Konkrete eksempler hjælper din læser med at forstå, hvordan de kan bruge den viden, du deler.

Det vil sætte sig fast i dine læsers sind.

Brug konkrete eksempler, der vedrører dine kunders liv, hvis du vil være den, der forandrer deres liv for evigt.

Og nu til det allervigtigste i din velsmagende content ret…

7. Rør godt med din personlige stemme i

Kunne du forestille dig, hvis vi alle så ens ud?

Hvis alle havde den samme næse som dig, de samme ører, den samme frisure og gik i det samme tøj.

Det ville ikke bare være røvsygt, det ville være skadeligt for vores samfund.

Og ingen babyer vil blive født!

Ingen ville blive tiltrukket af hinanden (medmindre alle i vores samfund var narcissister, selvfølgelig).

Det samme gælder det, du skriver for din forretning.

Du vil ikke fascinere nogen med dine tekster, og du ville derfor ikke være i stand til at tiltrække de rigtige kunder.

Med en kraftfuld, personlig stemme vil din læsere derimod føle, at de taler til dig, imens de læser.

Og du tror måske, at du er nødt til at være flamboyant i din måde at skrive på – for at have en unik stemme.

Men det behøver du ikke.

Måske er din tone skarp og vittig. Eller afslappet og satirisk. Eller legesyg og humoristisk. Eller mørk og tvistet. Eller lyserød og fuld af regnbuer og lyserøde ponyer.

Det eneste, der betyder noget er, at det er din egen stemme. Det tager også en hel del af presset ved at skrive væk.

Og jeg ved det godt.

Det er lettere sagt end gjort at finde din unikke stemme.

Faktisk er det noget, enhver skriver kæmper med. Indtil de opdager, at det er en løbende proces.

Så, hvordan finder vi vores unikke stemme?

Det er svært at få øje på vores egne styrker. Derfor tilbyder jeg skrive-kritik, der fremhæver både styrker og svagheder i dine blogindlæg.

Men hvis du ønsker at gøre det selv, så start med at bemærke hvad du kan lide ved andre forfatteres skriverier.

Og prøv så at reproducere det i din egen skrivning.

Kan du lide den måde Hemingway bruger korte præcise sætninger? Prøv det af i din egen måde at skrive på. Hvordan føles det? Akavet? Eller godt?

Kan du lide den måde Margaret Atwood bruger beskrivende sprog og symbolisme? Prøv at reproducere det i din egen skrivning. Hvordan føles det? Kommer det let til dig?

En god øvelse er at finde en passage, som du elsker, og kopiere det ned på papir (lad være med at udgive det, for det er ulovligt). Bare mærk, hvordan det føles at skrive de ord ned. Hvad bemærker du omring ordvalget? Eller strukturen i sætningerne? Eller rytmen? Kan du lide det? Føles det let?

Som du gør dette mere og mere, vil du begynde at opdage, hvilken stil, der føles autentisk for dig.

Du prøver måske endda ting, der føles helt forfærdeligt for dig. Fantastisk! Det er ikke dig. Så ved du det, og du er et skridt nærmere på at opdage, hvad din unikke skriftlige stemme er.

Der findes mange andre teknikker, til at få din autentiske stemme frem. Alt det lærer du i mit skrive-kursus ‘Frigør dit indre skrivegeni.

Fokuser på belønningen

Føles det som om alt dette er hårdt arbejde?

Det er det også.

Derfor er det nødvendigt at du fokuserer på belønningen.

En nyuddannet kokke-elev forventer ikke at få Michelin stjerner fra den første dag.

Men han fokuserer på belønningen og han ved, at hans restaurant med tiden vil være fuld af glade kunder.

Og du bør gøre det samme.

Forestil dig en stabil strøm af kunder uden tunge salgssamtaler.

Kunder, der er klar til at arbejde med dig, fordi du har uddannet dem med dit content.

Og de er helt sikre på, at du er den rette person for dem, fordi de allerede har fået tonsvis af resultater.

De ved, at dit arbejde er af høj kvalitet, og at du kan hjælpe dem. Og at du ikke vil spilde deres tid.

Så husk:

Tilbered dit content med disse højkvalitets ingredienser og du vil fascinere dine læsere.

Og du vil tiltrække flere og bedre kunder.

Så enkelt er det.

Så hvad venter du på? På med kokkehuen!

Læs mere om at skabe eminent content:

Vil du skrive eminente blogindlæg? Få mine bedste teknikker her >>>

Del dine tanker og skriv en kommentar

Efterlad en kommentar